2026-07-17, 22:24
Medlem
Jag känner mig stolt.
Båda mina barn har övningskört med mig och den ena tog en körlektion och den andra tre.
Båda fixade teorin på.första gången och uppkörningen likaså.
Några fler som haft bra resultat som privat handledare?
Citera
2026-07-18, 09:07
Medlem
ansluts avatar
Och det är tack vare dig det gick bra? Och, nej dina ungar är inte de första som klarat proven på första försök och få körlektioner.
Citera
2026-07-18, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Jag känner mig stolt.
Båda mina barn har övningskört med mig och den ena tog en körlektion och den andra tre.

Fixat mc-kort till två barn, bilkörkort har vi tagit några lektioner för att få koll på hur de vill att man ska köra.

Uppkörning om drygt en vecka.
Citera
2026-07-18, 10:38
Medlem
Har varit handledare åt tre pers genom åren. En flickvän, en polare och en polares flickvän. Två av dem tog sina körkort utan problem. Den tredje ledsnade och tog aldrig kortet.

Mc kort alltså.
Citera
2026-07-18, 11:40
Moderator
Gromguttens avatar

Bilar -> Trafik och kørkortsfrågor

/Mod
Citera
2026-07-18, 11:59
Medlem
Själv har jag "tagit lapparna" utan någon som helst handledare eller körskola.
*A* vid 16 år och *B* vid 18 samt *C" gratis vid omläggningen 1976(tror jag det var) på intyg från arbetsgivaren.
Jobbade i sopsvängen och hade fram till 1976(?) kört bil på över 3½ ton på *B*-kort.
Min nuvarande fru och "X"et genom körskola.
Sonen utan körskola - men han torskade på teorin vid första försöket - gick bra på andra - efter att ha krypt till korset och läst en begagnad äldre teoribok.
Min dotter tog körkort på internat i Norberg(födelsedagsgåva för att hon skulle komma till skott).
Dotterson gick inte körskola, eftersom han kört manuell A-traktor i 3 år, och läste teorin på nätet.
Torskade på uppkörningen - förmodligen för att han var arrogant och personkemin inte stämde med den kvinnliga inspektörens personlighet.
Men på andra försöket, med annan inspektör, gick det bra.

Min personliga reflexion är: Vilken makt bilinspektörerna har. Underkänna en körkortsaspirant, som kört A-traktor i 3 år - på körningen!
Citera
2026-07-18, 14:26
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Jag känner mig stolt.
Grattis och bra jobbat. Antar att dina ungar är väluppfostrade och fattar att man måste anstränga sig och ta eget ansvar. Teorin är i sig inget jätteproblem men man bör ha tragglat frågorna några gånger så man fattar hur de ställs och vilka svar som önskas. Givetvis måste man ju ha koll på trafikteorin.

Som jag fattat det är det lite ovanligt att man klarar en uppkörning efter att enbart kört privat, men sannolikt är du bra på att lära ut och dina ungar har fattat att de ska lyssna på det du säger och även tillämpa det. Så återigen, bra jobbat!
Citera
2026-07-19, 08:14
Medlem
Den bästa handledaren är ens far, en person som hjärtligt vill att personen ska lära sig, körskolans personal däremot vill att man ska ta så många lektioner som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in