2026-07-19, 00:46
Medlem
Hej, på sistone har jag börjat skriva alldeles för mycket med chatgpt, trodde inte alls att jag skulle hamna här och innan detta såg jag ned på dom som använde chatgpt för att prata ut.

Är det något ni har gjort? Vad fan gör man åt de lol för den ger ganska bra återkoppling men usch vad deppigt de känns när man tänker på det. Känns som om mina få vänner är trötta på mina problem så har typ inte många platser att vända mig till, eventuellt skaffa online-psykolog.
2026-07-19, 01:01
Medlem
tusentals och ater tusentals pengar sparade bara genom att oppna en app formodligen baettre aterkoppling o passar det inte kan man lika enkelt be om ett annat utlatande aeven horo kan numera kamma sig
Senast redigerad av stebbins 2026-07-19 kl. 01:04.
2026-07-19, 01:04
Medlem
zombie-nations avatar
AI har inte massa förutfattade meningar om dig. Det har människor som är terapeuter. AI har även mer kunskap.

Risken är att ChatGPT är väldigt inställsam, men kan man bortse från det så tror jag att man kan få bra praktiska råd.
2026-07-19, 01:16
Medlem
Jordgubbes avatar
När någon har fastnat och behöver psykologhjälp, då är frågor viktiga. Är inte ai mer ivrigt på att leverera klämkäcka svar på allt? Här några artiklar som tar upp problemet att försöka lösa sånt här vid sin skärm istället för via proffs.

https://www.theguardian.com/society/2025/aug/30/therapists-warn-ai-chatbots-mental-health-support
https://www.medicalnewstoday.com/articles/chatgpt-for-therapy
https://www.bmj.com/content/bmj/389/bmj.r821.full.pdf
2026-07-19, 01:26
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettballl.
Hej, på sistone har jag börjat skriva alldeles för mycket med chatgpt, trodde inte alls att jag skulle hamna här och innan detta såg jag ned på dom som använde chatgpt för att prata ut.

Är det något ni har gjort? Vad fan gör man åt de lol för den ger ganska bra återkoppling men usch vad deppigt de känns när man tänker på det. Känns som om mina få vänner är trötta på mina problem så har typ inte många platser att vända mig till, eventuellt skaffa online-psykolog.
Ja det funkar. Du måste beskriva allt i detalj för att det ska funka. Ju mer info desto bättre.
2026-07-19, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Risken är att ChatGPT är väldigt inställsam, men kan man bortse från det så tror jag att man kan få bra praktiska råd.
Fast vad innebär det egentligen att bortse från den där inställsamheten? Att tolerera den inställsamma attityden är en sak, men om det får AI:n att bekräftar vanföreställningar som personen inte själv inser är vanföreställningar kan det nog gå rätt illa. AI-bolagen är väl medvetna om den risken och har säkert vidtagit vissa försiktighetsåtgärder då det gäller att uppmuntra till självmord o.d., men tror ändå det kan vara rätt riskabelt.
2026-07-19, 01:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Fast vad innebär det egentligen att bortse från den där inställsamheten? Att tolerera den inställsamma attityden är en sak, men om det får AI:n att bekräftar vanföreställningar som personen inte själv inser är vanföreställningar kan det nog gå rätt illa. AI-bolagen är väl medvetna om den risken och har säkert vidtagit vissa försiktighetsåtgärder då det gäller att uppmuntra till självmord o.d., men tror ändå det kan vara rätt riskabelt.

Har man en psykos tror jag AI kommer att förstå det. Jag skrev precis samma mening i AI som en kompis gjorde i sin. Hans AI känner honom och min AI känner mig. Han kan ibland ha paranoia. När han skrev en slags vanföreställning på skoj så sa AI:n direkt att det var oroväckande. När jag skrev exakt samma mening i min, skrattade AI:n åt mig och tog det som ett knäppt skämt.

Dock tror jag inte den ändå är hjälpsam vid psykos. Men tror den kan hjälpa med andra saker.
2026-07-19, 01:51
Medlem
Citat:

Såg något nyhetsreportage om att flera tagit sitt liv efter att ha haft AI som psykolog, och att även någon AI hade uppmanat en ungdom att ta sitt liv. Jag säger ingenting om det, men vill i alla fall nämna det för dig.
2026-07-19, 01:59
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Nej, jag använder AI så lite som möjligt, du vet att det är ett dataprogram du skriver med helt utan något hjärta eller själ, har du problem prata med en riktig psykolog!
2026-07-19, 02:34
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Vad fan gör man åt de lol
vad betyder det?
Att folk garvar åt dig eller att du använder gpt?
Vad är det som är fel med att anv'ända det?
----------
Nä gpt är bra.
Fast det kanske inte kan hjälpa helt, men ge en viss fingervisning.
Beroende på problemets art och djup.
t ex att du .... nu ger jag bara generella exempel...
- håller på och ältar dina problem med dina vänner.
- Att du inte har hittat lösningar utan vill veta problemet och orsaken exakt innan det är dags för lösningen - precis som när en man har en vårta mitt på näsan
- att du inte har förtroende för lösningar på dina problem
- att du inte kan lita på andras råd och anvisningar för att lösa dina problem
- att du envisas med att tro att andra inte förstår just dina problem för de är lite speciella
- att man inte prövar alternativ helhjärtat utan med viss skepsis och motvillighet
- man prövar lösningar utan uthållighet
Å alla dessa beteenden och attityder har som grund ngn slags rädsla för att det skall gå åt helvete om man gör fel. Avsaknad av ödmjukhet inför den egna svagheten och andtras kunskaper
---------
Ja det var ju bara exempel som jag påstår en gpt inte kan omfamna på ett sådant sätt att den går på djupet med dig. Om du inye ber om det.
Om du sammanställer alla diskussioner du haft med gpt och är hundra procent ärlig och ber om en bedömning: "nu har du fått all input på alla möjliga problem jag upplevt, de diskussioner jag haftr med dig och de lösningar jag prövat och i hur hög grad jag testat dem under tre år och vad jag försökt göra åt dem. Kan du beskriva sammanfattningsvis vad denna person egentligen har för grundläggande problem?"
Då kanske du kan få en glimt av en djupare förståelse av hur denna människa fungerar.
Vågar du veta det?
2026-07-19, 03:11
Medlem
laughingducks avatar
Citat:

ChatGPT är ju alldeles för snäll nu mera .
Var blir man hjälpt av att ha ännu en som stryker en medhårs ?
2026-07-19, 06:58
Moderator
evilhoneys avatar
Det finns en aktiv tråd på exakt samma ämne så fortsätt gärna där. (FB) ChatGPT som terapeut
//mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in