2026-07-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Kan bli lite tuffare.med private banking om du är ute efter att förvalta varenda spänn själv. Visst de tar lite betalt, men har.man 100M kan.man ju låta de förvalta 5 konservativt. Sen har man några M i likvida medel hos samma bank.
Bör inte bli problem om du har direktnummer till din bankkontakt.
Sen om det är SEB, Handelsbanken, Nordea, Erik Penser m.m låter jag vara osagt.

Tja, du verkar iallafall ha lite koll... Jo just så var det med SEB... De skulle absolut vilja förvalta en del konservativt, annars gick det inte. Du har såklart rätt i att jag kunde vara mindre tjurskallig och släppa en del, men nu gjorde jag inte det. Är väldigt nöjd med indexfonder och ser aktiv förvaltning som något som gränsar till lurendrejeri, men det kan ju diskuteras i en annan tråd.
Citera
2026-07-17, 03:22
Medlem
Har själv pb på avanza men som du säger finns det en del att önska. Ett enkelt betalkort hade ju varit trevligt till att börja med. Såvitt jag vet har de flesta pb personlig förvaltning som de tar ocker för med pinsam utveckling. Tveksamt om de är villiga att hantera dina likvider kostnadsfritt dock. Annars är som sagt shb rätt så bra. Har aldrig haft några problem med dem. De har en gräns på 250k per dag på överföringar. Det gick bra när jag själv flyttade ut pengar därifrån utan att någon ringde. Det var dock några år sedan nu _och_ det var till eget konto i annan bank.
Citera
2026-07-18, 10:19
Medlem
En bank att hålla sig borta från i detta sammanhang är SEB. Är företagskund där och ville höra hur deras pb var för att flytta över kapital men killen var minst halvt bakom flötet och fortsatte prata om mitt företagsengangemang.
Citera
2026-07-23, 14:04
Medlem
Du söker Handelsbanken OCH ett Family office finns flera respektabla bland annat Handelsbankens egna Private Banking...
Citera
2026-07-23, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surprutt
Handelsbanken är väl det vettigaste tipset hittils, jag får kanske kolla med dem. Möjligen ålandsbanken.

Tänker inte lägga mycket tid på att förklara alla som tycker detta är orimligt. Tycker inte det är minsta konstigt att jag haft skandiabanken och avanza... Har småsummor på skandiabanken, men som jag skrev måste jag flytta pengar via skandiabanken.
Har I princip allt likvit I indexfonder hos avanza då de haft lägst avgifter.
Har hållt mig undan från de, större bankerna då de haft dyrt och dåligt utbud av fonder och jag hellre gynnat en uppstickare (som skandiabanken var för många år sedan).

Varför använder du Avanza om du har index-fonder, du åker ju på deras växlingsavgift som är ju helt absurd på 0.5% ?

På Interactive Brokers är det 0.002% växlingsavgift för manuell valutaväxling och de har ISK.

Annars är det väl UBS om du ska ha private banking.
Carnegie kanske?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in