Citat:
Ursprungligen postat av
Hassanikassan1882
Budget är ca 19300 efter kronan har gjort sin utmätning på 8300kr. Skulden är 140 tusen kvar räntan är inte så hög så den krymper ju varje månad med utmätningen. Har även kontaktat några inkasso bolag och gått med på att betala en mindre summa varje månad mellan 300-600 för att dom ska dra tillbaka skulden från kronan. Vill helst få bort den därifrån så jag kan starta om. Känns jobbig att alltid ha den och tänka på men har väll satt mig själv i den situationen tyvärr. Förhoppningsvis är jag nere på 80-100 tusen kvar när året är slut.
Men vart går dina pengar? Gör en budgettavla enligt lyxfällan.
Hyra
Mat
Transporter
Abonnemang
Försäkring
Kläder
Övrigt
Lån
Nöjen
Sparande
Kan vara något att börja titta på, välj själv. Det som inte hamnar i en egen kategori ska in under övrigt så att du inte missar något. Blir övrigt stor så ska den delas upp mer noggrant. Skaffa dig koll på dina utgifter.
Utifrån det så kan du se vad du kan dra ner på, kanske går det att göra utan att du känner dig fattig. Desto tydligare du gör den desto mer tips kan du få här.
Är det endast skulden som ligger hos kronofogden som du ser som ett problem. Vilka skulder har du och till vilka räntor? Vad kostar varje skuld, ränta och amortering? När är varje skuld löst? Se till att skulderna minskar så att du inte bara betalar ränta
Vill du förbättra din situation så är det kontroll på vad som sker väldigt viktigt.