2026-07-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nja, jag tvivlar starkt på att SEB kräver att få förvalta dina stålar för att du skall få vara private banking kund.

Är inte det som är poängen med private banking? Brukar vara ett krav på minsta placeringsbart kapital. Tog ju för givet att de då önskade förvalta detta kapital?
Citera
2026-07-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Varför har du Skandiabanken?

Skandiabanken är inte en riktig bank, varför är du inte kund hos en riktig bank?

En person med 100 miljoner i tillgångar är kund hos en riktig bank sedan lång tid tillbaka, en sådan person hamnar inte i kundtjänsten hos Skandiabanken och en sådan person behöver inte fråga efter en riktig bank på Flashback och en sådan person inleder inte en tråd på Flashback med "Tja".

Detta är andra tråden på mindre än en timme där du talar om att du är förmögen, har obegränsat med pengar som du uttrycker det i den andra tråden.

Varför inte? Alla har inte gamla pengar utan kan ha fått ihop kapitalet på egen hand och sakna en traditionell bankkontakt?
Citera
2026-07-16, 13:09
Medlem
Duerfs avatar
Du måste normalt ha en förmögenhet på runt 5 Mkr i banken för att kunna bli Private Banking-kund.
Citera
2026-07-16, 13:14
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
En individ som hävdar att han är god för över 100 miljoner känner sig tvungen att skapa en tråd om vilken bank han bör använda på Flashback...

Gott folk, kom igen nu seriöst.

Det kan väl visst finnas en möjlighet till detta. Ponera att TS ärvt ett par hyreshus eller liknande. Frågar man banker eller finansiella rådgivare så vet man aldrig vad man får för svar eller hur trovärdiga de är. Varför inte börja med FB om man tidigare använt FB i andra sammanhang och fått hjälp.

Vi har varit kunder i en bank i ett par generationer. Trots det tvingas jag lämna in kundkännedom till banken och de krånglar i en del andra frågor. Finns inget kriminellt överhuvudtaget hos mig/oss.

Jag känner folk enligt ovan och de är väldigt nojiga med vilka de har runt omkring sig. Uppfattar flera av dem som rätt ensamma. De skulle nog ibland önska att de var okända. Saker som att gå ut och ta en öl med polarna blir plötsligt en grej. De vet att han har miljoners och antingen så tigger de eller så lägger de upp det så han verkar snål och ogin om han inte ger dem pengar. I början av min karriär så blev jag bjuden på middagar hos en del människor i sfären jag verkade privat och ofta slutade det med att under huvudrätten eller till kaffet så skulle deras eller deras fruars problem diskuteras där de ansåg att mina tjänster var gratis. När jag försiktigt avböjde eller svarade att jag har en kollega jag måste diskutera med först och erbjöd dem en begränsad tjänst så var det sura miner och ansträngda leenden. Den typen av manipulativ sociala sammanhang är jag allergisk emot.

Fråga folk på FB om man varit här ett tag så kan man få riktigt bra råd och vinklar man inte alls själv hade tänkt på. Man kan ju som allt annat inte lita blint på allt man läser här men det kanske kan ge en knuff i rät riktning på det man söker.
Citera
2026-07-16, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är inte det som är poängen med private banking? Brukar vara ett krav på minsta placeringsbart kapital. Tog ju för givet att de då önskade förvalta detta kapital?
Ja dom kan ju önska, men det är inget tvång.
Jag är PB-kund och gör mina placeringar själv. Dom brukar rekommendera sina fonder. Och så nystar dom efter sådant dom kan hjälpa till med. Dom har en uppsjö av tjänster.

Men så länge jag har minst 5 M placerad hos dom så är dom nöjda. Och dom är inte ointresserade av att prata med mig.
Citera
2026-07-16, 13:41
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jo, vad är det som inte är riktigt med den?

Okunnig, outbildad personal, Skandiabanken tillhandahåller inte konton till företag, att göra en utlandsbetalnig är otroligt krångligt, jag försökte hjälpa en person att göra en utlandsbetalnig på Skandiabanken, det slutade med att att han förde över pengarna till mig i annan bank och jag gjorde utlandsbetalnigen från min bank, det säger en hel del om bankens kompetens.
Ingen människa med 100 miljoner i tillgångar har Skandiabanken, där han hamnar i kö i kundtjänsten.

Jag har bra erfarenhet av Handelsbanken, Ålandsbanken och Nordea.
Senast redigerad av trottwell 2026-07-16 kl. 13:57.
Citera
2026-07-16, 14:26
Medlem
Citat:
Men så länge jag har minst 5 M placerad hos dom så är dom nöjda. Och dom är inte ointresserade av att prata med mig.

