Det är inte bara katedralerna utan all gammal arkitektur i sten.
Som exempel kan vi ta Kölns katedral som byggdes mellan år 1248 och 1880, så sägs det iallafall.
Historien säger att de bearbetade stenen till korrekt form med hammare och kil. Det är här jag inte får det att gå ihop, hur i helvete bearbetar man sten i alla dessa komplexa former med enbart hammare och kil?
Vad har jag missat här? eller så har vi blivit lurade här också. De sade ju att pyramiderna i Giza också var gjorda med hammare och kil, vilket uppenbart är en lögn.
Jag har själv testat hugga i sten och det är jävligt svårt kan jag säga. Här finns en video om en kille som förevisar hur man gör:
https://youtu.be/nV4Cd8rEDlE
De kan omöjligt ha byggt Kölns katedral på detta sätt, om jag inte missat något?
Inte bara skall man hugga stenblocken för kyrkan man måste även slipa dem till millimeters precision, för om du bygger så högt blir ett litet fel större och större ju högre man bygger.
Så hur slipade de stenen till perfekta mått på 1200 talet då folk nästan levde som på stenåldern?
Annars så är de mycket vackra de gamla byggnaderna jämfört med vad vi bygger nu med vår "avancerade" teknologi