2026-07-18, 22:49
Medlem
Det beror väl mest på varför man måste ta avsked
Om man har fått sparken eller bara ska ta semester
Eller vill byta till ett mer intressant jobb

Funderar om det är själva avtackandet och uppmärksamheten som är jobbig
Eller någon slags skuldkänsla, att man sviker
Eller längtan tillbaka
Citera
2026-07-19, 09:11
Medlem
Tackar för svaren!
Det kändes skönt och upplyftande att läsa era kommentarer.
(och att jag inte är helt ensam om detta skumma)
Citera
2026-07-19, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Gillar heller inte avslut. Oftast vill jag bara dra utan uppståndelse eller att någon ska veta. Vill inte ha uppmärksamheten. Kan bero på att mina avslut i barndomen, alltid var jobbiga relaterade till att mina föräldrar var skilda och jag bodde hos mamma fastän jag ville bo hos pappa. Pappa var mer kärleksfull, så varje gång det var dags för avslut från honom så började jag storböla. Detta fortsatte bra väl in i tonårslivet..

Vid avslut idag kommer dom där känslorna tillbaka för det är vad jag associerar avslut med. Jobbiga känslor. Därför vill jag bara försvinna när det är dags för avslut.

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, jag känner igen detta (det är nog många som upplever detta skulle jag tro).

Personligen så tror jag det handlar mycket om osäkerhet i mitt fall. Jag har alltid varit ängslig av mig, varit rädd för att göra bort mig, rädd att "säga fel" och verka konstig. Så jag har blivit glad inombords om det blev ett "naturligt" avsked, och inte konstlat som det annars kunde bli. Men nu för tiden har jag släppt mycket av denna ångest - det får bli som det blir helt enkelt. Blir det världens mest obekväma adjö så glömmer jag det direkt och skrattar lite åt mig själv och situationen. Världen går inte under, ingen bryr sig dagen efter.

Det finns nog en del osäkerhet hos mig, att aldrig riktigt duga, hade alltid kunna göra saker o handlingar bättre.
Även separationen av mina föräldrar när jag var barn kan nog spela in utan att jag egentligen vet om det.
Citera
2026-07-19, 09:19
Medlem
Separationsångesten är en av de bärande ingredienserna vid Borderline. Har du snabba humörsvängningar? Känner du dig tom, lite osäker på din identitet?
Citera
2026-07-19, 14:17
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vår uncle Elmer, hade alltid en applicerbar livs-visdom till oss valpar när vi stående på baksätesframkanten höll oss fast i ryggstödet till framsoffan medan han tog de flacka kurvorna längs Highway 1, med onyx-klackrings-klätt lillfinger på servokringlan.

"Att dö, är att skiljas en smula", sade han ofta när vi landat i Ventura.

Den som inte har svårt för definitiva avsked, har ett hjärta av granit.

Att bli ledsen i ögat för semester lr ferier är inte på kartan såvida ens kärlek inte ägnar sin vacation til fallskärmshopp lr andra smårisky stunts. Vi hade en välsituerad bekant i S:t Petersburg som brukade säga att av hans HD-frälsta ditto välbeställda vänner över det stora landet så återsåg han aldrig allihopa från en säsong till nästa.
Citera
2026-07-19, 14:27
Avslutad
Du kan meddela gruppen att du har svårt för avslut. Där finns säkert någon som fångar bollen behjälpligt och svarar ”det är okej”. Sen tar ni det därifrån. Lycka till!
Citera
2026-07-19, 14:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Det är inget ogillande eller så utan bara just att ta adjö, att sluta.
Jag är väl naturligtvis konstig på något vis men vill ändå ventilera detta.

Jag håller med, det känns förjävligt. Men det är nog hjärnan som lurar en om att man ska säga något fel, att något ska bli konstigt, eller att någonting ska hända när man får uppmärksamhet fast det inte händer.

Det bästa du kan göra för ändra dessa tankarna är att lugna ner dig och tänka något i stil med att, "det här är faktiskt ej så farligt, det är ganska tryggt."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in