2026-07-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Förvånad att ingen sagt att veterinärer gör hembesök för att avliva kattskrället.
Skojar du? Eller har du bara struntat i att läsa första sidan, där 6 av 12 inlägg säger just det.
Citera
2026-07-21, 17:58
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollar Bill
Jag har en snart 16-årig katt som diagnostiserats med cancer, ej behandlingsbar.
Tiden kommer när det är dags för det oundvikliga att låta den somna in.
Saken är den att katten verkligen avskyr att åka till/vara hos veterinären, den blir otroligt stressad och dreglar otroliga mängder. Det vill jag helt enkel undvika på hans sista resa och om möjligt göra det själv hemma där katten är trygg.
Är det möjligt att göra det, kan jag få tag på de droger som behövs?
Tack på förhand
//
Dollar Bill
Veterinär som gör hembesök rekommenderas.
Citera
2026-07-21, 18:44
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Du kan väl få hem en veterinär även till en katt läser jag när jag googlar, vet dock inte vad det kostar.

Vad det än kostar är det värt att du låter din gamle vän få ett lugnt slut. Det är idioter som försöker slå ihjäl sina husdjur själva.

Här i Östergötland finns en toppenveterinär som åker hem över hela länet och gör det som behövs.
Citera
2026-07-21, 18:45
Medlem
Nej, risken finns att katten lider mer av dina droger, än av en biltur. Ge katten Attarax före åkturen (en halv) så blir färden lugnare.
Citera
2026-07-23, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Ungefär lika olagligt som att droga sin katt hemma.

Svågern har låtit någon i hans jaktlag skjuta deras hundar. Samma sak för en annan bekant. Har ätit gott, gått i skogen, som vanligt och stressfritt. Och så PANG!" Tydligen är detta det mest stressfria för djuren. Svågern skjuter andras hundar. Handlar inte om att vara snål och slippa betala, det handlar om att göra det så lätt för djuret som möjligt. Du är den som känner din katt bäst, lita på magkänslan.

Förstår att detta är jättejobbigt för dig. 💔
Citera
2026-07-23, 23:39
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvdan2026
Svågern har låtit någon i hans jaktlag skjuta deras hundar. Samma sak för en annan bekant. Har ätit gott, gått i skogen, som vanligt och stressfritt. Och så PANG!" Tydligen är detta det mest stressfria för djuren. Svågern skjuter andras hundar. Handlar inte om att vara snål och slippa betala, det handlar om att göra det så lätt för djuret som möjligt. Du är den som känner din katt bäst, lita på magkänslan.

Förstår att detta är jättejobbigt för dig. 💔
Att droga ner sin katt hemma eller skjuta den är två helt skilda världar.
Citera
2026-07-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Att droga ner sin katt hemma eller skjuta den är två helt skilda världar.

Precis, du har helt rätt. Jägare är utbildade. Jag kände en tjej som hade en svårt sjuk katt som skulle avlivas. Då katten var väldigt spruträdd så fick katten 40 mg Stesolid, som kattägaren skulle ge katten 2 timmar före avlivning av veterinär hemma. Katten blev väldigt trött,. Men droga ett djur hemma på "egna" läkemedel? Nej, nej, nej!!! Har man inte pengar för veterinär så kan man tyvärr inte ha djur. Läste att veterinärpriserna stigit med 46 % på 2 år, sjukt!! Men vi vet orsaken - riskkapitalbolagen.
Citera
2026-07-24, 11:19
Medlem
Svidmyras avatar
Bed din veterinär om att få en lugnande tablett som du kan ge katten innan avfärd till kliniken. Den börjar verka efter ca 15-20 min och fungerar sen bra under nån dryg timme så du kanske kam hinna till avlivningen innan katten piggnar till igen. Kruxet kan vara att veterinären kanske inte ställer upp med lugnande om hen inte känner till dig. Bäst alternativ är förstås att få avlivningen utförd av veterinären hemma hos dig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in