2026-07-17, 22:41
Medlem
TheSamePersons avatar
Jag tror inte att alla västerlänningar någonsin kommer att kunna förstå oss muslimer och hur vi tänker. Glöm nu dumheter om att vi vill döda alla och liknande; sådant existerar framför allt i många människors föreställningar. Visst finns det muslimer som misstolkar religiösa texter, men islams officiella hållning, alltså den som den stora majoriteten av lärda genom historien varit överens om, är att man ska behandla andra väl oavsett tro, så länge de respekterar ens rätt att leva enligt sin egen övertygelse.

Många västerlänningar, kanske 20–30 procent i Sverige, exempelvis inom delar av KD:s och SD:s väljarkår, kommer ändå aldrig att köpa det. Mer än att förklara vad den etablerade islamiska traditionen faktiskt säger kan vi inte göra. Om man i stället väljer att fokusera på khawarijs tolkningar (khawarij betyder bokstavligen just grupper som lämnat den etablerade linjen), så är det förstås ett val man får göra.

Men tråden var egentligen tänkt att handla om något annat. Jag såg tidigare en artikel på Expressen om ett plagg med Jesusmotiv som visades på någon modevecka eller något. Skribenten menade att om man tycker att det är osmakligt så är man snarare pryd än religiös. Det fick mig att inse något.

https://www.expressen.se/kultur/sluta-vara-sa-pryd-klart--jesus-ska-vara-pa-trosan/

Jag tror nämligen att ingen, hur duktig psykolog eller kulturvetare han eller hon än är, någonsin kommer att kunna ge mig ett svar som jag verkligen förstår på den enkla frågan: varför? Varför väljer någon just Jesus till ett sådant projekt? Vad är det man ser i det som känns kreativt eller tilltalande?

Och där tror jag att jag till slut förstod något. Jag kommer nog aldrig att kunna förstå hur vissa västerlänningar tänker i den frågan; på samma sätt som många västerlänningar aldrig kommer att kunna förstå hur vi muslimer tänker.

Är det kanske där den verkliga klyftan ligger – inte i hat, utan i att vi ibland har så olika referensramar att vi helt enkelt inte kan förstå varandras sätt att se på världen?
Senast redigerad av TheSamePerson 2026-07-17 kl. 22:45.
Citera
2026-07-17, 22:58
Medlem
Timoteuss avatar
Du har kanske rätt. Det ÄR en stor klyfta.
Jag är själv troende kristen och suckar nog mest åt denna lite barnsliga provokation. Men faktum kvarstår: jag upplever inte att jag behöver försvara vare sig Fadern, Sonen, den Heliga Anden, Moses, Elia mfl.
Jag tror inte att de nås av fula ord, dåliga skämt eller osmickrande avbildningar. De är vad de är, bortom vad jag kan förstå. Och jag tror inte att jag är utsedd till religionspolis för jag tror inte på en Gud med fragilt ego som inte uthärdar en okunnig eller fullsupen människas dumheter. Gud är stor men jag är liten.

Men den här sortens patrullering, mer eller mindre uppstöttad av personligt eller statligt våldskapital, verkar vara viktig inom islam. Mitt intryck är att trots försäkran "Gud är större" , så verkar islam ha just en liten Gud och stora tillbedjare.
Senast redigerad av Timoteus 2026-07-17 kl. 23:02.
Citera
2026-07-17, 23:15
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Du har kanske rätt. Det ÄR en stor klyfta.
Jag är själv troende kristen och suckar nog mest åt denna lite barnsliga provokation. Men faktum kvarstår: jag upplever inte att jag behöver försvara vare sig Fadern, Sonen, den Heliga Anden, Moses, Elia mfl.
Jag tror inte att de nås av fula ord, dåliga skämt eller osmickrande avbildningar. De är vad de är, bortom vad jag kan förstå. Och jag tror inte att jag är utsedd till religionspolis för jag tror inte på en Gud med fragilt ego som inte uthärdar en okunnig eller fullsupen människas dumheter. Gud är stor men jag är liten.

Men den här sortens patrullering, mer eller mindre uppstöttad av personligt eller statligt våldskapital, verkar vara viktig inom islam. Mitt intryck är att trots försäkran "Gud är större" , så verkar islam ha just en liten Gud och stora tillbedjare.

