2026-07-16, 13:29
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
OBS: Det här inlägget rör frågor utifrån ett företagsperspektiv. I&I-relaterat finns andra inlägg för. Det är OFF-TOPIC i denna tråd.

Frågor till er som inte har tillgång till en egen badstrand utan behöver tillgång till offentliga platser.

- Hade du kunnat tänka dig att betala för tillgång till en badstrand som endast bestod av "vita människor" (vita i det här fallet = 100% skötsamma svenskar samt 100% välintegrerade invandrare som har förstått innebörden av de svenska sociala normerna).

OM SVARET ÄR "JA": Hur mycket hade du kunnat tänka dig att betala per vistelse?

- Kring där du bor, känns denna affärsidé dålig eller bra? Varför känns den bra/dålig?

JURIDISKT:
- Hade det gått att få till en sån här badstrand på min privata strandtomt? Hur i sådana fall? Specifika medlemskap?
jag hade kunnat betala för det.
Det = en badstrand utan alkoholstinna grillande idioter med rök som sprids, med lösa hundar och katter, skrikande personer med högspelande musikapparater, högljudda telefonsamtal som prataren vill showa med inför andra, som spelar boll där man skall sova/sola och dricka kaffe utan att få det utspillt.
>eller cigarettrök eller e-cigarettånga, eller matrester som slängs och lockar getingar, fimpar i sanden, ngn som ligger nära. solparasoller som skymmer.
Ja, det finns massa fler grejer
Det vill jag betala för.
Medlemskap är ju en åtgärd där det ställs krav på ovanstående beteende så det är väl inga problem alls.
Kör igång så kommer vi.
----------------------
Men jag hade absolut inte använt en sådan fascilitet om ordet vita varit inblandat.
Förstår inte varför du använder detta begrepp?
Förstår inte heller varför invandrare måste vara 100% välintegrerade när inte infördingar ställs inför ett sådant krav.
begriper inte ens vad 100% välintegrerad är eller hur an skall mäta det.
Jag befarar att det är en skit-tråd av en rasistfitta?
Kan det vara så?
Citera
2026-07-16, 13:32
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
OBS: Det här inlägget rör frågor utifrån ett företagsperspektiv. I&I-relaterat finns andra inlägg för. Det är OFF-TOPIC i denna tråd.

Frågor till er som inte har tillgång till en egen badstrand utan behöver tillgång till offentliga platser.

- Hade du kunnat tänka dig att betala för tillgång till en badstrand som endast bestod av "vita människor" (vita i det här fallet = 100% skötsamma svenskar samt 100% välintegrerade invandrare som har förstått innebörden av de svenska sociala normerna).

OM SVARET ÄR "JA": Hur mycket hade du kunnat tänka dig att betala per vistelse?

- Kring där du bor, känns denna affärsidé dålig eller bra? Varför känns den bra/dålig?

JURIDISKT:
- Hade det gått att få till en sån här badstrand på min privata strandtomt? Hur i sådana fall? Specifika medlemskap?
Du kan inte avskärma en strand och ta betalt för folk att vistas där.
Citera
2026-07-16, 13:42
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Om man är bered på att få en massa nyhets artiklar och hat så är det väl bara och köra på.
Citera
2026-07-16, 13:44
Medlem
wotoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Jag hade lätt betalt, hur mycket beror även på vad stranden erbjuder och hur det ser ut .

Är det för att slippa en viss typ av etnicitet du hade betalat eller är det snarare för att det blir en plats där man kan sköta sig, tänka på sin ljudvolym och alla andra aspekter som går under definitionen "skötsamt"?

Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det finns ett talesätt som säger om man inte ser den som är problemet så är man det själv.

Jo, visst är det skillnad på hur olika kulturer använder offentliga platser men jag kan absolut inte säga att etniska svenskar föregår med någon form av gott exempel, tvärt om i väldigt många fall.
En teori jag har är att eftersom vi har så liten tid på året där det både finns tid och möjlighet att vara på stränder och badplatser så kastas folkvettet åt fanders.
Folk sitter med svettiga bara överkroppar på restauranger, går in i butiken o badkläder etc, ingen hänsyn alls. Barnfamiljer låter och brer ut sig och ungarna får springa vind för våg, superkul för dem, asjobbigt för andra.
Jag säger inte att hög musik, vattenpipa och parfym är bättre men folk är överlag jävligt irriterande när de inte visar hänsyn och jag tror inte det är bundet till en viss hudfärg eller etnicitet.

