Igår, 23:47
Medlem
cunnus-maximas avatar
God kväll, kära flashback.

Jag har försökt att hitta information om det absurt ångestframkallande konstverket i Axesshuset på Södra Allégatan 6 i Göteborg. Det är en väggskulptur som ser ut att föreställa en enorm mängd plågade själar som drunknar i gyttja. Som barn var detta en särskilt trevlig del av väntrumsupplevelsen på dåvarande axessakuten.

Är det någon med insyn i detta absurda verk som vill dela med sig om vad fan det är frågan om?

Tack och hej
/En förundrad tjej
Citera
Idag, 00:14
Medlem
J.Doessons avatar
Det kanske menas så som det är här på Tellus eller annat 🤷🏼‍♀️ Har du nån bild på ”konstverket”?
Citera
Idag, 00:30
Medlem
cunnus-maximas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Det kanske menas så som det är här på Tellus eller annat 🤷🏼‍♀️ Har du nån bild på ”konstverket”?

Har ingen bild just nu. Har inte varit där på väldigt länge, tyvärr.

Kom att tänka på det idag och blev väldigt överraskad att jag inte kunde hitta någon information om det. Men alla jag känner som har varit där har ganska starka känslor kopplade till de förbannade själarna i väntrummet.
Citera
Idag, 00:54
Medlem
S.O.Stolps avatar
Är det den dramatiska och välkända reliefen ”Det lider mot skymning”, skapad av den svenske skulptören Palle Pernevi du menar?
Citera
Idag, 00:56
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunnus-maxima
Har ingen bild just nu. Har inte varit där på väldigt länge, tyvärr.

Kom att tänka på det idag och blev väldigt överraskad att jag inte kunde hitta någon information om det. Men alla jag känner som har varit där har ganska starka känslor kopplade till de förbannade själarna i väntrummet.
Ah synd. Ingen idé att googla heller då 😔 Alla ni kan ju inte ha fel 😊
Citera
Idag, 01:06
Moderator
Parongatans avatar
Jag har också länge undrat om denna plågsamma konstupplevelse. Är man inte sjuk innan, så blir man det efter att ha suttit där och väntat - och känt hur ångesten vuxit. Märkligt att det inte går att hitta något om det på nätet. Har lagt kanske 20 minuter för att få fram bilder, och inte ens det har lyckats. Kommer förhoppningsvis veta mer innan veckan är slut. Figurerna är inkorporerade i väggen och förmedlar stark ångest. Tala om opassande konst i ett väntrum på en vårdinrättning.
Citera
Idag, 01:33
Medlem
cunnus-maximas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Är det den dramatiska och välkända reliefen ”Det lider mot skymning”, skapad av den svenske skulptören Palle Pernevi du menar?

Kan inte hitta något verk av denna skulptör med det namnet, sitter du på mer information?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in