Första delen av ditt svar var bra. Den andra tycker jag däremot inte träffade rätt, särskilt inte när du skriver det i MIN tråd. Hade det varit riktat till andra muslimer hade det kanske funnits en poäng, men i mitt fall väger det inte särskilt tungt då jag,, precis som du, inte provoceras av sådant.

Det var dessutom inte det som var min fråga. Min fråga var vad som egentligen är smakligt eller tilltalande med en sådan idé. Om vi helt bortser från religion: hur kan någon tycka att något sådant är vackert, kreativt eller estetiskt? Det är just den tankegången jag inte får ihop.

Vissa, kanske till och med många västerlänningar, verkar se något kreativt eller konstnärligt i det. Jag bryr mig inte ifall de har rätt eller fel och det kanske inte ens finns rätt och fel med konst, jag säger bara att jag nog aldrig kommer att kunna förstå hur eller varför någon tänker så.
Citera
2026-07-17, 23:36
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
ur kan någon tycka att något sådant är vackert, kreativt eller estetiskt? Det är just den tankegången jag inte får ihop.

Vissa, kanske till och med många västerlänningar, verkar se något kreativt eller konstnärligt i det.

Dålig smak är väl knappast något unikt västerländskt?
Jag har ytterst svårt att tro att någon större mängd västerlänningar skulle tycka att bikinin på bilden har vare sig verkshöjd eller kreativ slagkraft.
Det produceras otroliga mängder estetiskt och kvalitativt undermåliga textilier. Just de här plaggen fick vara med i tidningen just för att journalisten kunde räkna med att många skulle tycka att de var både fula, dåligt gjorda och "utmanande" på ett väldigt slappt och överspelat sätt.
Citera
2026-07-18, 00:59
Medlem
franges avatar
Och vad säger Koranen om hur man skall behandla icke-muslimer?
Citera
2026-07-18, 11:16
Avstängd
Citat:
Jag tror inte att alla västerlänningar någonsin kommer att kunna förstå oss muslimer och hur vi tänker. Glöm nu dumheter om att vi vill döda alla och liknande; sådant existerar framför allt i många människors föreställningar. Visst finns det muslimer som misstolkar religiösa texter, men islams officiella hållning, alltså den som den stora majoriteten av lärda genom historien varit överens om, är att man ska behandla andra väl oavsett tro, så länge de respekterar ens rätt att leva enligt sin egen övertygelse.

Många västerlänningar, kanske 20–30 procent i Sverige, exempelvis inom delar av KD:s och SD:s väljarkår, kommer ändå aldrig att köpa det. Mer än att förklara vad den etablerade islamiska traditionen faktiskt säger kan vi inte göra. Om man i stället väljer att fokusera på khawarijs tolkningar (khawarij betyder bokstavligen just grupper som lämnat den etablerade linjen), så är det förstås ett val man får göra.

Men tråden var egentligen tänkt att handla om något annat. Jag såg tidigare en artikel på Expressen om ett plagg med Jesusmotiv som visades på någon modevecka eller något. Skribenten menade att om man tycker att det är osmakligt så är man snarare pryd än religiös. Det fick mig att inse något.

https://www.expressen.se/kultur/sluta-vara-sa-pryd-klart--jesus-ska-vara-pa-trosan/

Jag tror nämligen att ingen, hur duktig psykolog eller kulturvetare han eller hon än är, någonsin kommer att kunna ge mig ett svar som jag verkligen förstår på den enkla frågan: varför? Varför väljer någon just Jesus till ett sådant projekt? Vad är det man ser i det som känns kreativt eller tilltalande?

Och där tror jag att jag till slut förstod något. Jag kommer nog aldrig att kunna förstå hur vissa västerlänningar tänker i den frågan; på samma sätt som många västerlänningar aldrig kommer att kunna förstå hur vi muslimer tänker.

Är det kanske där den verkliga klyftan ligger – inte i hat, utan i att vi ibland har så olika referensramar att vi helt enkelt inte kan förstå varandras sätt att se på världen?

Jag skiter i om islam är gott eller ont.
För säkerhets skull vill jag inte ha skiten i min närhet.
Citera
2026-07-18, 11:31
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:

Jag personligen hade inte velat kalla mig själv muslim idag om jag varit det.

Jag fattar inte att ni inte skäms?
Citera
2026-07-18, 12:26
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och vad säger Koranen om hur man skall behandla icke-muslimer?

Den säger bland annat följande

8:60

Gud förbjuder er inte att visa godhet mot och bemöta dem med rättvisa som inte har bekämpat er för er tros skull och inte drivit bort er från era hem. Gud älskar dem som handlar rättvist.

