2026-07-19, 02:14
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Varför skulle vi skämmas? För att du med din 0.0000000000000000001% kunskap om tillvaron tycker att islam är dåligt? Skäms du inte om du tror att vi bör skämmas för att någon som du tycker att vi ska göra det?
Jag tycker ingenting. Men ju mer ni visar av Islam ju snabbare tar folk avstånd.

Finns 0 att hämta där och våldet vi ser NU, är när ni fortfarande får leka fritt. Frispelet smutslorna lär få när folk faktiskt gör motstånd. Ja då kommer ingen låtsas längre, för ni kommer visa väldigt tydligt vad för sorts "människor" ni är.
Citera
2026-07-19, 02:16
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Först säger man "på grund av" islam inte "tack vare islam"

Sedan är det där en idé som cirkulerar i mångas huvuden, bland andra Jomshof, men som inte nödvändigtvis speglar verkligheten.

Många, inklusive mig, säger att situationen ser ut som den gör just pga att människor inte följer islam. Korruption är det enskilt största problemet i den muslimska världen och du kan själv kolla vad islam säger om korruption. Dessutom fungerar rätt många länder rätt bra (gulf t.ex) och dessa länder är väl närmast islma man kan komma om vi gilla det eller inte.

De flesta muslimer som är i väst vill ha ett bättre liv rent materiellt varken mer eller mindre. Väldigt få vill ta med sig islam dit, som du säger.

Ahhh så problemet i muslimska länder är inte Islam, utan bristen på Islam?

Justja... Hoppas en gris knullar hela din släkt tills dom dör
Citera
2026-07-19, 12:21
Medlem
Citat:
Muslimer och väst kan nog aldrig förstå varandra. Här är ett perfekt exempel.
Ja visst spelar kulturella skillnader in,
men för etniska svenskar spelar även religion i allmänhet stor roll. Få etniska svenskar är troende så även kristna fanatiker är korkade, för de är 100+ år efterblivna i förståelse...
Citera
2026-07-21, 18:06
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Jag tror inte att alla västerlänningar någonsin kommer att kunna förstå oss muslimer och hur vi tänker. Glöm nu dumheter om att vi vill döda alla och liknande; sådant existerar framför allt i många människors föreställningar. Visst finns det muslimer som misstolkar religiösa texter, men islams officiella hållning, alltså den som den stora majoriteten av lärda genom historien varit överens om, är att man ska behandla andra väl oavsett tro, så länge de respekterar ens rätt att leva enligt sin egen övertygelse.

Många västerlänningar, kanske 20–30 procent i Sverige, exempelvis inom delar av KD:s och SD:s väljarkår, kommer ändå aldrig att köpa det. Mer än att förklara vad den etablerade islamiska traditionen faktiskt säger kan vi inte göra. Om man i stället väljer att fokusera på khawarijs tolkningar (khawarij betyder bokstavligen just grupper som lämnat den etablerade linjen), så är det förstås ett val man får göra.

Men tråden var egentligen tänkt att handla om något annat. Jag såg tidigare en artikel på Expressen om ett plagg med Jesusmotiv som visades på någon modevecka eller något. Skribenten menade att om man tycker att det är osmakligt så är man snarare pryd än religiös. Det fick mig att inse något.

https://www.expressen.se/kultur/sluta-vara-sa-pryd-klart--jesus-ska-vara-pa-trosan/

Jag tror nämligen att ingen, hur duktig psykolog eller kulturvetare han eller hon än är, någonsin kommer att kunna ge mig ett svar som jag verkligen förstår på den enkla frågan: varför? Varför väljer någon just Jesus till ett sådant projekt? Vad är det man ser i det som känns kreativt eller tilltalande?

Och där tror jag att jag till slut förstod något. Jag kommer nog aldrig att kunna förstå hur vissa västerlänningar tänker i den frågan; på samma sätt som många västerlänningar aldrig kommer att kunna förstå hur vi muslimer tänker.

Är det kanske där den verkliga klyftan ligger – inte i hat, utan i att vi ibland har så olika referensramar att vi helt enkelt inte kan förstå varandras sätt att se på världen?
Jesus kan ju tyckas ha ett sånt djup. Han gjordes ju till synd, till ett med synden när han spikades upp på korsträt, fast han inte gjort nåt. Han var utan synd.

Men muslimerna tror väl inte på det? Att Jesus dödades/dog.
Guds lidande tjänare profeten Jesus.

Muslimerna vänta mer en superman som vissa judar då. En Antikrist.
Citera
2026-07-21, 18:09
Medlem
Fraggelrocks avatar
Det är inte alla som är så dumma som kan följa islam.

Saliga är de korkade. De ska inte sjunka så djupt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in