2026-07-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham

Hur kan det vara möjligt att en person får så många id-handlingar? Kontrolleras inte biometri när nya pass utfärdas? Vem som jobbar på polisen hjälper dem göra dessa? Vilka kontroller görs nu för att hitta fler gäng som har 400 identiteter?

Det sitter extremt mycket Syrianer och äckliga kurder på Migrationsverket. Helt jävla galet att låta dom få in foten där. Det är folk som är uppväxta bland korruption och den seden har dom inte lagt på hyllan.
Citera
2026-07-21, 12:06
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Vad tjänar han på det? Om han får bli handledare har han ju redan körkort, och kan köra bil, vill han då ha körkort på sin andra identitet är det ju bara köra upp, finns inget krav på övningskörning för att få ta körkort..
Fast det är både handledaren och eleven som går kursen
Oftast en förälder med sitt barn
Vilken syn, en bil med övningskörningsskylt med bara förare
I vissa länder har man nån skylt den första tiden med körkort eller nåt
Citera
2026-07-21, 12:08
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar. I artikeln som länkas i trådstarten nämns att de inblandade personerna bland annat dömdes för bedrägeri och häleri när de hade använt de stulna id-handlingarna för att köpa saker i andra personers namn.
Tack såg att artikeln var olåst nu
"Under husrannsakan hittades också saker som beställts på internet, bland annat kläder från hemsidan Best Secret."

Någon som kollat pris för fup?

Hur fick de tag i id-handlingarna?
Om det är så systematiska ficktjuvar är det skrämmande att de inte fastnade på kameror
Citera
2026-07-21, 13:44
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Fast det är både handledaren och eleven som går kursen
Oftast en förälder med sitt barn
Vilken syn, en bil med övningskörningsskylt med bara förare
I vissa länder har man nån skylt den första tiden med körkort eller nåt

Jo men det är det jag menar, varför, om han nu kan vara handledare, skulle han behöva vara elev också? Då har han ju redan haft körkort i 5 år?

Och blir han stoppas kan han ju inte säga att han övningskör med sig själv.. Ser inte vilket syfte han gick kursen för
Citera
2026-07-21, 13:49
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Jo men det är det jag menar, varför, om han nu kan vara handledare, skulle han behöva vara elev också? Då har han ju redan haft körkort i 5 år?

Och blir han stoppas kan han ju inte säga att han övningskör med sig själv.. Ser inte vilket syfte han gick kursen för
Är ju inte helt omöjligt att han missförstått allt och verkligen trodde man kunde övningsköra själv
Är inte första gången xD
https://www.youtube.com/watch?v=YO__alwymYQ
Sorry offtopic
Citera
2026-07-21, 15:21
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrs.greddelin
Hahah, exakt så. Det var riktigt j*vla naivt dessutom att tro att man kan göra en folkräkning över en massa somalier
Kan, kan man väl?
Frågan är OM MAN VILL och vad det får kosta.
Citera
2026-07-21, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
En omfattande brottshärva i Göteborg är avslöjad där tre personer nu döms för flera brott efter att polisen hittat stora mängder identitetshandlingar och misstänkt stöldgods.

Det började med att en kvinna i 40-årsåldern greps med 154 id-handlingar i sin väska. Vid en efterföljande husrannsakan hittades ytterligare 242 id-handlingar, 17 pass, 214 mobiltelefoner och 13 bankkort.

Av identitetshandlingarna kunde 346 kopplas till tidigare polisanmälningar om stölder, bedrägerier eller förluster.

https://www.gp.se/krim/hade-over-400-id-handlingar-tre-personer-doms-for-flera-brott.d218b0f6-6e21-4f78-b5ec-a13bca4fe689

Tänk på antalet bidrag de här personerna lyfter och på att de kan rösta 400 gånger också. Tror ni de röstar på tidö som vill höja straffen.

Frågorna om hur de fått tag i id-korten och passen måste också besvaras.

Hur kan det vara möjligt att en person får så många id-handlingar? Kontrolleras inte biometri när nya pass utfärdas? Vem som jobbar på polisen hjälper dem göra dessa? Vilka kontroller görs nu för att hitta fler gäng som har 400 identiteter?

Riktigt så enkelt är det inte att få ut bidrag till någon annan. Då kopplas namnet på id’et ihop med adress, bankkonton och inkomst. Att försöka sig på något sådant verkar korkat och du skulle
Åka dit direkt. Samma med att rösta, vem skulle riskera upptäckt med att identifiera sig med någon annans legitimation där då risken dessutom är att de redan har röstat. Poströstning behöver ske med vittnen och ske från utlandet finns för många kontrollinstanser på vägen för att det skulle roa någon som kommer över id-handlingar som dessutom sedan länge är spärrade.

