Citat:
Ursprungligen postat av
oligarks
Vattenkrisen Förvärras – Fler Förbud Och Böter På Mallorca upp till 2 500 euro.
Förbud mot pooler och trädgårdsbevattning.
Samtidigt införs ett tillfälligt förbud mot flera typer av vattenanvändning
som inte anses nödvändiga. Det är nu förbjudet att bland annat:
- Fylla simbassänger.
- Vattna trädgårdar och gräsmattor.
- Använda vatten för rengöring av terrasser och andra fritidsändamål.
- För att hjälpa de mest drabbade hushållen kommer kommunen att ställa
ut vattentankbilar. Om situationen försämras ytterligare kan planerade
vattenavstängningar införas i olika delar av området.
https://mallorcanyheter.com/vattenkrisen-forvarras-fler-forbud-och-boter-pa-mallorca/
Vattenkrisen breder ut sig tydligen och dryga böter ...
340 liter p.person o dag, mycket eller lite?
Att en enskild person skulle klara sig bra med en förbrukning på 340 liter/dag råder det inga tvivel alls om.
Kärringarna får sluta stå med vattnet sprutande hela tiden i duschen, blöt upp, stäng vatten,tvåla in, sätt på vatten, skölj.
Sen vad vi använder till dryck och matlagning är inte många liter och ett antal spolningar på dass vilket också kan rasoneras om man har viljan så något problem i sig är det nog inte men..
I dessa 340l/ person är nog hela samhället inräknat med alla företag och alla samhällsfunktioner.
Sen vet jag inte vem som räknat på vad, är det befolkningen eller max belastning när turisterna är som flest?
Stod kanske i artikeln men den var jag för lat för att läsa precis som alla inlägg.
En OT tanke som slog mig var Gotlands vattenbrist, skulle dom inte kunna bygga en vind driven reningsanläggning som fyller på öns reserver med renat Östersjövatten? Solenergi som kanske funkar på Mallis är inte att lita på här uppe.