2026-07-16, 11:31
Medlem
Hej,

Den automatiska bagageluckan på vår V60 (andra generationens, 2019 års modell) har börjat bete sig som så att när man öppnar den så åker luckan upp hela vägen, sen ”faller” den ned en bit och slår en i huvudet. Har fattat det som ett vanligt problem och att det beror på att gasdämparna i armarna som lyfter luckan blivit uttjänta.

Verkstaden vill ha över 10 000 kr för att fixa det, maskinskadeförsäkringen som förvisso tar skadan har en självrisk på typ 8000 kr.

Jag hittade en video på Youtube där en
snubbe beställde hem nya dämpare själv och installerade den själv. Med hjälp av hans pedagogiska video borde det vara relativt enkelt att fixa. Det som förbryllar mig är att han länkade till en eBay-sida för paret med gasdämpare han beställde hem, kostar ca 4000 kr för paret:

https://www.ebay.com/itm/235623514450?itmmeta=01J2NHV9H93YNC1JEV50ZQ4PNS&ha sh=item36dc418152%3Ag%3AgjYAAOSwFLtl6tje&itmprp=en c%3AAQAJAAAA4G2VD8tEzjkOk4CYGeQXe5Ermkv6rQsXHIlgky lbcqd1pyQDqs%2FE5jKCrMAAo19P4FSUNLNg2y6hu ZJVOi28Cn8Qas4FmKQg%2F3V2qOSOrnqlHgkEQrcyLjuy67GIq u1UTWxBcGg4T2rRM%2BardPjyZtA8Ql%2F2Lfo4BLd%2BfUkzT 4J4%2B%2BtKMxnc2KzrITo8u4u3s494vQcKmqAJEvrvWLanH%2 FzHOuAJjGthl82RqbMWCY0Ktigwj9T6wOF1pHYweLr9LJEUriV tgy9l8j6H0t8VImRR4FKfl4MYDJXcuKNfE%2FGL%7Ctkp%3ABk 9SR9yY7bGVZA

Men när jag slår in mitt reg nr på autodoc letar upp gasdämpare så hittar jag dem för typ 200 kr paret:

https://www.autodoc.se/magneti-marelli/23931848?utm_medium=cpc&utm_source=google&tb_prm=2 0231709054&gshp=1&gad_source=1&gad_campaignid=2024 0850844&gbraid=0AAAAAoWFwrcHULaVqVeaaaqi2u-cqfqca&gclid=EAIaIQobChMI8ZX6gvHWlQMVCUKRBR1PKzeIE AQYASABEgIiWvD_BwE

Vad jag kan se så verkar det vara någon elektronisk liten komponent eller något som skiljer produktsidorna åt. Frågan är vad som behövs? Vad är det som blivit uttjänt liksom - bara gasfjädern, eller måste det till att byta ut hela komponenten? Eller är det för att gasfjädersystemet är plug and play, så att om jag bara vill sätta in gasfjädrarna så måste jag börja koppla om och lösa elektronik etc själv på ett vanskligt sätt? Jag har ingen lust att lägga ut 4000 kr om jag kan komma undan med bara 200 kr i utlägg… någon kunnig som har någon input innan jag lägger en beställning och återkommer när jobbet är gjort?
Citera
2026-07-16, 11:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Nu har jag inte kollat dina filmer men det är inte så att det är ellucka på den ena och inte på den billigare.
200kr/par låter annars jävligt billigt för en gasdämpare ska tilläggas.
Citera
2026-07-16, 13:45
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Hej,
någon kunnig som har någon input innan jag lägger en beställning och återkommer när jobbet är gjort?
Hej, hej!
En okunnig här.
jag hade problem med mina gasdämpare på min gamla volvo v50.
Bytte dem båda på en verksatd för, kommer inte ihåg riktigt..
200 kronor plus arbete? 3-400 kr kanske
Såg på och det tog väl fem minuter utanför verkstaden i solskenet.
Jag hade åkt till en verkstad frågat honom om det går att använda den billigare varianten.
Om nej - varför?
Citera
2026-07-16, 14:27
Medlem
PeterNosters avatar
På autodoc-sidan kan man välja att se OE-numret:

Gasfjäder till baklucka OEM 31463262

Det numret borde stå på dina gamla dämpare för det är Volvos orginal.
Det fanns två andra OE-nummer så kolla dem också.

