2026-07-19, 07:25
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nej mitt svar är typ nollor som Lisa Nilsson som hade 1 (!) hit på 90-talet men ändå anses vara en stjärna!
Enda vettiga svaret. Någon som fyller stora arenor år efter år (Håkan Hellström) eller som har sålt hundratals miljoner skivor och fått sin egen film som ABBA är liksom artister som förtjänat sin berömmelse.

Med det sagt såg jag Lisa Nilsson spela live i fjol och det var en riktigt trevlig afton.
Citera
2026-07-19, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis
Dr Alban är väl bara eurodance-skräp som var upphaussat några år på 90-talet men sen försvann? Dock har han fått vara med på senare år som popkulturell referenspunkt/nostalgigubbe i "Så mycket bättre"-typ av program. Men jag tolkar honom som tidsbunden framgång utan efterföljande kanonisering som många andra förslag i tråden fått.
Flera av hans singlar var rätt stora hits även utomlands har jag förstått. Men det var naturligtvis mycket skräplåtar inom den genren på 90-talet.
Citera
2026-07-19, 07:27
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Thomas Stenström
Zara Larsson
Kent.
Citera
2026-07-19, 07:42
Medlem
Finns ju så många. Som redan nämnts stöddiga kommunisterna i Hola Bandola. Petter och egentligen alla rappare. Anna Book är det ingen som tar på allvar. Ändå överskattad bara för att ens få delta i melodifestivalen.
Citera
2026-07-19, 07:42
Medlem
Peg Parnevik
Zara Larsson
Citera
2026-07-19, 07:45
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Flera av hans singlar var rätt stora hits även utomlands har jag förstått. Men det var naturligtvis mycket skräplåtar inom den genren på 90-talet.

Ja, men det var som sagt begränsat till den tidsperioden, sen försvann det helt. Han är inte hyllad idag vad jag vet till skillnad från Roxette, Kent, Hellström mfl. Alban är mer som en Markoolio-typ (skillnaden ligger i genre och publik) i meningen att han hade några stora hits, men ingen bryr sig 30 år senare.

Åsikter i det här ämnet beror givetvis på vad man använder för kriterium för "överskattad".
Citera
2026-07-19, 07:54
Medlem
Danny Saucedo
Erik Sade
Loreen
Citera
2026-07-19, 08:03
Medlem
Var det inte dr Alban som svenska exportkreditnämden (e.dyl.) lurade ner till afrikat för att göra en konsert när det kom typ 10 personer och lyssnade på hans "hits"?
Citera
2026-07-19, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis
Ja, men det var som sagt begränsat till den tidsperioden, sen försvann det helt. Han är inte hyllad idag vad jag vet till skillnad från Roxette, Kent, Hellström mfl. Alban är mer som en Markoolio-typ (skillnaden ligger i genre och publik) i meningen att han hade några stora hits, men ingen bryr sig 30 år senare.

Åsikter i det här ämnet beror givetvis på vad man använder för kriterium för "överskattad".
Frågan är förstås om man med "överskattad" menar "överskattad av kritikerna" eller "så dålig att artisten inte borde ha sålt några större mängder skivor"? I tråden finns nog bäda sorterna.
Citera
2026-07-19, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Per Gessle
Tomas Ledin
Alla svenska rappare

Dem beskriver vad svenskarna gjort med Sverige.

Vare sig du gillar rap eller inte.
Finns det mycket beskrivande artister.

Men.
Visst. Är man inte tvungen till att gilla rap.
Men.

Se ner på det visar på trångsynthet.
Citera
2026-07-19, 08:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Per Andersson som komiker. Har liksom aldrig ens läst någon som faktiskt gillar och skrattar åt han som artist. Men ändå med överallt! Senast igår med Bäst i test. Det blir den eviga frågan. Vem har han knullat för att vara så usel men ändå med överallt?
Citera
2026-07-19, 08:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
Dem beskriver vad svenskarna gjort med Sverige.

Vare sig du gillar rap eller inte.
Finns det mycket beskrivande artister.

Men.
Visst. Är man inte tvungen till att gilla rap.
Men.

Se ner på det visar på trångsynthet.

Jag gillar rap. Bara den inte är svensk. Alla svenska rappare är töntar, tyvärr. Blöj-rappare. Wannabe criminals.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in