2026-07-20, 13:52
Medlem
aina08s avatar
Önskar hjälp med val av ny surfplatta.
Jag har en 10 år gammal surfplatta (Samsung Tab A SM-T580). Den är i nyskick då den knappt har använts. Jag har inte haft något direkt behov av en surfplatta så den har mest blivit liggande.
Men jag har använt den när jag är på skjutbanan och använder en målkamera (Longshot).
Dock har jag i år fått problem med att appen blir svart vid användning och jag tänker att det beror på att plattan är gammal.

Så vad behöver jag idag för att kunna använda min målkamera?
Jag vill lägga så lite pengar som möjligt men samtidigt få det att fungera en längre tid framåt.
Har inte behov av en surfplatta till något annat.
Att enbart använda mobilen blir inte bra då skärmen blir för liten.
Vad köper jag för nytt? Surfplatta, eller kanske någon form av dator (har noll koll!)?
Gärna något där skärmen syns bra utomhus.
(Önskar enbart Android)
Senast redigerad av aina08 2026-07-20 kl. 14:35.
Citera
2026-07-20, 15:19
Medlem
Hrass avatar
Vill du kunna peka på skärmen som han gör i videon?
Citera
2026-07-20, 15:31
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Vill du kunna peka på skärmen som han gör i videon?
Ja!
Man markerar sina träffar genom att peka på skärmen. Man kan även zooma in, på samma sätt som på mobilen mm. Vet inte om det skulle gå med markör/mus.
Citera
2026-07-20, 18:39
Moderator
Chantres avatar
Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Telefoner, surf- och läsplattor: köpråd
/Moderator
Citera
2026-07-21, 16:59
Medlem
aina08s avatar
Ingen som har något bra tips?
Citera
2026-07-21, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ingen som har något bra tips?
OnePlus Pad 3 är en prisvärd surfplatta med ljusstark skärm som kostar runt 8500 kronor. Men om jag var du, skulle jag istället satsa på en tubkikare för skytte, som Olivon T-800. Den håller livet ut, och förutom skytte kan du använda den för att kolla på stjärnorna.
Citat:
Här är efterföljaren till den otroligt populära tubkikaren Olivon T-80. Olivon T-800 är en tubkikare med 80 millimeters frontlins som släpper in en stor mängd ljus, vilket gör att du kan använda höga förstoringar. Okularet som sitter på Olivon T-800 ger en förstoring mellan 20-60x som gör att du kan se detaljer även på långa avstånd.
https://www.gofoto.se/kikare/anvandningsomrade/skytte/olivon-t-800-20-60x-paket
Citera
2026-07-21, 18:18
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisla4924
OnePlus Pad 3 är en prisvärd surfplatta med ljusstark skärm som kostar runt 8500 kronor. Men om jag var du, skulle jag istället satsa på en tubkikare för skytte, som Olivon T-800. Den håller livet ut, och förutom skytte kan du använda den för att kolla på stjärnorna.

https://www.gofoto.se/kikare/anvandningsomrade/skytte/olivon-t-800-20-60x-paket
Jag kanske var otydlig men jag söker något som är så billigt som möjligt som ändå fungerar då jag inte har behov av någon skärm till annat. 8000kr är ca 7000 mer än jag skulle vilja lägga.

Och jag har testat kikare och det fungerar ok, men med kameran får jag många fler funktioner. Jag kan markera träffar, räkna ut hur siktet ska ändras, räkna ut träffbilder, fota tavlan osv. Det får jag inte med en kikare.
Citera
2026-07-21, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Jag kanske var otydlig men jag söker något som är så billigt som möjligt som ändå fungerar då jag inte har behov av någon skärm till annat. 8000kr är ca 7000 mer än jag skulle vilja lägga.
Priserna har gått upp, och en bra skärm kostar mer. Om det bara ska vara billigt, kolla Blocket efter begagnat i närheten. Då kan du testa den själv innan köp.
Citera
2026-08-07, 12:24
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisla4924
Priserna har gått upp, och en bra skärm kostar mer. Om det bara ska vara billigt, kolla Blocket efter begagnat i närheten. Då kan du testa den själv innan köp.
Jag trodde att det fanns andra märken än Apple och Samsung som kanske skulle vara billigare, ungefär med mobiltelefoner.
Men det kanske är bättre att gå på en begagnad.
Tack för tipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in