Du kan beställa diverse saker från internet skapa konton lite här och där du kan beställa grejer men till och med det löser du inte längre lätt bara för att du har tillgång till någons id-handlingar. Fönstret mellan när ett pass blir stulet och sedan spärrat får väl anses vara rätt kort. Men att det de gänget har stulit som korpar länge råder det inga tvivel om. Korta straff som vanligt.
Citera
2026-07-21, 19:09
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Vad tjänar han på det? Om han får bli handledare har han ju redan körkort, och kan köra bil, vill han då ha körkort på sin andra identitet är det ju bara köra upp, finns inget krav på övningskörning för att få ta körkort..
Bidragspengar ....
I en kranskommun till Umeå anställdes en gång för länge sedan en afrikansk man som projektledare i ett av Arbetslöshetsförmedlingens många projekt för " de som står längst bort från arbetsmarknaden" .

Han skulle övningsköra med andra afrikaner i ett försök att locka dem att orka ta körkort .
AF betalade både hans lön och körkortet åt de andra negrerna .

Till en början såg allt ut att gå bra , han rapporterade in massor av körda timmar med olika personer som han hjälpt att ansöka om lämplighetsintyg och fixa syntest mm mm .

Allt rämnade när han krockade med en annan bil och betedde sig konstigt .
Det körkort han visade för polisen matchade inte bilens ägares namn och han hävdade i sten att det var hans bil .

Vid en noggrannare kontroll visade det sig att han hade ett tiotal olika identiteter och hade hittat på i stort sett allt kring övningskörningarna , han fick helt enkelt betalt för att låtsas övningsköra med sig själv .

Idag kanske det är svårare att köra såna bluffar men eftersom soc-batikhäxorna har stått i TV och skrikit att det är rasistiskt att kräva ID av invällare som söker socialbidrag så går det nog fortfarande
Citera
2026-07-21, 20:48
Medlem
[quote=oligarks|95470623]
Hur är det ens möjligt i detta kontroll land Sverige
[/QUOTE

Troligtvis en sån lång process att införa ett system som hänger med i nya tider. De måste ju gå igenom socionomcertifiering, att ingen ska bli kränkt och de brukar ta 3 år, innan någon vågat bestämma att vi har ett problem. och då har man hunnit byta ut hela avdelningen och man måste då låta idén vila ett tag. Under tiden har det säkerligen uppkommit nya orsaker till att människor skulle kunna bli kränkt och man måste göra omtag.
Citera
2026-07-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ett enkelt sätt att få id-handlingar och pass är ju genom att ansöka om det - Och svenska jäla dumma myndigheter lämnar ut.

När jag var pä en handledarutbildning (för bilkörning) satt det en trevlig man bredvid mig från Syrien. Vi pratade lite och jag berättade vem jag skulle handleda - och frågade honom vem han skulle handleda. Han tvekade -tittade på mig och sa: Mig själv.

Det är så det går till - först får han hjälp av Sverige med falsk identitet - sedan skaffar han sig körkort och sen en identitet till - och sen skulle han "låtsasövningsköra" med sig själv.

Svenska jä-a dumma myndigheter.

Citat:

Den första som visade upp sitt körkort för mig var en ganska ung man - jag var intresserad att köpa en bil. Jag kom dit och vi fick igång bilen till slut och körde lite. Vi pratade. Han hade sagt att det var hans farbrors bil - som skulle resa till Thailand på ett par dagar. Jag sa - hur ska vi göra ifall jag vill köpa bilen, Jag måste ju ha din farbrors signatur på den gula lappen. Då sa han att det var han som var "hans farbror". Jag visade honom mitt körkort. Och jag ville se hans. Det är hemma sa han, och när vi kom tillbaka gick han in och hämtade det. Efter lång tid kom han tillbaka och höll upp körkortet, krampaktigt fasthållet inne i handen. Jag tittade och det var verkligen han - och namnet var ett annat och åldern var att han skulle vara nästan femtio år! (fast han var uppenbart i tidiga tjugoårsåldern)!
Körkort används inte bara för att köra bil. Körkort används ju överallt i vårt samhälle för att identifiera sig. Och har han två identiteter - kan han ju styrka dem genom att visa körkort.
Jag har alltså stött på det här vid två olika tillfällen.

Och regeringen vägrar göra folkräkning.
Citera
2026-07-22, 08:43
Medlem
Hur tänker ni att folkräkningen ska gå till? Förra gången fyllde man i en blankett. Om de går och ringer på dörrar, ser man om någon har en samling stulna eller falska kort och pass?
Citera
2026-07-22, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Kan, kan man väl?
Frågan är OM MAN VILL och vad det får kosta.
Folkräkningen borde sossarna stå för eftersom de öppnade och släppte in allt folk till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in