2026-07-20, 08:15
Medlem
Man kan begränsa problemen genom att inte använda fler appar än nödvändigt. Livet blir mycket enklare då.
Citera
2026-07-20, 08:38
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Man BEHÖVER inte uppdatera! Du får en fråga, svara "nej" om det stör dej!
Och NEJ det blir inte slöare av uppdateringar utan tvärtom! Småfel i operativsystemet är det som rättas till vid uppdateringar.
Vissar appar slutar att fungera om du inte uppdaterar bla IOS, samt att det inte går att installera vissa appar utan ny version. Desstutom går det inte att uppdatera IOS på lite äldre lurar, då är det kört...
Citera
2026-07-20, 10:15
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southstone
Varför måste allt uppdateras hela jävla tiden? Det går ju inte att öppna en app utan att den måste uppdateras om man inte använt den den senaste månaden. Är det för att en massa Indiska programmerare ska ha jobb eller vad? Vem fan betalar för alla dessa uppdateringar? Förr funkade en dator i flera år utan uppdatering. Nu går den typ sönder om man uppdaterar. Slänger ut datorn och telefonen från balkongen nu!
Känner precis samma. Satans uppdateringshysteri. Borde gå att stänga av alla uppdateringar som inte rör allvarliga säkerhetsbrister.
Citera
2026-07-20, 10:17
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Man BEHÖVER inte uppdatera! Du får en fråga, svara "nej" om det stör dej!
Och NEJ det blir inte slöare av uppdateringar utan tvärtom! Småfel i operativsystemet är det som rättas till vid uppdateringar.
Nej stämmer inte. Jag skulle använda en parkeringsapp häromdagen, gick inte att komma in i den utan att uppdatera. Idiotiskt att behöva uppdatera en app precis när man har ett ärende och behöver parkera.
Citera
2026-07-20, 12:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det bästa jag gjorde var att inte uppgradera från windows 10.
Inte sett en uppdatering på över ett år.
Köpte en ny dator med win11 när de skulle släcka ner 10. Sitter fortfarande på burken med win10 95 gånger av 100.

Som nämndes i tråden, och även i andra trådar. Nya bilar är ett jävla knappande, blinkande och bloppande hela tiden. Ofta måste man börja med att stänga av skiten varje gång innan man kan köra.
Citera
2026-07-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Köpte en ny dator med win11 när de skulle släcka ner 10. Sitter fortfarande på burken med win10 95 gånger av 100.

Som nämndes i tråden, och även i andra trådar. Nya bilar är ett jävla knappande, blinkande och bloppande hela tiden. Ofta måste man börja med att stänga av skiten varje gång innan man kan köra.
Det är konstigt att inte fler operativsystem kan göra som Chromebook att uppdatera i bakgrunden.
Men det kan man väl bara drömma om.
Typ slår på tv-boxen för något börjar om 10sek. uppdatera och starta om typ i 4min minst. och det är varje gång. visst ser bara på vanlig tv typ en gång i veckan. Men hur mycket kan det vara att ändra i koden?
Citera
2026-07-20, 19:23
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Ständiga påtvingade uppdateringar är ett politiskt verktyg för att avskafa den privata äganderätten och lära folk deras plats.

Det är väldigt märkligt att en så allvarlig inskränkning av den personliga friheten inte är på den politiska agendan.

Uppdateringar som inte kan stängas av är att jämställa med hemfridsbrott enligt min mening. Bort med tassarna från mina grejor!
Citera
2026-07-21, 10:07
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ständiga påtvingade uppdateringar är ett politiskt verktyg för att avskafa den privata äganderätten och lära folk deras plats.

Det är väldigt märkligt att en så allvarlig inskränkning av den personliga friheten inte är på den politiska agendan.

Uppdateringar som inte kan stängas av är att jämställa med hemfridsbrott enligt min mening. Bort med tassarna från mina grejor!

Leverantörer sitter lite i kläm där. Om de inte tvingar på folk uppdateringar blir de beskyllda för att lämna användares enheter sårbara för intrång. Om de tvingar på folk uppdateringar blir folk sura på dem för det.

Hur som helst så finns det ju åtminstone i datorvärlden en enkel lösning på problemet. Välj ett operativsystem som ger dig kontroll över din dator. Mina datorer uppdateras i exakt det ögonblick jag vill att de skall uppdateras.

Men folk envisas med att (betala för att!) köra operativsystem som tar ifrån dem kontroll över sina datorer...
Citera
2026-07-21, 12:03
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Det bästa jag gjorde var att inte uppgradera från windows 10.
Inte sett en uppdatering på över ett år.
https://support.microsoft.com/sv-se/servicing/os/windows-10/2022/09/windows-10-update-history

har ju kommit 8 st du missat då
Citera
2026-07-21, 16:45
Medlem
Ni som inte uppdaterar era enheter, hoppas ni inte använder dem till att SURFA med. Är ni på en platform som är utanför supportfönstret så är ni ett klick ifrån att bli kapade.

https://techcrunch.com/2026/03/26/a-major-hacking-tool-has-leaked-online-putting-millions-of-iphones-at-risk-heres-what-you-need-to-kn ow/
https://techcrunch.com/2026/04/17/hackers-are-abusing-unpatched-windows-security-flaws-to-hack-into-organizations/
Citera
2026-07-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
https://support.microsoft.com/sv-se/servicing/os/windows-10/2022/09/windows-10-update-history

har ju kommit 8 st du missat då
Är du säker på att dom verkligen är till Windows 10 version 20H2?
Kan inte se någon för den versionen sedan 9 maj 2023!
Citera
2026-07-21, 19:12
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Är du säker på att dom verkligen är till Windows 10 version 20H2?
Kan inte se någon för den versionen sedan 9 maj 2023!
Uppdateringar för Windows 10 version 22H2
Står liksom i rubriken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in