Citat:
Ursprungligen postat av
Maximalist
Att kvinnor klär sig täckande är äldre än abrahamitiskt inflytande. Ärbara kvinnor dolde sina behag i allt ifrån för-kristna Grekland till för-islamiska Mesopotamien. Medan lättkläddhet var reserverad för kvinnor med låg status. Som en slav eller prostituerad.
Jag har väl inte påstått att kristendomen uppfann kläder? Bara för att andra kulturer inte var helt nakna de heller, betyder inte att de abrahamitiska religionerna inte införde strängare regler för hur mycket som behövde döljas. Jag förstår inte varför folk alltid måste göra saker till allt eller inget.
Sedan säger du också att "att
kvinnor klär sig täckande är äldre...". Det här med att just kvinnor ska täcka sig mer än män, är nämnligen åtminstone för oss svenskar något som har införts med kristendomen. Jag känner inte till något starkt bevis för att kvinnor och män ska ha täckt olika mycket av sina kroppar i det hedna samhället. Jag vet inte hur kulturerna som du nämnde klädde sig. Det hade inte förvånat mig om de hade liknande seder som mellanöstern, med tanke på hur nära de låg, men för oss i norden är det orelevant.