2026-07-17, 13:53
Medlem
Någon som vet vilken bilfirma det handlar om?

https://carup.se/lurad-kopa-dragkrok-till-sin-nya-elbil-far-korforbud
Citera
2026-07-17, 14:14
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pesomannen
Någon som vet vilken bilfirma det handlar om?

https://carup.se/lurad-kopa-dragkrok-till-sin-nya-elbil-far-korforbud

Bilvalet Ängelholm AB

Edit: 1480 kg påstod de att han skulle få dra, vilket innebär att man bara räknat på 3500 kg minus bilens totalvikt på 2020 kg och helt ignorerat att max tågvikt är satt till 2020 kg.

Samma bil med det större batteriet får ha dragkrok och då dra hela 300 kg.

Alla kan ha en dålig dag på jobbet, säljare är som de är och verkstaden gör vad de blir tillsagda... Men gör man bort sig så här totalt så bröstar man givetvis det och återställer bilen. Köparen har för helvete haft en bil han inte får köra med i snart fem månader, idioti.
Senast redigerad av Kryckmannen 2026-07-17 kl. 14:41.
Citera
2026-07-17, 14:22
Medlem
Känns ju jävligt oseriöst.
Klart som fan att de måste ha koll på vad som gäller, för bilarna de säljer...
Citera
2026-07-17, 14:43
Medlem
Oseriös bilfirma. Då bilen inte ens får ha dragkrok fanns det inga färdiga hål att montera i och redan detta borde få bilfirman att reagera. Dessutom kan man undra hur de anslöt elen då den förmodligen inte hade anslutning? Om de skarvade in elen borde bilens dator få spel. Dock märkligt att bilköparen inte kollade hur mycket bilen han köpte fick dra för det bör ju även ha betydelse.
Citera
2026-07-17, 16:47
Medlem
karlgunnars avatar
Som så många andra bilfirmor, totala skojare hela bunten.
Citera
2026-07-18, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Oseriös bilfirma. Då bilen inte ens får ha dragkrok fanns det inga färdiga hål att montera i och redan detta borde få bilfirman att reagera. Dessutom kan man undra hur de anslöt elen då den förmodligen inte hade anslutning? Om de skarvade in elen borde bilens dator få spel. Dock märkligt att bilköparen inte kollade hur mycket bilen han köpte fick dra för det bör ju även ha betydelse.

Köparen kollade det, med säljaren. Säljaren är en näringsidkare och förväntas kunna sådant, precis som ARN påpekade.

Ingen skuld kan hamna på bilköparen här. Bilfirman som ska kunna sin sak som näringsidkare hade noll koll och vägrar fortfarande erkänna och rätta till sina misstag. Tas detta till domstol är jag övertygad om att domstolen, om käranden så begär, kommer döma att hela köpet skall gå tillbaka.
Citera
2026-07-18, 01:28
Medlem
Citat:

Elen behöver iof inte vara något problem, när jag monterade dit dragkrok på min bil fick jag skarva in elen via en liten dosa som ser till att det funkar tillsammans med bilens elsystem.

I övrigt håller jag helt med, oerhört klantigt av bilfirman.
Citera
2026-07-18, 11:42
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:

Finns ganska många bilar som inte har förberett för dragkrok som får ha dragkrok! En del minibussar t.ex., VW har ett par som inte är förberedda för det, samma med Ford!
Citera
2026-07-18, 15:42
Medlem
Om bilen har canbus kan runda detta genom små mikrorelän för varje elfunktion i eldosan.
Så har jag gjort!
Citera
2026-07-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
Finns ganska många bilar som inte har förberett för dragkrok som får ha dragkrok! En del minibussar t.ex., VW har ett par som inte är förberedda för det, samma med Ford!
SAABs modeller 95 och 99 är verkligen divergerande vad gäller montering av draganordning.
På 95:an en väldig massa hål måste borras på oergonomiska ställen för förstärkningsplåtar.
På 99:an bara demontera bogseringsöglorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in