Citat:
Ursprungligen postat av
arboristjavisst
Gula ärter och rotfrukter är svenska råvaror som ätits här långt innan potatisen kom hit. Vad är felet med det? Sojafärs ska dock naturligtvis inte serveras.
Inget är fel med gula ärtor och rotfrukter. De, plus potatis har väl mättat många generationer.
Det är de konstiga recepten jag reagerar på. Ärtschnitzel med potatis låter väldigt trist även om man inte är köttätare. Rotfrukter med vitlökssås verkar inte heller så hägrande. En annan sak jag reagerade på var att flera rätter på listan jag refererade till består av linser, quinoa etc. med potatis.
En god ärtsoppa kan man göra utan fläsk med tanke på dem som nu inte äter det. Pannkakor går väl ner i de flesta magar oavsett ålder, religion eller ursprung. Serverar man en kötträtt kan man ha rotmos eller rotfruktsgratäng till.
Så visst kan man servera dessa gamla klassiker.
Men det finns flera orsaker till hur menyerna ser ut i skolorna numera. Man måste se till allas behov och idag är behoven många och olika. Och eftersom det ska sparas in överallt så anar jag att detta har en del med matsedeln att göra. Sedan finns detvskolor som serverar pizza och tacos.