Bara genom dessa 20 inlägg får man en ganska klar bild av att en badstrand med tydliga regler kring ljudvolym, rökförbud, eventuellt djurförbud (eller avskärmat åtminstone så djur får vistas på annan del av stranden) är vad folk söker.

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
jag hade kunnat betala för det.
Det = en badstrand utan alkoholstinna grillande idioter med rök som sprids, med lösa hundar och katter, skrikande personer med högspelande musikapparater, högljudda telefonsamtal som prataren vill showa med inför andra, som spelar boll där man skall sova/sola och dricka kaffe utan att få det utspillt.
>eller cigarettrök eller e-cigarettånga, eller matrester som slängs och lockar getingar, fimpar i sanden, ngn som ligger nära. solparasoller som skymmer.
Ja, det finns massa fler grejer
Det vill jag betala för.
Medlemskap är ju en åtgärd där det ställs krav på ovanstående beteende så det är väl inga problem alls.
Kör igång så kommer vi.
----------------------
Men jag hade absolut inte använt en sådan fascilitet om ordet vita varit inblandat.
Förstår inte heller varför invandrare måste vara 100% välintegrerade när inte infördingar ställs inför ett sådant krav.
Kan det vara så?
Så en "privat" badstrand med tydliga regler kring "låg ljudvalym", där man skärmat av en större del av stranden med djurförbud, rökförbud osv hade du kunnat betala för? Jag tänker kring skräpproblematiken att den inte kommer vara lika stor eftersom man som "medlem" hade känt ett större ansvar. Kan ha fel såklart.

Nej jag är inte rasist och du liksom många andra går off topic. Ta dina anklagelser och påhopp i någon annan tråd. Detta är företagsekonomidelen..

Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Du kan inte avskärma en strand och ta betalt för folk att vistas där.

Fastigheten jag äger har egen stor strandtomt.

Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Om man är bered på att få en massa nyhets artiklar och hat så är det väl bara och köra på.
Gratis marknadsföring
Citera
2026-07-16, 13:52
Medlem
Citat:
OBS: Det här inlägget rör frågor utifrån ett företagsperspektiv.
Har inga som helst problem med att hitta bra badplatser.

Sedan brukar vi bli lite bruna efter ett par dagar där vid Vänerns strand.

Tänker mig att de som är mest desperata av att slippa "svartskallar" är samma personer som har minst förmåga att betala för en sådan service. Sorry, men typ wt...

Och hur fungerar det med strandskyddet?
Citera
2026-07-16, 13:56
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Så en "privat" badstrand med tydliga regler kring "låg ljudvalym", där man skärmat av en större del av stranden med djurförbud, rökförbud osv hade du kunnat betala för? Jag tänker kring skräpproblematiken att den inte kommer vara lika stor eftersom man som "medlem" hade känt ett större ansvar. Kan ha fel såklart.

Nej jag är inte rasist och du liksom många andra går off topic. Ta dina anklagelser och påhopp i någon annan tråd. Detta är företagsekonomidelen..

Påhopp?
jag skrev:
"Men jag hade absolut inte använt en sådan fascilitet om ordet vita varit inblandat.
Förstår inte heller varför invandrare måste vara 100% välintegrerade när inte infödingar ställs inför ett sådant krav.
Kan det vara så?"

Det är inget påhopp. Och det är ínyte off topic.
Det är en förklaring av den oro jag skulle upplevt och de frågor jag skulle ställt mig som konsument om ordet vit skulle användas. Man vill ju inte bli ihopkopplad med rasistfittor bara för att man vill ha lugn och ro när man badar eller hur?
Du ser spöken som inte existerar
men du kanske kan förklara varför du i din affärsmodell väljer att använda begrepp som "vit" och "100% välintegrerad invandrare" när det inte verkar ställas dylika krav på infödingar.
Det måste du väl ändå begripa att det är vettiga frågor sett ur diskrimineringssynvinkel för ditt företag så att inte badplatsen får dels juridiska problem, dels problem med kundattityderna.
Fattar du nu eller behöver ddu ytterligare förklaring i grunderna för hur ett företag sköts?
Citera
2026-07-16, 14:04
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Det finns ett talesätt som säger om man inte ser den som är problemet så är man det själv.

