Det har påverkat i den riktningen. Det är inte så att det är kört. Men det har skett en snabb social förändring. Vilket innebär större utmaningar för unga män.
Och är det nåt man vet genom historien så är det att när just unga män är otillfredsställda så kan allt gå åt helvete. Var därför man haft inhyrda horor i nästan alla arméer sedan tidernas begynnelse. Förr eller senare kommer det skita sig annars.
Nyliberalismens mest förrädiska illusion: idén att gränslös valfrihet på en oreglerad marknad leder till frigörelse. I verkligheten har dejtingappar förvandlat mänsklig intimitet till en extremt kommersialiserad marknadsplats. Apparna reducerar medborgare till utbytbara varor i en digital katalog, optimerad för att generera vinst åt techmonopol snarare än att bygga stabila mänskliga relationer.
Genom algoritmer som medvetet är designade för att hålla användaren kvar i ett konstant tillstånd av missnöje och jakt på "nästa bäst före-datum", urholkas den sociala tilliten. Krogragget var förvisso ofullkomligt, men det ägde rum i det gemensamma fysiska rummet och krävde direkt, mänsklig interaktion. Att ersätta detta med en algoritmstyrd köp-och-släng-mentalitet kommodifierar själva själen och skapar djup alienation, ensamhet och ett kraschat socialt kontrakt där bara de mest "marknadsmässigt attraktiva" gynnas, medan resten lämnas utanför den nya sexuella marknadsekonomin.
Du har iaf kvar friheten att agera utanför de där dejtingapparna.
Finns fortfarande krogar/uteställen och sommartid mängder av uteserveringar.
Sen går det även att ta initiativ till att skapa singelgrupp (+staden det gäller) på Facebook. Där kan ni ses en gång i månaden irl och därmed interagera på det gamla viset.
Man kan med fördel vara mer nischad och tex skapa singelgrupper för npf-människor i den stad man bor i om man har det problemet.
Osv.
Vill man så går det att lösa på något sätt. Det är bara att vara lite kreativ.
Och är det nåt man vet genom historien så är det att när just unga män är otillfredsställda så kan allt gå åt helvete. Var därför man haft inhyrda horor i nästan alla arméer sedan tidernas begynnelse. Förr eller senare kommer det skita sig annars.
mja beror väl på, säger bara hur det har sett ut och att det gjort det av en anledning. Man vill inte ha hundratusentals unga killar med vapen i arméer som är sexuellt frustrerade. Det är helt enkelt ingen bra idé. Det är ju inte världens äldsta jobb för intet om man säger så.
Är du antingen kvinna eller också en man som är 1.85 cm+, snygga ansiktsdrag, muskulös och har pengar så ja, då är det nog inte så svårt. Men är man man och inte har allt det så är det ju desto svårare.
Om man säger att man har en 25 cm kuk blir man även intressant för kvinnor på en del sidor.
Apparna är dock sinnessjuka så det blir en dålig jämförelse. Är så otroligt snedvriden könsfördelning på Tinder att snygga svenska killar - alltså i häradet topp-20% på appen - blir avmatchade av överviktiga och feta afrobrudar och arabkvinnor.
Jag kommenterade mest på ett skämtsamt inlägg om incels. Jag tror att Tinder är för dejting vad Avanza är för aktiehandel. Dvs om du redan vet vad du pysslar med och kan det här med aktiehandel, rentav ganska vass på det, så är Avanza ett praktiskt verktyg för handel. Men har du aldrig ägt en aktie eller fattar marknaden så är Avanza helt meningslöst. Ja, jo, det går att tjäna pengar där. Men nej man kan inte som Olle i blåbärsskogen gå in på Avanza och klicka på lite random aktier och tro att du ska bli miljonär. Faktum är att du antagligen bara kommer torska stålar och bli sur.
För lirare som redan har game, antagligen dejtar ett par brudar från olika nattklubbar de ränner på varje helg, så är Tinder säkert ett utmärkt komplement. För de lirare som aldrig snackat med en brud förutom mamma är däremot Tinder bara slöseri med tid. Faktum är att de bara blir sura av att vafan, det här är ju omöjligt att bli miljonär på brudar som de hoppats på.
För att knyta ihop säcken med jämförelsen med brudar och aktier så är min poäng följande. Om du är en snickare från Halmstad som inte har en susning om aktiehandel så får du kanske försöka hitta på något annat sätt att tjäna sköna snabba stålar. Vad vet jag, välj något du kan. Köp beggade bilar och snygga till dem, sälj och tjäna några tusenlappar.
Det är dock här det tar stopp för incels. De får aldrig napp på dejtingapparna. Nej, skit i apparna för i helvete. Gör inte så mot er själva! Det är inte aktiernas fel att du inte lyckas tjäna stålar på dem. Och det är inte brudarnas fel att du inte får dem på Tinder. Prova något annat! Gå ut på krogen och träffa lite folk. Nähäpp, det är inte din grej? Jag begriper det. Men åk på någon charterresa. Gå på danskurser. Matlagningskurser. Poesikvällar.
"Jamen det är skittråkigt att dansa ju? Och jag vill inte laga mat, det finns foodora!"
Jomen för i helvete, män har sedan stenåldern behövt förnedra sig själva för att få brudar. Skaffat knäppa frisyrer, klä sig obekvämt, behövt stå och ljuga om att Titanic är en av de bästa filmerna någonsin. Stå och blåsa skitsnack om hur fina hennes blå ögon är. Etc etc. Och, de behövde dra arslet till dansbanan och försöka att inte trampa brudarna på tårna.
Nej, det är inget nytt jävla fenomen som uppstått under 2000-talet för stackars brudsvältande unga män att man plötsligt ska behöva jobba lite för ett ligg. Det är heller inget nytt fenomen att det självklart alltid funnits enstaka män som aldrig behövde jobba för det. Incels skärp er. Det är inte mer synd om er än det var för män i samma ålder år 1932. Och de hade inte ens Tinder.
När jag använder ordet du ovan menar jag inte just dig. Jag använder det som någon slags imaginär konversation med en valfri incel.
mja beror väl på, säger bara hur det har sett ut och att det gjort det av en anledning. Man vill inte ha hundratusentals unga killar med vapen i arméer som är sexuellt frustrerade. Det är helt enkelt ingen bra idé. Det är ju inte världens äldsta jobb för intet om man säger så.
Visa mig en armè som i nutid köper in horor.
Köpta människor är inget som Sverige kan stå bakom.
Senast redigerad av cinmik 2026-07-16 kl. 16:06.