ОЕ-nummer
OEM-referensnummer jämfört med originaldelsnumret:

OE 31463262 — VOLVO
OE 32297898 — VOLVO
OE 32405070 — VOLVO

176, 99 kr
353,98 kr / pris per 2 st
Pris inkl. 25% moms

exkl. leveranskostnader

De dyrare du länkade till är väl för el-baklucka. Antar att det är det du menar med automatisk.

De billigare hjälper till att lyfta luckan men du får lyfta själv.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-07-16 kl. 14:40.
Citera
2026-07-16, 14:33
Medlem
karlgunnars avatar
Det är så klart olika dämpare beroende på om du har el-lucka eller manuell. El kostar mer så klart, absolut inte "några hundra".
Citera
2026-07-16, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Det är så klart olika dämpare beroende på om du har el-lucka eller manuell. El kostar mer så klart, absolut inte "några hundra".

Ja, jag har el-bagagelucka. Okej, men frågan blir ju då; är det verkligen elektroniken som behöver bytas ut?

Som jag förstår det är det gasdämparna, dvs en mekanisk del, som har gett upp. Det borde väl räcka att byta ut de mekaniska delarna som gett upp?

Att det däremot kostar mycket mer att byta ut både mekanik och elektronik har jag förståelse för, men har Volvo verkligen gjort det så gnidigt att man måste byta ut hela systemet istället för att reparera enbart de delar som är uttjänta? Verkar minst sagt miljövidrigt i så fall.
Citera
2026-07-16, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På autodoc-sidan kan man välja att se OE-numret:

Gasfjäder till baklucka OEM 31463262

Det numret borde stå på dina gamla dämpare för det är Volvos orginal.
Det fanns två andra OE-nummer så kolla dem också.

ОЕ-nummer
OEM-referensnummer jämfört med originaldelsnumret:

OE 31463262 — VOLVO
OE 32297898 — VOLVO
OE 32405070 — VOLVO

176, 99 kr
353,98 kr / pris per 2 st
Pris inkl. 25% moms

exkl. leveranskostnader

De dyrare du länkade till är väl för el-baklucka. Antar att det är det du menar med automatisk.

De billigare hjälper till att lyfta luckan men du får lyfta själv.

Tack! Kollade OE-numret; 32286298, så det verkar motsvara den här rackaren för 2400 kr styck, dvs 4800 kr paret:

https://www.skruvat.se/reservdelar/karosseri/gasfjader/gasfjader-bagageutrymme-p1999326

Verkar som att 4000 kr totalt är ett okej pris då. Innebär att Bilia tar över 4000 kr i timmen för ett helt okvalificerat ingrepp, eftersom en amatör kunde göra det på ungefär den tiden. Ingen dålig timpenning.
Senast redigerad av chunkeymonkey 2026-07-16 kl. 16:01.
Citera
2026-07-16, 16:13
Medlem
Här hittar jag några som ser exakt likadana ut som dämparna som sitter på min mobil. Man behöver dock något som heter HSN/TSN-nummer för att kunna kolla exakt kompabilitet, men jag hittar inget sånt nummer på min Volvo, bara VIN-nr. Är HSN/TSN månne något tyskt påfund?
Citera
2026-07-16, 18:24
Medlem
karlgunnars avatar
Jag skulle inte handla på en sida som inte har referens till OE artnr.
Citera
2026-07-16, 18:35
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Ja, jag har el-bagagelucka. Okej, men frågan blir ju då; är det verkligen elektroniken som behöver bytas ut?

Som jag förstår det är det gasdämparna, dvs en mekanisk del, som har gett upp. Det borde väl räcka att byta ut de mekaniska delarna som gett upp?

Att det däremot kostar mycket mer att byta ut både mekanik och elektronik har jag förståelse för, men har Volvo verkligen gjort det så gnidigt att man måste byta ut hela systemet istället för att reparera enbart de delar som är uttjänta? Verkar minst sagt miljövidrigt i så fall.
Miljövidrigt, visst. Jag håller med om det, ändå är jag ingen miljöhitler. Men jag tycker den typ av automatik är helt meningslös. Minns inte när idiotpåfundet med automatisk baklucka kom, men har alltid tyckt det varit fullständigt meningslöst. Jag bytte två dämpare på en tio år gammal Toyota Yaris för en av frugans väninnor. Bytte båda givetvis, och de kostade knappt 200 kr på nätet. Sen var det max tio min jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in