2026-07-16, 22:06
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaffeDurfsson
Är den bra

Av oklar anledning har jag svårt för tjeckiske författare.

Men kan varmt rekommendera Straffbataljon 999 av Heinz G Konsalik - tydligen en tysk krigskorrespondent. Men texten är genomrysk.

Han har tydligen även skrivit en som heter Certified Insane, den verkar skitbra men finns endast som text på Bookbeat.
Citera
2026-07-16, 22:07
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
sagan om isfolket det är 47 böcker

Ååh är det den som handlar om Rulaman? Minns att jag läste en härlig boknen liten stenålderskille som hette Rulaman i yngre år 😅

Edit: jag kanske ger den en chans. Den har fått mycket bra omdömen. Men återigen har vi det här med "vanliga människor som gör vanliga saker". Det tråkar ut mig. Vet inte hur vanliga isfolket är men.. kan du sälja in den till mig?
Citera
2026-07-16, 22:13
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissGanesh
Senaste boken jag lyssnade på var Pojkarna från Södra Möre av Henrik Hollbox. Mycket bra, kusligt läskig utan blod och splatter. Rekommenderas!

Ledsen. Kanske borde ha skrivit att jag inte tål mordgåtor /crime. Jag tål det bara inte.

Men hoppas dina tips landar väl hos någon annan i tråden!
Citera
2026-07-16, 22:14
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Det självklara svaret är boken "Den sjätte vintern":
https://www.legimus.se/bok/?librisId=k3wz42kw4n50xvv

Den verkar spännande!
Citera
2026-07-16, 22:29
Medlem
Väldigt bra bok, har dock läst inte lyssnat. Men den passar nog väldigt bra att lyssna på faktiskt. Tror både Forrest Gump och 100åringen är lite influerade av Hasek's skrivande.
Citera
2026-07-16, 22:48
Medlem
Man kan placera dem på en hylla från Ikea.

Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Carlos Ruiz zafons böcker
Magiska
Alla
Måste kolla om dom finns som ljudbok
Ja det gör dom
Dom kommer i oordning
Citera
2026-07-16, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Tjena!

Här ligger man mer eller mindre på dödsbädden, med nerdragna rullgardiner och glass som enda sällskap.

Pga kassa ögon kan jag inte läsa, så vilken bok ska man nu lyssna på i denna fruktansvärda dödsvärme?

Jag gillar en del äldre böcker av Stephen King, Institutet tyckte jag också var riktigt bra. Annars har jag svårt att hitta böcker jag verkligen gillar. Jag kör lite American Gods av Neil Gaiman i väntan på bättre tips.

Eller så får det bli skvalradio som vanligt. En liten vaniljglass hemgjord blåbärssylt väntar, men just nu är jag för varm för att både äta och dricka. Ett bra boktips hade livat upp denna infernaliska dag! Tack på förhand.

Edit: p
Per Olof Sundman är riktigt fantastisk. Men han var ju tydligen "nazist" så ingen av hans böcker finns nu som ljudböcker. Den enda boken OM honom heter "Frostviken: ett reportage om Per Olof Sundman, nazismen och tigandet".

Fy fasen va trött man blir.

Count of Monte Cristo!!!!!!

Bästa bok.
Citera
2026-07-16, 23:10
Medlem
norther1s avatar
Något i Game of Thrones serien? Lyssnar själv igenom den med engelsk uppläsare och den finns praktiskt på Spotify.
Citera
2026-07-16, 23:12
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Tjena!

Här ligger man mer eller mindre på dödsbädden, med nerdragna rullgardiner och glass som enda sällskap.

Pga kassa ögon kan jag inte läsa, så vilken bok ska man nu lyssna på i denna fruktansvärda dödsvärme?

Jag gillar en del äldre böcker av Stephen King, Institutet tyckte jag också var riktigt bra. Annars har jag svårt att hitta böcker jag verkligen gillar. Jag kör lite American Gods av Neil Gaiman i väntan på bättre tips.

Eller så får det bli skvalradio som vanligt. En liten vaniljglass hemgjord blåbärssylt väntar, men just nu är jag för varm för att både äta och dricka. Ett bra boktips hade livat upp denna infernaliska dag! Tack på förhand.

Edit: p
Per Olof Sundman är riktigt fantastisk. Men han var ju tydligen "nazist" så ingen av hans böcker finns nu som ljudböcker. Den enda boken OM honom heter "Frostviken: ett reportage om Per Olof Sundman, nazismen och tigandet".

Fy fasen va trött man blir.

Pesten av Camus är ju en klassiker när man känner sig vek. Annars har du ju alltid Bergtagen eller trilogin om Mars av Kim Stanley Robinson säkra kort
Citera
2026-07-16, 23:21
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Count of Monte Cristo!!!!!!

Bästa bok.

Jag överväger. Den verkar outsägligt tråkig av beskrivningen. Varför gillar du den?

OBS! Jag är kvinna. Tror män gillar riddarböcker mer än vad kvinnor gör.
Citera
2026-07-16, 23:25
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Något i Game of Thrones serien? Lyssnar själv igenom den med engelsk uppläsare och den finns praktiskt på Spotify.

Nej för fasen, jag är långt ifrån sugen på att mangla nån evighetsserie som varje Svensson kollar på. Jag är kvinna, tror ej kvinnor läser GoT utan det är väl mest män.

Men jag har länge varit sugen på att läsa en bra bok om Arthur-legenden.
Citera
2026-07-16, 23:53
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Night Shift och Skeleton Crew utav Stephen King är prime King och blir inte mycket bättre.

Håller på och läser Everything's Eventual nu för jag minns inte så många historier ifrån den och märkte att berättelsen som har samma titel som boken påminner Institute.

Tack! Det får bli lite Skeleton Crew innan lägggdags. Everything's Eventual står också på kö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in