2026-07-19, 11:34
Medlem
Hur fan anvädner man ens 340 liter per dag?
jag dushar nån minut nån gång i veckan som drar kanske 10 liter per gång, sen dricker jag nån liter vatten per dag om det är varmt och sen är det enast diskmaskinen som drar vatten.
Lovar jag skulle klara mig på 25 liter per dag,säkert mindre också
Citera
2026-07-19, 13:04
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så här säger AI så du tog i lite.

En normal dusch drar cirka 10 till 12 liter vatten per minut. Det innebär att en snabb dusch på 3 minuter förbrukar runt 36 liter, medan en dusch på 10 minuter gör av med omkring 100–120 liter vatten.

Min Google säger annat. Spelar såklart roll vad för typ av dusch man har. Det blir uppskattning såklart, ta din medicin och svara på TS istället.
Citera
2026-07-19, 13:10
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
jag dushar nån minut nån gång i veckan som drar kanske 10 liter per gång, sen dricker jag nån liter vatten per dag om det är varmt och sen är det enast diskmaskinen som drar vatten.

99% av världen förutom idnier duschar oftare än du och dricker mer vatten. Du är ett undantag.
Citera
2026-07-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så här säger AI så du tog i lite.

En normal dusch drar cirka 10 till 12 liter vatten per minut. Det innebär att en snabb dusch på 3 minuter förbrukar runt 36 liter, medan en dusch på 10 minuter gör av med omkring 100–120 liter vatten.

Tycker du att du bidrar genom att klistra in dina "AI"-texter som du menar skulle vara någon form av auktoritet på något ämne öht?

Enligt Vattenfall förbrukas 45-100 liter per 5 minuter dusch, dvs 10 minuter dusch 90-200 liter (https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/hur-mycket-kostar-det-att-duscha-och-bada/)

Enligt Göteborg stad för förbrukas 36 liter per 3 minuter dusch, dvs 10 minuter dusch 120 liter (https://goteborg.se/wps/portal/start/bygga-bo-och-leva-hallbart/vatten-och-avlopp/dricksvatten/spara-pa-vattnet)

Enligt Fortum/Enova förbrukas 16 liter per 1 minut dusch, dvs 10 minuter dusch 160 liter (https://www.fortum.com/se/el/radgivning/energieffektivitet/minska-din-vattenforbrukning)

150-200 liter är alltså ingen överdrift. Sluta förpesta forumet med "så säger AI"-dynga.
Senast redigerad av PremiumFisk 2026-07-19 kl. 13:21.
Citera
2026-07-19, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla

Toaletten? Mulltoa? Utedass?
Citera
2026-07-19, 14:08
Medlem
Vattenkris hit och vattenkris dit, men företag får pumpa upp miljontals liter vatten dagligen som dom kan sälja till folket för svindyra pengar (20,000% marginal).

Vattenkris my ass.

Vårt samhälle är så sjukt.
Citera
2026-07-22, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Att en enskild person skulle klara sig bra med en förbrukning på 340 liter/dag råder det inga tvivel alls om.
Kärringarna får sluta stå med vattnet sprutande hela tiden i duschen, blöt upp, stäng vatten,tvåla in, sätt på vatten, skölj.

Sen vad vi använder till dryck och matlagning är inte många liter och ett antal spolningar på dass vilket också kan rasoneras om man har viljan så något problem i sig är det nog inte men..
I dessa 340l/ person är nog hela samhället inräknat med alla företag och alla samhällsfunktioner.
Sen vet jag inte vem som räknat på vad, är det befolkningen eller max belastning när turisterna är som flest?

Stod kanske i artikeln men den var jag för lat för att läsa precis som alla inlägg.

En OT tanke som slog mig var Gotlands vattenbrist, skulle dom inte kunna bygga en vind driven reningsanläggning som fyller på öns reserver med renat Östersjövatten? Solenergi som kanske funkar på Mallis är inte att lita på här uppe.

Givetvis skönt med fri tillgång till vatten att sulla obehindrat med, men måste man så går det att ha det helt ok med mindre mängder vatten.

Har en husbil med dusch och toalett, två personer kan klara sig utan större besvär i 3-4 dagar på de 100 liter färskvattentanken rymmer.
Citera
2026-07-22, 22:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Vattenkris hit och vattenkris dit, men företag får pumpa upp miljontals liter vatten dagligen som dom kan sälja till folket för svindyra pengar (20,000% marginal).

Vattenkris my ass.

Vårt samhälle är så sjukt.

Lol eller hur. Är dessa källor evighetstillgångar som konstant haller jämvikt eller hur kan ex ramlösa ens ha hållit på alla dessa år?
Citera
2026-07-23, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Lol eller hur. Är dessa källor evighetstillgångar som konstant haller jämvikt eller hur kan ex ramlösa ens ha hållit på alla dessa år?

Ja, man undrar ju hur korkade våra politiker tror att folket är.

Samma sak med energikris, men var enda djävla maskin ska gå på el nu för tiden och serverhallar som drar mer elän en hel stad ska vi smacka uppbara för att nån djävel ska ha mer pengar eller mer kontroll... Medans vi betalar notan med dyrare elpris.

Alltså what the fu k.
Citera
2026-07-23, 12:50
Avslutad
Citat:
Ja, man undrar ju hur korkade våra politiker tror att folket är.

Samma sak med energikris, men var enda djävla maskin ska gå på el nu för tiden och serverhallar som drar mer elän en hel stad ska vi smacka uppbara för att nån djävel ska ha mer pengar eller mer kontroll... Medans vi betalar notan med dyrare elpris.

Alltså what the fu k.

Shit, juste, serverhallarna. De kommer ju säkert också pumpa vårat vatten nästan gratis som mineralvattenbolagen. (Det var de jag tänkte på först!)

Va fan... inser inte våra politiker hur blåsta vi blir och vilka resurstillgångar vi wastar? De flyttar ju hit för att vi har vatten, för att alla andra tar mer betalt. Men ska vi bara låta dem ta det eftersom det skapar ...öh 1000 jobb som max i början och sedan skalas ner till typ 200?
Citera
2026-07-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Shit, juste, serverhallarna. De kommer ju säkert också pumpa vårat vatten nästan gratis som mineralvattenbolagen. (Det var de jag tänkte på först!)

Va fan... inser inte våra politiker hur blåsta vi blir och vilka resurstillgångar vi wastar? De flyttar ju hit för att vi har vatten, för att alla andra tar mer betalt. Men ska vi bara låta dem ta det eftersom det skapar ...öh 1000 jobb som max i början och sedan skalas ner till typ 200?

Och sen läggs det ner...
Citera
2026-07-23, 13:48
Avslutad
Citat:
Och sen läggs det ner...
Näh dessa lär bli kvar, andra ställen lär dock läggas ner när de börjar skita ut AI-slop och andra människor, bra många fler än 200 förlorar då jobbet tills vi inser att vi saknar en riktig mänsklig input i saker och ting. AI har sin roll men det används inte idag främst för att knäcka komplexa matematiska problem eller lösa cancerns gåtor (även om man jobbar på det också) utan bra mycket annat den varken klarar av väl eller borde användas till.

Blir sista från mig här då det gått till ut, du kan få slutordet om du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in