2026-07-21, 14:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ditt inlägg blev kasst då du försökte undvika åäö, ingen vill läsa en sån bok. Du missade ett å också.

Jag veet att jag missade det. Men skulle man verkligen anstränga sig skulle det absolut bli läsbart. Men de flesta skulle inte tycka att det var meningsfullt.
Citera
2026-07-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Wkipedia;
"Georges Perec ... Till hans mest kända verk hör romanen Försvinna, skriven helt utan att använda bokstaven e, den vanligast förekommande bokstaven i franska språket"

Finns översatt till svenska, och andra språk.

En helt galen bedrift av Perec. Förmodligen ännu svårare än det TS funderar över, så han är ju bevis på att det går.

För att lyckas med dylikt gäller det att bege sig djupt in i synomernas förlovade land. Testat lite själv här. ”Stackars jävla översättare”, hur ska man ta sig an det? Stackars jävla uttolkare? Stackars jävla translator?

Man kan tycka att dylikt skrivande torde bli väl begränsande som löjligt pretentiöst, fast å ena sida torde det ju samtidigt bidra till att utöka ordförrådet och stärka den kreativa förmågan. Handlingen kan nog bli riktigt rolig då den lär styras ganska mycket av begränsningen. Resultatet om man lyckas lär bli smått bisarrt.

Fast herrejävlar, lär gå åt mer tid att hitta synonymer än själva skrivandet. Och även om de flesta ord har synonymer funkar de inte alltid att bara byta ut.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-07-21 kl. 18:55.
Citera
2026-07-22, 07:43
Medlem
Ördögs avatar
Texter där en eller flera bokstäver utlämnas med avsikt kallas lipogram.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lipogram
https://phrontistery.info/lipogram.html

(FB) Litteratur

Än så länge finns ingen lipogram-tråd på FB, men kanske diskussionen där jag nu skriver kan bli en sådan.
Senast redigerad av Ördög 2026-07-22 kl. 07:49.
Citera
2026-07-22, 08:20
Medlem
hippilis avatar
Skriva en bok utan å ä och ö blir muppigt att läsa och finns ingen anledning

För min del spelar det ingen roll om det är en bok, tidning, citat eller sms jag slutar att läsa vidare 🤷
Citera
2026-07-22, 15:13
Medlem
Tavastehuss avatar
Med tanke på hur svårt det är att bli utgiven i dessa dar kanske detta är ett sätt att sticka ut? Skriv en bra roman och gör den språkligt lockande genom lipogram (tack Ördög).

Ett sätt kan vara att skriva på en viss dialekt, eller talspråk; är blir nästan alltid e t ex. Problem uppstår om man vill vara konsekvent och inte skriva - just det - och. Men det vanligare å är ju uteslutet.

Hoppas vi får se en novell på Flashback snart som ger trådförfattarens önskan rättvisa.
Citera
Igår, 09:36
Medlem
Jordgubbes avatar
Hörru, ärligt avsevärt högre svårighetsgrad försöka åstadkomma läsvärda böcker där åäö förekommer överallt! Särskilt inräknat översättning därefter på färöiska.
Citera
Igår, 19:48
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
När haussade och award-belönade Stor Författare Karin Smirrnoff kan skriva tokhyllade romaner utan skiljetecken och med gemen initialbokstav i egennamn och ortsnamn så är att undvika å, ä & ö en given utmaning för vart av högmod uppfyllt författarämne.

Vi inbillar oss fixa det lätt, men då kommer av oss t.ex. ortsnamnet Värmdö stavas Waermdoe.

Litet av bonn-mixx, av gamm'swenska och an-glo-spasmer.

Vi vill på shrinkens couch avslöja att vi aldrig gillat bokstäverna med två prickar - som i förre statsminister Pers0ns förnamn - Goran w/ the two pr1cks.
Citera
Igår, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Just utan de krumelurerna tror jag man kan ordna det. Ett problem blir ordet vara i presens, det brukar man synnerligen ofta. Det funkar illa att bruka ett annat ord, finns inga egentliga synonymer. Men det blir i konversation som det blir knivigt. Eftersom boken mest troligt kommer vara i imperfekt och ordet var brukas oftare. Så om personerna inte samtalar speciellt ofta ska det funka. Jag tror man genom sin uppfinningsrikedom och vana kommer in i det sorts skrivande till slut.
Du lyckades nästan. Varför la du till ett onödigt "Så", annars hade du i alla fall knåpat ihop 4 rader utan dessa bokstäver.
Citera
Igår, 22:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du lyckades nästan. Varför la du till ett onödigt "Så", annars hade du i alla fall knåpat ihop 4 rader utan dessa bokstäver.

Det var en ren olyckshändelse.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in