Jo, visst är det skillnad på hur olika kulturer använder offentliga platser men jag kan absolut inte säga att etniska svenskar föregår med någon form av gott exempel, tvärt om i väldigt många fall.
En teori jag har är att eftersom vi har så liten tid på året där det både finns tid och möjlighet att vara på stränder och badplatser så kastas folkvettet åt fanders.
Folk sitter med svettiga bara överkroppar på restauranger, går in i butiken o badkläder etc, ingen hänsyn alls. Barnfamiljer låter och brer ut sig och ungarna får springa vind för våg, superkul för dem, asjobbigt för andra.
Jag säger inte att hög musik, vattenpipa och parfym är bättre men folk är överlag jävligt irriterande när de inte visar hänsyn och jag tror inte det är bundet till en viss hudfärg eller etnicitet.
Det handlar väl också om olika familjekonstellationer och kulturella mönster. Det är skillnad när Mustafa med släkt på 85 pers intar stranden med allehanda utrustning och dominans än när Ewa-Lotta och Patrik är där med sina två barn… vem tror du syns, hörs och skräpar ned mest?

Sen finns det WT och de kan också utmärka sig men inte alls i samma kaliber. Det finns även invandrare som också speglar den vanliga svenssonfamiljen. Men jag har då aldrig sett svenska släkter om + 30 man inta stränderna och tillaga alla sina måltider där (och det har inte du heller)!
Citera
2026-07-16, 14:08
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Nu har jag redan tillgång till egen strand men nej skulle aldrig betala för det!
Citera
2026-07-16, 14:21
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det handlar väl också om olika familjekonstellationer och kulturella mönster. Det är skillnad när Mustafa med släkt på 85 pers intar stranden med allehanda utrustning och dominans än när Ewa-Lotta och Patrik är där med sina två barn… vem tror du syns, hörs och skräpar ned mest?

Sen finns det WT och de kan också utmärka sig men inte alls i samma kaliber. Det finns även invandrare som också speglar den vanliga svenssonfamiljen. Men jag har då aldrig sett svenska släkter om + 30 man inta stränderna och tillaga alla sina måltider där (och det har inte du heller)!
Mustafas familj skulle bjuda dig på mat!
Ewa-Lotta och Patrik skulle dock inte vara den enda utan en av 30 småbarnsfamiljer vilka alla anser sig själva vara viktigast på stranden.
Så sammantaget skulle båda ta lika stor plats. Som sagt, det är olika kulturer men båda kan vara lika jävla jobbiga att dela strand med så jag anser inte att TS förslag med en strand för vara vita skulle vara nån form av lösning.
Citera
2026-07-16, 14:23
Medlem
Fy fan, upplever raka motsatsen. Svenskar är de som beter sig sämst av alla grupper. Skillnaden är att du ser förbi beteendet när en svensk beter sig dåligt.
Citera
2026-07-16, 14:23
Medlem
Citat:
I många länder är det vanligt med klubbar av olika slag, tennis, golf... Har aldrig varit på en sådan med strand, men med pool.

Svindyrt att vara medlem, och säkert en hel del kriterier för att ens få bli medlem. Har bara varit inbjuden, och då har det handlat om företagsledare eller i närmare nivå. Tänker mig att det handlar om status att kunna ta sin familj och sina gäster till en riktigt häftig plats.

I Sverige har vi strandskydd som gör att du inte hur lätt som helst kan få ta en strand i besittning, även om vissa förmögna försöker och i vissa fall lyckas. Och det där med allemansrätten.

Men bygg ett poolområde.
Citera
2026-07-16, 14:28
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Mustafas familj skulle bjuda dig på mat!
Ewa-Lotta och Patrik skulle dock inte vara den enda utan en av 30 småbarnsfamiljer vilka alla anser sig själva vara viktigast på stranden.
Så sammantaget skulle båda ta lika stor plats. Som sagt, det är olika kulturer men båda kan vara lika jävla jobbiga att dela strand med så jag anser inte att TS förslag med en strand för vara vita skulle vara nån form av lösning.
Nej du har rätt. Lösningen är såklart ett Japan för japaner, ett Pakistan för pakistanier och ett Sverige för svenskar. Tyvärr går det inte längre att påstå att totalt konträra kulturer kan samsas när vi hamnat i dessa importvolymer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in