2026-07-18, 20:58
Medlem
Min brors kusins avatar
Jag bor bredvid en skola där spelare bor och det är lugn och tyst, även i vår lokala Ica där jag träffat på spelare är det lugn. Det var värre när Partille cup var (handboll), då var det trångt på spårvagnen.
Citera
2026-07-18, 21:19
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Varför i kranskommunerna? Där är ju mycket mer välordnat och klart färre babbar. Behåll skiten i Göteborg. Onödigt att förstöra överallt

För att en fotbollsturnering inte är några problem så länge man inte klumpar ihop alla ungar på en underdimensionerad yta, där de är för nära inpå varandra och i vägen för alla andra. Jag är förvisso beredd att skriva under på att utländska ungar beter sig värre än svenska, men de skulle inte alls agera ut lika mycket om det inte vore för att hela miljön kring Gothia Cup kan summeras med "dålig kontroll", ungefär som en musikfestival med bristfällig organisering som gradvis devolverar till ett upplopp. Sprid ut ungarna, så infinner sig inte festivalkänslan för dem. Största delen av problemet är inte ens att ungarna beter sig illa, utan att 45000 ungar samlade på en liten yta per definition blir jobbigt. Ungar kommer ju bete sig som ungar gör, ungefär som fårskockar kommer göra detsamma.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-07-18 kl. 21:21.
Citera
2026-07-18, 21:48
Medlem
SegerHelg88s avatar
Förbjud skiten. Alltid bråk i samband med Gothia.
Citera
2026-07-18, 22:17
Medlem
Jag bor också bredvid en skola. Det har varit konstant liv med flera lager som hängt ute på gården. Flera olika högtalare som spelar hög musik och väldigt mycket skrik. Tycker att det är kul att ungdomarna roar sig och jag har inte upplevt något bråk. Däremot saknas vuxna som sätter gränser. Kl.22 tycker jag att det kan räcka med musik. Då borde man gå in och lägga sig om man ska upp och spela match dagen därpå/Tant
Citera
2026-07-18, 22:25
Medlem
capitalswes avatar
Kul att det körs
Citera
2026-07-19, 05:46
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrintPower
Du har rätt i sak här, det är många lag och oproportionerligt att stänga ner hela turneringen..

Men tror du missuppfattat ordet snöflinga. Det är något usa-högern använde för att beskriva hur många vänstermänniskor upplever sig själva som super-unika och att samhället måste anpassa sig efter dom.

Vet att du inte är ensam om denna missuppfattning. Obegripligt dock att ni är så många som plockat upp ett ord utan att ens tänka på vad det kan betyda

Jag förstår att det är jobbigt att bli kallad för snöflinga, men är det inte det du är?
Citera
2026-07-19, 05:48
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Jag bor bredvid en skola där spelare bor och det är lugn och tyst, även i vår lokala Ica där jag träffat på spelare är det lugn. Det var värre när Partille cup var (handboll), då var det trångt på spårvagnen.

Har du åkt spårvagn idag? Tvivlar på det..
Citera
2026-07-19, 10:17
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Bor du här? Det är en jävla armé av taggare som ramlar in på Hemköp o gapar o skriker, pockar och äter frukt o godis rätt i butikerna.
Jövligt fina ungdomar in my as.

Ja det gör jag, min upplevelse har vart ovanligt lugn, men har inte rört mig i centrala centrum.
Du får väl kontakta din vårdcentral och be om remiss till psykiatriker då, beklagar oron.
Citera
2026-07-19, 12:43
Medlem
IceEyess avatar
Kul att det körs. Vilka vann?
Citera
2026-07-19, 17:50
Medlem
Jag åker en hel del buss och spårvagn i stan och har mött en del av barnen och ungdomarna. Det som förvånat mig är hur ofta barn och ungdomar från andra länder det är som reser sig och lämnar sina sittplatser till äldre män och kvinnor. Tyvärr verkar inte svenska fotbollslags flickor och pojkar ha samma respekt för de äldre.
Det som är positivt med deltagare i både svenska och utländska lag som deltar i Gothia Cup är att barnen och tonåringarna reser sig när man som en annan vuxen informerar de som sitter på reserverade platser för äldre och de med barnvagn.

Jag ser att det finns en hel del av dessa ungdomar som värvas av svenska fotbollslag och att några t.o.m. säljs vidare till proffsklubbar på kontinenten. Så för svenska fotbollslag är Gothia Cup en vinst.

Vi vet också att Gothia Cup blir en vinst för affärer runt om i stan och att kommunen får ett långsiktigt positivt renommé som turistmål. Jag har mött familjer som kommit hit flera år senare, och när jag rest i bl.a USA så har vuxna berättat att deras barn varit med i Gothia Cup och spelat soccer (fotboll).

Vi borde ställa oss frågan om vi Göteborg ska öppna sig mot världen på detta sätt, där i och för sig, handlare och andra tjänar pengar. Men kan det inte vara bättre om vi lägger ner sådan här skit och i stället vänder oss inåt och minimerar besök från andra länder?
Citera
2026-07-19, 19:38
Medlem
2n00b4Us avatar
Blir det inte bråk där varje år nu?
Citera
2026-07-20, 18:36
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Blir det inte bråk där varje år nu?
Ja, fotboll är väl på det hela taget en ganska sunkig kulturyttring, men Gothia är nog mest ett skrap på ytan. Hur ser det ut när något av Stockholmslagen (AIK, Djurgården, Hammarby (låter BP vara osagt)) kommer på besök? Eller Skånelag som Malmö och Helsingborg? Göteborgarna får väl vara tacksamma så länge det inte förekommer brännoffer på läktarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in