Citat:
Ursprungligen postat av
KonstruktivKritik
Jag åker en hel del buss och spårvagn i stan och har mött en del av barnen och ungdomarna. Det som förvånat mig är hur ofta barn och ungdomar från andra länder det är som reser sig och lämnar sina sittplatser till äldre män och kvinnor. Tyvärr verkar inte svenska fotbollslags flickor och pojkar ha samma respekt för de äldre.
Det som är positivt med deltagare i både svenska och utländska lag som deltar i Gothia Cup är att barnen och tonåringarna reser sig när man som en annan vuxen informerar de som sitter på reserverade platser för äldre och de med barnvagn.
Jag ser att det finns en hel del av dessa ungdomar som värvas av svenska fotbollslag och att några t.o.m. säljs vidare till proffsklubbar på kontinenten. Så för svenska fotbollslag är Gothia Cup en vinst.
Vi vet också att Gothia Cup blir en vinst för affärer runt om i stan och att kommunen får ett långsiktigt positivt renommé som turistmål. Jag har mött familjer som kommit hit flera år senare, och när jag rest i bl.a USA så har vuxna berättat att deras barn varit med i Gothia Cup och spelat soccer (fotboll).
Vi borde ställa oss frågan om vi Göteborg ska öppna sig mot världen på detta sätt, där i och för sig, handlare och andra tjänar pengar. Men kan det inte vara bättre om vi lägger ner sådan här skit och i stället vänder oss inåt och minimerar besök från andra länder?
Alla som arbetat med stora grupper barn och ungdomar och kan jämföra "Kalle, Stina och Lisa" eller snarare "Julia, Malwa och Love" med "Ahmed, Dunia och Muhammed", vet att det är den första kategorin som är helt vedervärdigt ouppfostrad. De har aldrig hört ett nej i hela sitt liv, aldrig behövt hjälpa till att ta hand om småsyskon, hjälpa mamma hemma, varit med om att man hjälper sina äldre släktingar. Det enda de lärt sig är att mamma och pappa låter en spela dygnet runt, göra allt man vill, jobbar för att betala lyxsemestrar, lyxrenoveringar, lyxshopping, lyxrestauranger osv. Att mamma och pappa stoppar in farmor och farfar på ett hem och låter de ligga där i sin egen avföring. Att aldrig NÅNSIN behöva ta ansvar för sina småsykon, då det vore nån slags psykisk barnmisshandel i Sverige att "inte få vara barn" vilket innebär att man inte ska behöva lära sig ta ansvar förrän man möjligtvis är 25. Men inte ens då, eftersom Millennials använder sina föräldrar som 24/7 nannies som förväntas ställa upp som tredje och fjärde likvärdiga vårdnadshavare.
Dessa barn vet inte vad respekt och hänsyn är. Men det gör de som ser föräldrarna ta hand om sina föräldrar. Som fått ta hand om sina egna småsyskon och mindre kusiner osv.
Sidospår. Gothia Cup är ju skitkul, sluta gnälla alla tråkiga människor. Anmäl er som funktionärer istället om ni tycker det är så urspårat.