2026-07-26, 18:27
Medlem
Sen är väl barnen knappast mer kräsna än de vuxna. Träffar på alltför många vuxna som äter extremt ensidigt. Köttmat till varje måltid sju dagar i veckan, inget får ha någon färg eller tuggmotstånd, och det gråts och bölas som om ragnarök vore nära om maten skulle råka innehålla fibrer. Nej nej, mosat och färdigtuggat måste det vara! Det dessa personer har gemensamt är att de alla har hälsoproblem.
Så det är kanske inte så konstigt om deras barn också blir väldigt begränsade i vad de kan tänka sig att äta.
Citera
2026-07-26, 18:33
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.sverigesradio.se/artikel/karlstad-forslag-om-enklare-skolluncher-for-barn?fbclid=IwdGRjcATJjUBjbGNrBMmM2mV4dG4DYWVtAjEx AHNydG MGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHi-fHdr1JisfrUxRjdjsqryTupvGBqmXjS1iuXQNy96xm-19HyRfTkb0u4uD_aem_vbZze RgyaYjVdl9yL8X0LQ

Söndercurlade Wera 13 år i Karlstad tycker maten är för vuxen i skolan och får stöd av sin pappa. Hon kräver anpassad mat varje dag. Är det inte bättre att lära sig äta det som står på bordet?

När jag gick i skolan slevade mattanten upp på tallriken och du fick inte lämna matsalen förrän du ätit upp.

Tycker ni Wera har rätt?

Jag tror Wera har en poäng.
Enkel husmanskost fungerar bäst på barn och tonåringar. Det blir märkligt, och oftast äckligt, när man börjar med märkliga rätter med inslag av knepiga ingredienser så som linser och liknande. Jag vet dock inte om jag skulle kalla det "vuxenmat", snarare vegetarisk eller vegananpassade rätter. Jag tycker inte man ska behöva äta sånt som i grunden gränsar till oätligt, dit hör t.ex. linser och groddar. De tillför i stort sett ingen näring och de flesta finner det smaklöst eller äckligt för att det inte är människoföda.

Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jag tycker att ni som gnäller på veganska alternativ ska ta och tänka till lite. Kött är bland det dyraste som finns sett till sitt näringsinnehåll. Samtidigt så ska det vara billigt för barnen eftersom kommunerna alltid har kass ekonomi. Det blir då oftast halvfabrikat och charkprodukter som köttbullar, falukorv eller liknande. Bortsett från smala baconskivor och fattiga kycklingbitar eller högrevsbitar i soppor, så kan jag inte minnas att man fick riktiga köttstycken av den typen som Andrew Tate hade godkänt på sitt eget bord. Det är helt enkelt för dyrt.

Då är det väl bättre att ungarna får i sig protein från linsgrytor, väl kokta bönrätter m.m.? Protein får de ändå från baljväxter och annat, medan varje gram protein kostar så otroligt mycket mindre om det görs på veganska råvaror. .

Nä, kött är det enklaste och billigaste sättet att erbjuda mat med ett mycket högt näringsinnehåll. Särskilt viktigt för tonåriga tjejer att äta mycket rött kött för att få tillskott av biotillgängligt järn. Sådana mikronäringsämnen som inte går att få fram med vegetarisk eller vegansk kost.

Linsgrytor och bönrätter har ett väldigt lågt näringsinnehåll då människan i princip inte kan tillgodogöra sig protein från icke-animaliska källor. Att äta växtdelar hämmar också det generella näringsupptaget. Kött, fisk, fågel bör utgöra proteindelen i samtliga rätter som serveras i skolbespisningen.

Vi har bland världens högsta skattesatser i Sverige. Det finns annat vi kan spara in på än köttet i skolbespisningen. T.ex. migranter, biståndet och liknande kan man ta pengar av istället.
Senast redigerad av MrMario 2026-07-26 kl. 18:43.
Citera
2026-07-26, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Gula ärter och rotfrukter är svenska råvaror som ätits här långt innan potatisen kom hit. Vad är felet med det? Sojafärs ska dock naturligtvis inte serveras.

Inget är fel med gula ärtor och rotfrukter. De, plus potatis har väl mättat många generationer.

Det är de konstiga recepten jag reagerar på. Ärtschnitzel med potatis låter väldigt trist även om man inte är köttätare. Rotfrukter med vitlökssås verkar inte heller så hägrande. En annan sak jag reagerade på var att flera rätter på listan jag refererade till består av linser, quinoa etc. med potatis.

En god ärtsoppa kan man göra utan fläsk med tanke på dem som nu inte äter det. Pannkakor går väl ner i de flesta magar oavsett ålder, religion eller ursprung. Serverar man en kötträtt kan man ha rotmos eller rotfruktsgratäng till.

Så visst kan man servera dessa gamla klassiker.
Men det finns flera orsaker till hur menyerna ser ut i skolorna numera. Man måste se till allas behov och idag är behoven många och olika. Och eftersom det ska sparas in överallt så anar jag att detta har en del med matsedeln att göra. Sedan finns detvskolor som serverar pizza och tacos.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-07-26 kl. 21:40.
Citera
2026-07-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Inget är fel med gula ärtor och rotfrukter. De, plus potatis har väl mättat många generationer.

Det är de konstiga recepten jag reagerar på. Ärtschnitzel med potatis låter väldigt trist även om man inte är köttätare. Rotfrukter med vitlökssås verkar inte heller så hägrande. En annan sak jag reagerade på var att flera rätter på listan jag refererade till består av linser, quinoa etc. med potatis.

