2026-07-17, 22:43
Medlem
Det är inte bara katedralerna utan all gammal arkitektur i sten.

Som exempel kan vi ta Kölns katedral som byggdes mellan år 1248 och 1880, så sägs det iallafall.
Historien säger att de bearbetade stenen till korrekt form med hammare och kil. Det är här jag inte får det att gå ihop, hur i helvete bearbetar man sten i alla dessa komplexa former med enbart hammare och kil?

Vad har jag missat här? eller så har vi blivit lurade här också. De sade ju att pyramiderna i Giza också var gjorda med hammare och kil, vilket uppenbart är en lögn.
Jag har själv testat hugga i sten och det är jävligt svårt kan jag säga. Här finns en video om en kille som förevisar hur man gör:
https://youtu.be/nV4Cd8rEDlE

De kan omöjligt ha byggt Kölns katedral på detta sätt, om jag inte missat något?

Inte bara skall man hugga stenblocken för kyrkan man måste även slipa dem till millimeters precision, för om du bygger så högt blir ett litet fel större och större ju högre man bygger.
Så hur slipade de stenen till perfekta mått på 1200 talet då folk nästan levde som på stenåldern?

Annars så är de mycket vackra de gamla byggnaderna jämfört med vad vi bygger nu med vår "avancerade" teknologi
Citera
2026-07-17, 22:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är svårt för dig och mig. Men betänk en som varit lärling sedan barnsben. Alla han kan och vet är att hugga i sten. Det är ju arbeten som är över flera generationer också.

Stonehedge är ju även det idag svårt för oss att fatta hur liksom.
Citera
2026-07-17, 22:55
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Det är inte bara katedralerna utan all gammal arkitektur i sten.

Som exempel kan vi ta Kölns katedral som byggdes mellan år 1248 och 1880, så sägs det iallafall.
Historien säger att de bearbetade stenen till korrekt form med hammare och kil. Det är här jag inte får det att gå ihop, hur i helvete bearbetar man sten i alla dessa komplexa former med enbart hammare och kil?

Vad har jag missat här? eller så har vi blivit lurade här också. De sade ju att pyramiderna i Giza också var gjorda med hammare och kil, vilket uppenbart är en lögn.
Jag har själv testat hugga i sten och det är jävligt svårt kan jag säga. Här finns en video om en kille som förevisar hur man gör:

De kan omöjligt ha byggt Kölns katedral på detta sätt, om jag inte missat något?

Inte bara skall man hugga stenblocken för kyrkan man måste även slipa dem till millimeters precision, för om du bygger så högt blir ett litet fel större och större ju högre man bygger.
Så hur slipade de stenen till perfekta mått på 1200 talet då folk nästan levde som på stenåldern?

Annars så är de mycket vackra de gamla byggnaderna jämfört med vad vi bygger nu med vår "avancerade" teknologi

När du skriver kil så förmodar jag att du menar mejsel, eller?
Svaret är tålamod, tid och hantverksskicklighet.
Nej, 1200-talet är inte nästan som stenåldern, och redan på stenåldern byggdes det imponerande byggnader med tanke på de begränsade resurserna.
Citera
2026-07-17, 23:03
Medlem
Det är imponerande byggen men som du själv skriver så handlar det om drygt 600 års byggtid. Sen har Zaedrews rätt i det han skriver om hantverkare. Det är väl egentligen bara de senaste 50 åren eller nåt som yrkeskunskaper har försvagats av modern teknik, sen vette sjutton vad du menar med att folk levde som på stenåldern? Människan har byggt ganska imponerade städer i åtminstone några tusen år.

Nineve som nämns i Bibeln började exempelvis byggas omkring 6000 år f.kr. Har sett några dokumentärer om den och man blir onekligen imponerad. Sen har vi ju de gamla egypterna som du själv nämner.

Med andra ord är det nog enklare än du tror att bygga en katedral av episka mått och konstruktion.

