Citat:
Ursprungligen postat av
GhostofDemocracy
Låt säga att någon får för sig att uppleva sig vara antingen långt före eller långt efter sin tid.
Går det ens att lösa?
Ja, tidsresorna och maskhålen kommer ju t.ex. att vara uppfunna men inte för den som vet allt det men "råkar" vara född för tidigt och saknar transportvägar.
Stackars alla aborterade foster, som kanske visste betydligt mer än vad aborterarna gjorde.
Låt säga att någon egentligen lärde Leonardo da Vinci, Newton, Einstein, Strindberg och alla andra "genier" allt det, som de trodde sig veta men föddes igår och inte kunde berätta om det. Ännu.
Försök att förstå.
Tack!
Tidsresor tycker jag visst att man kan resonera om, det finns ju t o m nobelpristagare i fysik som gör (Kip Thorne), men ditt Topic känns ändå rätt oklart. Hur skulle aborterade foster kunna veta något?? Ditt sista stycke om Einstein m fl lyckas jag inte förstå hur jag än försöker och med bästa välvilja.
Men ok. Vissa verkar iofs vara födda efter sin tid och är väldigt 1800-tal i sitt tänk. Andra är väldigt visionära och före sin tid som det ofta påstås om Leonardo da Vinci. Är frågan isf vilken tid som hade varit rätt för dessa?
Lättare isf för dem som är födda efter sin tid, för man vet ju rätt mycket om hur det var. Fast ibland kanske med stora luckor. Men framtiden är ju ett högst osäkert och rörligt mål, och blir sällan riktigt som vi tänkt oss, både på gott och ont. Folk på 40-50-talet (då science fiction slog igenom med t ex såna som Isaac Asimov och t ex hans robotnoveller -
I robot) trodde nog t ex att vi skulle fara runt väldigt mycket i rymden vid det här laget, och hade precis ingen aning om IT-revolutionen och smartphones osv. Eller om alla sociala förändringar som har hänt om t ex jämställdhet mellan könen. Asimovs rymdromaner handlar nästan bara om män, med kvinnor som regel bara i bakgrunden om ens det, och nästan alla galaxinvånare röker hela tiden. Hade en visionär från den tiden verkligen trivts bättre i vår tid? Inte alls säkert.