En god ärtsoppa kan man göra utan fläsk med tanke på dem som nu inte äter det. Pannkakor går väl ner i de flesta magar oavsett ålder, religion eller ursprung. Serverar man en kötträtt kan man ha rotmos eller rotfruktsgratäng till.

Så visst kan man servera dessa gamla klassiker.
Men det finns flera orsaker till hur menyerna ser ut i skolorna numera. Man måste se till allas behov och idag är behoven många och annorlunda. Och eftersom det ska sparas in överallt så anar jag att detta har en del med matsedeln att göra. Sedan finns detvskolor som serverar pizza och tacos.
Ok. Jag tänker att det är väl en smaksak. Ser inga problem med nuggets eller schnitzel av svenska gula ärter. Rotfrukter med vitlökssås låter också gott. Quinoa smakar ju inget i sig, så det är väl knappast något man kan tycka är äckligt. Det passar bra som bindemedel i det mesta också.
Pizza och tacos behöver inte heller bli dyrt, och är ett väldigt bra sätt att ta tillvara rester från dagen innan.
Citera
2026-07-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ok. Jag tänker att det är väl en smaksak. Ser inga problem med nuggets eller schnitzel av svenska gula ärter. Rotfrukter med vitlökssås låter också gott. Quinoa smakar ju inget i sig, så det är väl knappast något man kan tycka är äckligt. Det passar bra som bindemedel i det mesta också.
Pizza och tacos behöver inte heller bli dyrt, och är ett väldigt bra sätt att ta tillvara rester från dagen innan.

Jag försvarar inte curlade eller bortskämda barn.
Tvärt om. Men om jag var skolbarn skulle jag absolut föredra köttbullar och makaroner framför linser med potatis, quinoa eller fejkade rätter som schnitzel gjord av ärtor. Å andra sidan var jag själv inte särskilt kinkig med maten.

Om Wilma nu är van vid husman hemifrån så kan jag förstå om hon vill slå ett slag för det om det relaterar till ovanstående rätter. Jag vet några andra skolor där bäde eleverna, lärarna och föräldrarna klagade i media.

Visst är pizza och tacos bra om man vill ta vara på rester. Men frågan är varför maten varierar så pass mycket från skols till skola. Anar att det beror mycket på var man bor och hur många preferenser det finns.
Citera
2026-07-27, 19:49
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.sverigesradio.se/artikel/karlstad-forslag-om-enklare-skolluncher-for-barn?fbclid=IwdGRjcATJjUBjbGNrBMmM2mV4dG4DYWVtAjEx AHNydG MGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHi-fHdr1JisfrUxRjdjsqryTupvGBqmXjS1iuXQNy96xm-19HyRfTkb0u4uD_aem_vbZze RgyaYjVdl9yL8X0LQ

Söndercurlade Wera 13 år i Karlstad tycker maten är för vuxen i skolan och får stöd av sin pappa. Hon kräver anpassad mat varje dag. Är det inte bättre att lära sig äta det som står på bordet?

När jag gick i skolan slevade mattanten upp på tallriken och du fick inte lämna matsalen förrän du ätit upp.

Tycker ni Wera har rätt?
Skolmat borde bara handla om att de får i sig något mitt på dagen. Bättre att 95% äter pizza eller kötbullar och makaroner än att 50% går hungriga efter någon grå torsk med arabiska ärtor-rätt. Jag förstod aldrig varför de goda enkla rätterna som alla tyckte om var så sällsynta i skolmaten.
Citera
2026-07-27, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Skolmat borde bara handla om att de får i sig något mitt på dagen. Bättre att 95% äter pizza eller kötbullar och makaroner än att 50% går hungriga efter någon grå torsk med arabiska ärtor-rätt. Jag förstod aldrig varför de goda enkla rätterna som alla tyckte om var så sällsynta i skolmaten.

Har väl med behovet av att finna på rätter som "alla" kan äta att göra.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-07-27 kl. 20:45.
Citera
2026-07-27, 20:56
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Har väl med behovet av att finna på rätter som "alla" kan äta att göra.
Det är bara att köra en omröstning där alla får skriva tre alternativ från förra terminens meny. Sen går man runt på de 10 populäraste rätterna.

Jag skulle dessutom säga att man redan vet vad som är populärast även utan en omröstning. Man ser hur mycket mat som eleverna tar och har säkert planerat efter det.
Citera
2026-07-27, 21:03
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Sen är väl barnen knappast mer kräsna än de vuxna. Träffar på alltför många vuxna som äter extremt ensidigt. Köttmat till varje måltid sju dagar i veckan, inget får ha någon färg eller tuggmotstånd, och det gråts och bölas som om ragnarök vore nära om maten skulle råka innehålla fibrer. Nej nej, mosat och färdigtuggat måste det vara! Det dessa personer har gemensamt är att de alla har hälsoproblem.
Så det är kanske inte så konstigt om deras barn också blir väldigt begränsade i vad de kan tänka sig att äta.
Klart barn är kräsnare än vuxna. De har betydligt bättre fungerande smaklökar.

Man kan inte prioritera att lära barn att äta varierad och finurlig mat framför att de ska få i sig energi och näring och helt enkelt inte gå runt hungriga. Dessutom så är det kontraproduktivt då maten håller så låg kvalitet så de blir snarast avskräckta. För det andra så är mognare smak någon som kommer med mognare ålder.
Citera
2026-07-27, 22:12
Medlem
KnullfBristerssons avatar
Wera kan få med sig en klämmis av pappis om skolmaten inte duger. Dom ska rösta höger i valet så ska vi se till att ta bort sossematen helt i skolan så var och en kan bestämma själv om dom vill äta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in