2.29

Och ge er inte in i diskussion med efterföljarna av tidigare uppenbarelser annat än på det vänligaste och mest övertygande sätt – utom med sådana av dem som begår orätt – och säg: "Vi tror på det som har uppenbarats för oss och det som har uppenbarats för er; vår Gud och er Gud är En, och Honom underkastar vi oss."

3:64

Säg: "Efterföljare av tidigare uppenbarelser! Låt oss samlas kring en regel, gemensam för oss och er: att vi inte skall dyrka någon utom Gud och inte sätta något vid Hans sida och att ingen av oss skall ta människor till herrar och beskyddare i Guds ställe." Om de då vänder ryggen till, säg: "Vittna då att vi har underkastat oss Guds vilja."

3:113–115

De är inte alla lika. Bland efterföljarna av tidigare uppenbarelser finns människor som håller fast vid det rätta; de läser Guds budskap under nattens timmar och faller ned i tillbedjan. De tror på Gud och den Yttersta dagen, anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt och tävlar med varandra om att göra gott. Dessa hör till de rättfärdiga. Och vad gott de än gör skall det inte förnekas dem; Gud vet vilka de gudfruktiga är.

5:8

Troende! Var alltid fasta i er lydnad för Gud och vittna rättvist. Låt inte avoghet mot människor förmå er att avvika från rättvisans väg. Gör rätt – det ligger gudsfruktan närmast. Och frukta Gud. Gud är väl underrättad om vad ni gör.

41:34

Det goda och det onda kan inte jämställas. Värj dig mot det onda med det som är bättre; då kan det hända att den som var din fiende blir som en nära vän.

16:125

Kalla [människorna] till din Herres väg med vishet och god förmaning och lägg fram dina argument på det artigaste och vänligaste sätt. Din Herre vet bäst vem som har avvikit från Hans väg och Han vet bäst vem som följer Hans ledning.

2:256

Tvång skall inte förekomma i trosfrågor. Vad som är rätt handlande är nu klart skilt från fel och synd. Den som förnekar de onda makterna och som tror på Gud, har sannerligen vunnit ett säkert fäste som aldrig ger vika. Gud hör allt, vet allt.

17:70

Vi har sannerligen gett Adams barn en ädel ställning och låtit dem färdas över land och hav och sörjt för deras uppehälle med goda och nyttiga ting och gett dem ett klart företräde framför många av Våra skapelser.

21:107

Vi har inte sänt dig annat än som en nåd för alla folk.
Citera
2026-07-18, 12:27
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Jag personligen hade inte velat kalla mig själv muslim idag om jag varit det.

Jag fattar inte att ni inte skäms?

Varför skulle vi skämmas? För att du med din 0.0000000000000000001% kunskap om tillvaron tycker att islam är dåligt? Skäms du inte om du tror att vi bör skämmas för att någon som du tycker att vi ska göra det?
Citera
2026-07-18, 12:33
Medlem
Duvlorts avatar
De flesta som befinner sig i Sverige med ursprung från muslimska länder är väl här just på grund av att deras länder inte fungerar tack vare islam?
Så varför göra om misstaget och ta med sig det hit?
Citera
2026-07-18, 12:39
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
De flesta som befinner sig i Sverige med ursprung från muslimska länder är väl här just på grund av att deras länder inte fungerar tack vare islam?
Så varför göra om misstaget och ta med sig det hit?
Först säger man "på grund av" islam inte "tack vare islam"

Sedan är det där en idé som cirkulerar i mångas huvuden, bland andra Jomshof, men som inte nödvändigtvis speglar verkligheten.

Många, inklusive mig, säger att situationen ser ut som den gör just pga att människor inte följer islam. Korruption är det enskilt största problemet i den muslimska världen och du kan själv kolla vad islam säger om korruption. Dessutom fungerar rätt många länder rätt bra (gulf t.ex) och dessa länder är väl närmast islma man kan komma om vi gilla det eller inte.

De flesta muslimer som är i väst vill ha ett bättre liv rent materiellt varken mer eller mindre. Väldigt få vill ta med sig islam dit, som du säger.
Citera
2026-07-18, 19:26
Medlem
Johnblends avatar
Islam har gjort MENA länderna en otjänst. Nej, som västerlänning och svensk förstår jag muslimer lika lite som jag förstår dess skapare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in