2026-07-18, 22:39
Medlem
Har precis gjort slut med tjejen och fixat en egen lägenhet. Har en utmätning på 8 300 kr i månaden som Kronofogden drar, och efter det har jag ungefär 19 000 kr kvar att leva på.

Hur hade ni gjort för att spara ihop en bra summa pengar samtidigt som man fortfarande vill kunna leva normalt och inte känna sig fattig? Alla tips uppskattas.
Citera
2026-07-18, 22:54
Medlem
knark-kungens avatar
Hur stor är din skuld och vad har du i fasta kostnader? Har du barn eller lever du ensam?

Jag skulle dragit in på alla onödiga kostnader, skaffat ett extrajobb och arbetat minst 250 timmar I månaden tills skulden är betald.
Citera
2026-07-18, 22:58
Medlem
Onanikrems avatar
Hur stor skuld? 19k lever du hyfsat på, lite beroende på din hyra. Lägg undan 1-3k i månaden och försök göra fyllnadsinbetalningar så blir du av med skulden snabbare och slipper ockerränta. *Gör som Ebba och käka falukorv och ris några månader. Snart höstrotfrukter också, då kan du käka billiga rotfrukter.

(*Ebba käkar knappast falukorv, var bara lite rolig där)
Citera
Igår, 00:21
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassanikassan1882
Har precis gjort slut med tjejen och fixat en egen lägenhet. Har en utmätning på 8 300 kr i månaden som Kronofogden drar, och efter det har jag ungefär 19 000 kr kvar att leva på.

Hur hade ni gjort för att spara ihop en bra summa pengar samtidigt som man fortfarande vill kunna leva normalt och inte känna sig fattig? Alla tips uppskattas.

Det var verkligen inte många kronor kvar att leva på men kolla först hur mycket fasta kostnader du har, sedan gör du en budget, handla matvaror efter erbjudanden och säsong, låt bli att småhandla, köp bara det du verkligen behöver.

När du sedan är skuldfri kan du spara dessa 8300kr varje månad och kanske lite till och på några år har du mycket pengar och är skuldfri.

Tror inte att du behöver leva som en fattiglapp ändå.
Känner många som lever bra, de har koll på sina utgifter.
Citera
Igår, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Hur stor är din skuld och vad har du i fasta kostnader? Har du barn eller lever du ensam?

Jag skulle dragit in på alla onödiga kostnader, skaffat ett extrajobb och arbetat minst 250 timmar I månaden tills skulden är betald.

Ligger på 150. Enligt kronan ska det vara klart 2027 juni. Inga barn lever ensam nu
Citera
Igår, 04:08
Medlem
Citat:

Citat:
Ligger på 150. Enligt kronan ska det vara klart 2027 juni. Inga barn lever ensam nu
Rådet är väl mest att luta dig tillbaka och ta det lugnt. Alltså både mentalt och ekonomiskt. Norpar fogden så pass mycket som 8300 har du inte så mycket att lattja med i sparsammanhang... Men å andra sidan lever man helt OK på 19 000 i månaden! Så länge man inte springer på krogen varje helg och inbillar sig att man har råd med skidsemester i alperna eller leasa ny bil och liknande ekonomiska äventyr...
Så ett år går fort och SEDAN tar du tag i en realistiskt sparplan.
Citera
Igår, 11:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

1. Betala av skulden. Du har ju redan utmätning på 8 300 kr men inget hindrar dig från att betala av mer utöver detta. Ingen behöver 19 000 kr/mån att leva på om man är så skuldsatt som du är.

2. Gör en budget. Försök att kapa onödiga utgifter och minska de fasta kostnaderna så mycket det går. Har du bil så säljer du den.

3. När du är skuldfri sparar du ihop till en buffert på 3-6 månadslöner. Dessa ska ligga på ett sparkonto med så hög ränta du kan få.

4. Spara 10% av din lön så fort den trillar in på lönekontot. Dessa ska placeras långsiktigt på börsen, förslagsvis en global indexfond. Sälj aldrig. Månadsspara.

5. Avsätt en post i din budget för nöjen. Kanske 10-15% av din lön.

6. Utöver det långsiktiga sparandet kan du även börja spara till semester och andra kortsiktiga sparmål.

7. Ta aldrig konsumtionslån igen.
Citera
Igår, 11:15
Medlem
Ja fan 19k är lyx.
Har varit där du är och skulle rekomendera dig att betala mer.
Gör en budget laga mat en gång i veckan matlådor för hela veckan.
Sätt eget vin. Är det något som är gott när är fattig och grindar hårt är att berusa sig lite för att få stimulans i det fyrkantiga.
Citera
Igår, 14:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad.

Mod.
Citera
Igår, 14:27
Medlem
Yoloswag55s avatar
19k?? Jag har soc o får 11500 som ska räcka till hyra + alla räkningar + all mat o nöje lol
Citera
Igår, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
19k?? Jag har soc o får 11500 som ska räcka till hyra + alla räkningar + all mat o nöje lol

Förbehållsbeloppet för en ensamstående vuxen är 6 243 kr och motsvarande belopp för socialtjänsten är 5 220 kr men det är lite olika vad som ingår, t ex ingår hushållsel i Kronofogdens belopp men det läggs på hos socialtjänsten. Förmodligen har TS hög hyra eller barn.
Citera
Igår, 18:44
Medlem
Citat:

Hur kommer det sig att Kronofogden inte drar mer i utmätning? Har du väldigt hög hyra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in