A piece of cake!
Citera
2026-07-17, 23:14
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det är imponerande byggen men som du själv skriver så handlar det om drygt 600 års byggtid. Sen har Zaedrews rätt i det han skriver om hantverkare. Det är väl egentligen bara de senaste 50 åren eller nåt som yrkeskunskaper har försvagats av modern teknik, sen vette sjutton vad du menar med att folk levde som på stenåldern? Människan har byggt ganska imponerade städer i åtminstone några tusen år.

Nineve som nämns i Bibeln började exempelvis byggas omkring 6000 år f.kr. Har sett några dokumentärer om den och man blir onekligen imponerad. Sen har vi ju de gamla egypterna som du själv nämner.

Med andra ord är det nog enklare än du tror att bygga en katedral av episka mått och konstruktion.

A piece of cake!

Det är nog väldigt vanligt att vi underskattar våra förfäders intelligens, drivkrafter, förmågor och i viss mån deras kunskaper.
De klarade av en del saker som vi inte skulle klara av idag.
Citera
2026-07-17, 23:20
Medlem
stilichos avatar
Om du har bankat lite på en sten med en hammare så har du antagligen bankat på granit, eftersom det är den absolut vanligaste bergarten i Sverige. Men Köln-katedralen (och de flesta andra stora stenbyggnader) är gjord av sandsten och kalksten som är betydligt mjukare än granit. Sedan går det utmärkt att forma all sorts sten, inklusive granit. Det tar bara tid. Men vet man vad man gör så tar det mindre tid. Skickliga stenhuggare kan läsa stenen och se hur den vill spricka och därmed hur man enklast och snabbast ger stenblocket den form man vill att det ska ha. Det faktum att varje stenblock är specialtillverkat, vanligtvis på byggarbetsplatsen, gör också att precisionen inte behöver vara perfekt. Blir det lite fel i ett varv kan man kompensera det i nästa varv.
Citera
2026-07-17, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Det är nog väldigt vanligt att vi underskattar våra förfäders intelligens, drivkrafter, förmågor och i viss mån deras kunskaper.
Hjärnorna var inte mindre då. Drivkraften inte heller nån skillnad. Kunskap helt överlägsen vår inom vissa områden och ljusår eller åtminstone 700 år efter(före) oss.
Citera
2026-07-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten

Så är det. Såg en dokumentär om Akropolis och Parthenon på SVT för ganska exakt ett år sedan. Vill minnas att det templet är 2500 år gammalt men där är det också millimeterprecision och "bara" kolonnernas konstruktion är ju en hel vetenskap. De är ju inte raka "stavar" så att säga och det är minst sagt imponerande att de överlevt så pass bra som de gjort trots jordbävningar och annat.

Sen tänker man ju inte alltid på hur man skaffade fram material till byggandet.
Citera
2026-07-17, 23:36
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:

De kan omöjligt ha byggt Kölns katedral på detta sätt, om jag inte missat något? :
Det finns dom som menar att hela vår historia är förfalskningar och förvanskning.
Att nästan allt är byggt för att bevisa att bibeln är historien ordagrant.

Om det är så, då kan det mesta gjort av sten vara någon form av förfalskningar, gjutna i någon form av stenliknande betong.
Citera
2026-07-17, 23:41
Medlem
En inblick i katedralbyggande får man i den historiska ”Katedralserien”, skriven av Ken Follett.
Citera
2026-07-17, 23:49
Medlem
franges avatar
Citat:

Och vad för sten har du testat att hugga, då? Det är skillnad på sten och sten, vettu...
Citera
Igår, 00:02
Medlem
S.O.Stolps avatar
På 600 år hinner man hugga mycket sten.

Spanjoren Justo Gallego Martinez byggde under 60 år en gigantisk katedral helt på egen hand i staden Mejorada del Campo, strax utanför Madrid.

Han högg visserligen inte sten utan byggde katedralen av metallskrot, gamla bildäck, tegelstenar och överbliven cement. Men ändå.

youtube
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in