2026-07-19, 08:49
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Låt säga att någon får för sig att uppleva sig vara antingen långt före eller långt efter sin tid.
Går det ens att lösa?
Ja, tidsresorna och maskhålen kommer ju t.ex. att vara uppfunna men inte för den som vet allt det men "råkar" vara född för tidigt och saknar transportvägar.
Stackars alla aborterade foster, som kanske visste betydligt mer än vad aborterarna gjorde.

Låt säga att någon egentligen lärde Leonardo da Vinci, Newton, Einstein, Strindberg och alla andra "genier" allt det, som de trodde sig veta men föddes igår och inte kunde berätta om det. Ännu.

Försök att förstå.
Tack!
Citera
2026-07-19, 09:21
Medlem
LKKINGENs avatar
För det första så är maskhål ingen uppfinning, det är ett naturligt fenomen om det nu visar sig att det inte bara är teorier.

Sen får det andra, det kommer aldrig att gå att resa i tiden på det sätt att vi kan hamna i en annan tid i mänsklighetens histora.
Det som finns är nuet och det har varken en början, en mitt eller ett slut.
Det bara är och det är det enda som finns.
Det som inte finns är tid för om tid fanns skulle då och nu finns samtidigt i vår värld men eftersom bara nu finns och inget annat så är tid en illusionen.

Eftersom tid inte finns så finns inget som rent faktiskt är nu, förut och sen vilket innebär att allt som händer händer samtidigt.

För att kunna se det måste vi ta oss förbi den mänskliga upplevelsen där allt är relativt.
Hur man gör detta i sak vet jag ej men att du behöver släppa den mänskliga upplevelsen och ta dig till det som antagligen är vad vi kallar en annan dimension.
En del shamaner kan göra det och ibland kan dom även ta oss med på den resan en kort stund.
Nostradamus besatt antagligen denna förmåga även om han inte kunde förstå de saker han såg, för så är det ofta,tror jag, man måste lära sig tolka det man ser.

Har själv gjort en sådan resa med en shaman och jag såg en sak som var väldigt tydlig även efter att jag var tillbaks i denna värld här och nu.
Någon dag senare hade jag fortfarande bilden kristallklar i mitt huvud men ingen aning vad det var jag såg.

Då fick jag rakt ut i det blå en liten present av en person jag knappt kände som aldrig gett mig något innan.
Jag blev helt paff, det som jag nu såg var en inslagen present exakt så som den present liggandes på en sten jag inte kunde begripa vad det var jag såg förrän det dök upp framför mig på riktigt.

Samma med dröm tolkning antar jag. Hade en lång märklig dröm som var helt och hållet möjlig att missta för verklighet men dock märklig.
En som kunde tolka drömmar sa att jag skulle få ett nytt jobb.

Hade inte funderat på att byta, hade inte sökt annat, hade inte prata med någon om detta över huvud taget.
Det gick några veckor och jag glömde det hela. En kompis pappa, som jag inte kände särskilt väl även om vi möts några gånger ringde, han hade en kompis som hade ett bolag och behövde någon med mina kunskaper, skulle jag vara intresserad?

Det var jag inte men när jag fått alla fördelar och upplägget samt den boostade lönen klart för mig så var jag helt plötsligt det.

Så man kan skratta åt det man inte kan se och förstå men det betyder inte att det inte finns.

Lite som med tomtar, troll och eskimåer som Homer Simpson sa.
Citera
2026-07-19, 09:28
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Maskhål finns bara i scifi-böcker.
Citera
2026-07-19, 10:03
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
För det första så är maskhål ingen uppfinning, det är ett naturligt fenomen om det nu visar sig att det inte bara är teorier.

Var hittar man bevisen för att maskhål finns och att man kan färdas genom tid via dessa?
Citera
2026-07-19, 17:57
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Det går att resa framåt i tiden men inte bakåt. Beviset för det är då hade vi fått besök, vilket vi inte har.

Resten av din trådstart är rent dravel.
Citera
2026-07-20, 08:11
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
Var hittar man bevisen för att maskhål finns och att man kan färdas genom tid via dessa?
Finns inga bevis vad jag vet, bara teorier om deras exsistens men nåt tidsresande framåt och bakåt blir det inte i vilket fall som.
Citera
2026-07-20, 09:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
Låt säga att någon får för sig att uppleva sig vara antingen långt före eller långt efter sin tid.
Går det ens att lösa?
Ja, tidsresorna och maskhålen kommer ju t.ex. att vara uppfunna men inte för den som vet allt det men "råkar" vara född för tidigt och saknar transportvägar.
Stackars alla aborterade foster, som kanske visste betydligt mer än vad aborterarna gjorde.

Låt säga att någon egentligen lärde Leonardo da Vinci, Newton, Einstein, Strindberg och alla andra "genier" allt det, som de trodde sig veta men föddes igår och inte kunde berätta om det. Ännu.

Försök att förstå.
Tack!
Tidsresor tycker jag visst att man kan resonera om, det finns ju t o m nobelpristagare i fysik som gör (Kip Thorne), men ditt Topic känns ändå rätt oklart. Hur skulle aborterade foster kunna veta något?? Ditt sista stycke om Einstein m fl lyckas jag inte förstå hur jag än försöker och med bästa välvilja.

Men ok. Vissa verkar iofs vara födda efter sin tid och är väldigt 1800-tal i sitt tänk. Andra är väldigt visionära och före sin tid som det ofta påstås om Leonardo da Vinci. Är frågan isf vilken tid som hade varit rätt för dessa?

Lättare isf för dem som är födda efter sin tid, för man vet ju rätt mycket om hur det var. Fast ibland kanske med stora luckor. Men framtiden är ju ett högst osäkert och rörligt mål, och blir sällan riktigt som vi tänkt oss, både på gott och ont. Folk på 40-50-talet (då science fiction slog igenom med t ex såna som Isaac Asimov och t ex hans robotnoveller - I robot) trodde nog t ex att vi skulle fara runt väldigt mycket i rymden vid det här laget, och hade precis ingen aning om IT-revolutionen och smartphones osv. Eller om alla sociala förändringar som har hänt om t ex jämställdhet mellan könen. Asimovs rymdromaner handlar nästan bara om män, med kvinnor som regel bara i bakgrunden om ens det, och nästan alla galaxinvånare röker hela tiden. Hade en visionär från den tiden verkligen trivts bättre i vår tid? Inte alls säkert.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-07-20 kl. 09:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in