2026-07-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jag tror jag lyckats fixa fram bilder på en olycka som kan ha inträffat i tältet med ett sånt här kök av spindeltub där man provat värma tuben över sin egen låga

Efterbilder - helt sprängt spindekök nedsprängt i marken,den buktade botten fastskjuten i spindeln och tubens ovandel som träffat nått

Lägger upp senare isfall

Är inte det litegrann som att bara rätt upp och ner rikta en laddad pistol mot tinningen och trycka av? Varför skulle någon som inte har dödslängtan göra så? Elda på tuber inuti ett tält är ju fria fantasier.
Citera
2026-07-21, 13:00
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Olycka med gasoltub? De brukar vara stora som en större kaffemugg.
Läckande gasol lägger sig som en kvävande matta längs med marken.
Citera
2026-07-21, 13:56
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macccan87
Är inte det litegrann som att bara rätt upp och ner rikta en laddad pistol mot tinningen och trycka av? Varför skulle någon som inte har dödslängtan göra så? Elda på tuber inuti ett tält är ju fria fantasier.

Verkar ju förekomma iaf så fria fantasier är det ju inte
Citera
2026-07-21, 16:49
Medlem
pestloppans avatar
Hade detta varit en dödsolycka pga koloxid, läckande gas eller liknande så hade det med stor sannolikhet skrivits ut i media. Såna olyckor har media rapporterat om tidigare, och skulle normalt ha gjort det även i detta fall.
Men denna olycka(?) har möjligen andra orsaker, och pga hänsyn till anhöriga så nöjer sig media med att konstatera att männen hittats döda och att anhöriga är underrättade.
Citera
2026-07-21, 19:27
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Hade detta varit en dödsolycka pga koloxid, läckande gas eller liknande så hade det med stor sannolikhet skrivits ut i media. Såna olyckor har media rapporterat om tidigare, och skulle normalt ha gjort det även i detta fall.
Men denna olycka(?) har möjligen andra orsaker, och pga hänsyn till anhöriga så nöjer sig media med att konstatera att männen hittats döda och att anhöriga är underrättade.
Medhåll med tanke på att: "Polisen misstänker inget brott men för att få klarhet i varför männen dött ska det utredas. Kropparna är skickade till Rättsmedicinalverket för obduktion för att fastställa dödsorsaken." Då kan det knappast röra sig om nerbrunnet tält eller finnas spår av nån explosion. Då borde det initialt ha förklarats som "troligen tragisk olyckshändelse".
Citera
2026-07-21, 20:00
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Förra olyckan tog en vecka innan man uteslöt brott och efter två månader gick man ut med dödsorsak

Intressant inlägg 252
(FB) Två män hittade döda i tält i Kebnekaise - journalisten Stefan Nieminen (2025-02-10)
Inte helt ovanligt att använda stormköket i tältet?
Citera
2026-07-21, 20:06
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Förra olyckan tog en vecka innan man uteslöt brott och efter två månader gick man ut med dödsorsak

Intressant inlägg 252
(FB) Två män hittade döda i tält i Kebnekaise - journalisten Stefan Nieminen (2025-02-10)
Inte helt ovanligt att använda stormköket i tältet?

Ok, det var bl.a just olyckan med S Nieminen jag hade i tankarna, men jag minns inte att det tog så lång tid att gå ut med dödsorsaken.
Då får vi nog vara beredda på att avvakta besked ett tag till!
Citera
2026-07-22, 05:13
Medlem
Läkaren lär väl ta några prover innan dom vet, kan ju vara många olika orsaker tex. giftig svamp, värme, gas eller dåligt knark.
Citera
2026-07-23, 12:36
Medlem
MrTurbos avatar
Då jag själv tillbringat mycket tid i trakterna av Långå förr när fiskeintresset var hetare undrar jag om någon vet mer exakt var olyckan / dödsfall inträffade? Finns ju en del tjärnar och åar i området, även camping.
Citera
2026-07-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förstår inte vad du menar. Hur skulle en brännare kunna komma åt en annan behållare när man lagar mat?

Brännaren kanske har vält tex. Oklart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in