2026-07-20, 23:19
Medlem
zombie-nations avatar
Just utan de krumelurerna tror jag man kan ordna det. Ett problem blir ordet vara i presens, det brukar man synnerligen ofta. Det funkar illa att bruka ett annat ord, finns inga egentliga synonymer. Men det blir i konversation som det blir knivigt. Eftersom boken mest troligt kommer vara i imperfekt och ordet var brukas oftare. Så om personerna inte samtalar speciellt ofta ska det funka. Jag tror man genom sin uppfinningsrikedom och vana kommer in i det sorts skrivande till slut.
Citera
2026-07-20, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Synd att jag inte längre är intresserad av skrivande, annars hade jag nappat på detta och gjort ett skrivexperiment som hade kunnat bli intressant. Hur ska man till exempelvis beskriva släktingar, färgen röd, en bögs kåta vrål etc. utan å, ä och ö?

Du kan skriva om:
- farfar, moster, kusin Egon eller vem du nu vill skriva om - alltid bra att vara konkret
- purpurskimrande, ceriserosa, blodtonad
- en fikus liderliga skrik

Varsågod, nu är du igång.
Citera
2026-07-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Just utan de krumelurerna tror jag man kan ordna det. Ett problem blir ordet vara i presens, det brukar man synnerligen ofta. Det funkar illa att bruka ett annat ord, finns inga egentliga synonymer. Men det blir i konversation som det blir knivigt. Eftersom boken mest troligt kommer vara i imperfekt och ordet var brukas oftare. Så om personerna inte samtalar speciellt ofta ska det funka. Jag tror man genom sin uppfinningsrikedom och vana kommer in i det sorts skrivande till slut.

Och sedan brukar man ordbehandlingsprogrammets funktion att leta upp varje aktuell bokstav i syfte att finna de tre, och ser att det lik f-rb-nn-t har smugit sig in ett å.
Citera
2026-07-20, 23:37
Medlem
Citat:

Nej det där är ju det enklaste som finns. Man får använda vara helt enkelt då det är lite mer litterärt dessutom.
Citera
2026-07-21, 00:00
Medlem
Stenballes avatar
Ja, man kan skapa en text utan de tecken som omtalas i inledningen, men enkelt blir det sannolikt inte.
Problematiskt och det tar nog sin lilla tid.
Dock vore det knivigare att konvertera en befintlig text till en motsvarande utan tidigare visade skivtecken.

Utmaning:
Translitterera Genesis utan att tillgripa de unika vokaler som omtalas i Ts.

https://runeberg.org/bibeln/01_01.html
Senast redigerad av Stenballe 2026-07-21 kl. 00:04.
Citera
2026-07-21, 00:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Och sedan brukar man ordbehandlingsprogrammets funktion att leta upp varje aktuell bokstav i syfte att finna de tre, och ser att det lik f-rb-nn-t har smugit sig in ett å.

Hahahaha, jaa.
Citera
2026-07-21, 01:11
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag trodde flashbackare innan mig skulle leverera ett par meningar helt utan dessa skrivtecken, men hoppsan jag blev visst ensam i det avseendet.

Det är ju bara att låta AI:n gå lös på en färdig text eller låta den hitta på något själv.

Så här blev det när Gemini fick författa första sidan i en svensk kriminalroman utan å, ä, eller ö.

Citat:

​Klockan visar tre. Ett regn piskar mot rutan.
​Lennart sitter vid sitt skrivbord. Hans kaffe har blivit kallt. I rummet ligger en brun mapp. Pappren i mappen finns inte i systemet. En person skickade dem utan namn.
​Lennart ser en bil ute vid gatan. En figur i svart jacka kliver ur. Figuren skrider fram mot huset. I sin hand har figuren ett vapen.
​Telefonen ringer. Lennart svarar inte. Han vet att hans liv kommer bli ett helvete.
​Handtaget trycks ned. Lennart tar sin pistol ur skrivbordet. Han bereder sig.

...
Senast redigerad av KlappMungon 2026-07-21 kl. 01:17.
Citera
2026-07-21, 04:14
Medlem
nej men tydligen kan man skriva en titel utan att använda D
Citera
2026-07-21, 04:15
Medlem
Wkipedia;
"Georges Perec ... Till hans mest kända verk hör romanen Försvinna, skriven helt utan att använda bokstaven e, den vanligast förekommande bokstaven i franska språket"

Finns översatt till svenska, och andra språk.
Citera
2026-07-21, 05:18
Medlem
Å kan skrivas som AA
Ä kan skrivas som AE
Ö kan skrivas som OE
Citera
2026-07-21, 05:20
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Rent teoretiskt skulle man kunna skriva en bok på svenska utan "å, ä och ö". Kan en sådan bok fortfarande vara intressant och läsbar eller är det omöjligt? Låt oss säga att boken ska vara 100 sidor eller mer.
Ja.
Ä:
Ae

Å*
AA

Ö*

OE
Citera
2026-07-21, 07:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Just utan de krumelurerna tror jag man kan ordna det. Ett problem blir ordet vara i presens, det brukar man synnerligen ofta. Det funkar illa att bruka ett annat ord, finns inga egentliga synonymer. Men det blir i konversation som det blir knivigt. Eftersom boken mest troligt kommer vara i imperfekt och ordet var brukas oftare. om personerna inte samtalar speciellt ofta ska det funka. Jag tror man genom sin uppfinningsrikedom och vana kommer in i det sorts skrivande till slut.
Ditt inlägg blev kasst då du försökte undvika åäö, ingen vill läsa en sån bok. Du missade ett å också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in