Ok, men då har du åtminstone en del förvaltad där.
TS var inte tydlig om det gälde allt eller någon minimum andel.
Citera
2026-07-16, 14:29
Medlem
Miljonären som söker efter hjälp på Flashback, påminner mig om filmen "Gudarna måste vara tokiga"
när det ramlade ner en flaska från himmelen.

Hade jag haft 100 miljoner+ så hade jag inte haft tid med denna sajt utan levt ett riktigt liv.
För min del så får det räcka med en timme/dg med onödigt surfande plus 1 timme/dag med
lite rolig/intressant läsning (om det finns tid)
Citera
2026-07-16, 15:35
Medlem
Har överfört en del lite större summor via Handelsbanken, och det har aldrig varit några problem. Upplever dem som lite mer personliga än övriga banker.

Är en bra bank i övrigt också, bra app osv.
Citera
2026-07-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surprutt
Tja,

Har väldigt bra ekonomi. 100M+ Säger det inte för att skryta utan för att det är relevant för min fråga nedan.

Har idag nästan alla likvida medel hos avanza och tycker de gör ett bra jobb. Men de är ju ingen riktig bank så jag använder skandiabanken för vanliga transaktioner. Har även lite hos revolut, SEB, m.fl.

Mitt problem :

Inte ofta, men några gånger om året brukar det bli en del större överföringar. Har gett gåvor via sms på 50k, lån på ett par miljoner. Ofta går det bra, men ibland blir det krångel och då hamnar jag hos skandiabankens jävla kundservice.......orkar inte med dem...

Är beredd att betala för och byta till en bank där man inte ständigt behöver bevisa att man inte är kriminell och kan få lite personlig service. Finns det idag?
Avanza har en private banking nivå som jag har, men de är ingen bank. Pratade med SEB och deras private banking verkar inte lösa mina problem och dessutom så vill de själva förvalta kapital.
Jag har INTE behov av någon som tror de vet vilka aktier och fonder som är bäst och vill ge råd. Jag vill bara kunna ringa "Bosse" så fort det är problem med något eller om jag vill göra en större transaktion.

Kan bli lite tuffare.med private banking om du är ute efter att förvalta varenda spänn själv. Visst de tar lite betalt, men har.man 100M kan.man ju låta de förvalta 5 konservativt. Sen har man några M i likvida medel hos samma bank.
Bör inte bli problem om du har direktnummer till din bankkontakt.
Sen om det är SEB, Handelsbanken, Nordea, Erik Penser m.m låter jag vara osagt.
Citera
2026-07-16, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Okunnig, outbildad personal, Skandiabanken tillhandahåller inte konton till företag, att göra en utlandsbetalnig är otroligt krångligt, jag försökte hjälpa en person att göra en utlandsbetalnig på Skandiabanken, det slutade med att att han förde över pengarna till mig i annan bank och jag gjorde utlandsbetalnigen från min bank, det säger en hel del om bankens kompetens.
Ingen människa med 100 miljoner i tillgångar har Skandiabanken, där han hamnar i kö i kundtjänsten.

Jag har bra erfarenhet av Handelsbanken, Ålandsbanken och Nordea.
Vad skriver du det där för??

Precis 0 av det har att göra med om det är en riktig bank eller inte. Det bestäms av banktillståndet.

Fö har jag haft lite stålar på Skandiabanken tidigare. Och använd deras betaltjänst. För den var den minst kassa tidigare. Och gjort utlandsbetalning. Var inget problem alls. (Dom kanske är motsträviga nu då när väljarna har röstat fram en Riksdag som jävlas med bankerna och tvingar dom att vara krångliga mot kunder).
Citera
2026-07-16, 23:30
Medlem
Handelsbanken är väl det vettigaste tipset hittils, jag får kanske kolla med dem. Möjligen ålandsbanken.

Tänker inte lägga mycket tid på att förklara alla som tycker detta är orimligt. Tycker inte det är minsta konstigt att jag haft skandiabanken och avanza... Har småsummor på skandiabanken, men som jag skrev måste jag flytta pengar via skandiabanken.
Har I princip allt likvit I indexfonder hos avanza då de haft lägst avgifter.
Har hållt mig undan från de, större bankerna då de haft dyrt och dåligt utbud av fonder och jag hellre gynnat en uppstickare (som skandiabanken var för många år sedan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in