2026-07-15, 18:15
Medlem
Hej på er.

För ett par dagar sedan fick jag en låt på hjärnan som jag inte kan bli av med.
Låten sjungs av en svensk manlig artist och är troligtvis från 80-90-talet.

Jag kommer bara ihåg fragment av låttexten, men en av verserna går "Är det så konstigt, att vi har lätt till skratt, när du ser hur vi lever, det är så man får fnatt. Kommer du från landet, eller född i någon stad, visa då ditt lynne/sinne så gör du mången glad.

Jag tror refrängen gick något i stil med "I vårt långa rike, ligger Skåne sist, men när skåningar rer sig, blir det aldrig trist"

Om någon vet vilken låt detta skulle kunna vara tar jag gärna emot förslag.

Tack på förhand.
Citera
2026-07-15, 18:19
Medlem
ChatGPT:

Texten verkar komma från en äldre skånsk spex-, revy- eller studentsång, inte från en kommersiellt utgiven låt. Raden:
"I vårt långa rike ligger Skåne sist"
är ett välkänt inledningsmotiv i flera skånska studentsånger och lokala visor, och de övriga raderna du skrev:
"Är det så konstigt, att vi har lätt till skratt..."
"Kommer du från landet, eller född i någon stad..."
stämmer också med den typen av traditionssång. Jag hittar däremot ingen källa som kopplar texten till en specifik officiell låttitel eller artist.
Citera
2026-07-15, 18:30
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Från en bättre ChatGPT:
Citat:
Det är nästan säkert ”Visa för skåningar”, även återgiven som ”Visa för skåninga”.

Svenskt visarkiv anger Nils Ludvig Olsson som textförfattare och Gösta Gleerup som kompositör. Notutgåvan är från omkring 1943.

Din ihågkomna refräng ligger mycket nära den skånska originaltexten:

”I vårt långa smala rige / ligger Skåne sist”
”Men där skåningarna brer se … bler de allri trist.”

Även delen om att vara från landet eller född i en stad och att göra ”mongen gla” stämmer. Texten förekommer i Nils Ludvigs diktsamling Solvännare från 1937, så själva visan är äldre än 1980- och 1990-talet.

Jag har däremot inte kunnat belägga vilken manlig artist som spelade in den version du minns. Det kan vara en senare skivinspelning, radioinspelning eller ett lokalt skånskt visframträdande. Men titeln är med hög säkerhet ”Visa för skåningar”.
Citera
2026-07-15, 19:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanfa
Hej på er.

För ett par dagar sedan fick jag en låt på hjärnan som jag inte kan bli av med.
Låten sjungs av en svensk manlig artist och är troligtvis från 80-90-talet.

Jag kommer bara ihåg fragment av låttexten, men en av verserna går "Är det så konstigt, att vi har lätt till skratt, när du ser hur vi lever, det är så man får fnatt. Kommer du från landet, eller född i någon stad, visa då ditt lynne/sinne så gör du mången glad.

Jag tror refrängen gick något i stil med "I vårt långa rike, ligger Skåne sist, men när skåningar rer sig, blir det aldrig trist"

Om någon vet vilken låt detta skulle kunna vara tar jag gärna emot förslag.

Tack på förhand.

(FB) Vad heter låten/artisten? Fråga här! - Den stora officiella tråden
Citera
2026-07-15, 21:46
Medlem
Ördögs avatar
https://ingridsboktankar.blogspot.com/2018/07/solvannare.html
Nils Ludvig Olsson, som han hette, kom från Lund - levde mellan 1893 och 1974 och han var en av de främsta diktarna på skånskt bygdemål. Mycket känd är hans "Di fåste fjeden" (De första stegen"). Jag kom hem med "Solvännare" och här är ett litet utdrag ur dikten " Visa för skåninga".

" La voss sjunga! La voss skräppa
mä vårt skånska lann!
Sjung, så hela lanned hör ed,
för de lätter på homöred
å gör minen grann!
E du lannbo ifrå Skåne
eller barnfödd i nån sta,
lägg då noga på ditt minge
vad du bär på för ett singe,
så bler säkert mongen gla!
-----------------
I vårt långa smala rige
ligger Skåne sist.
Men där skåningarna brer se,
lägger ud se å förser se,
bler de allri trist.
Får de sista ble de fåsta,
så kan visan sluta bra.
Alla ved ju va de gäller,
om den sista tonen skräller
som ett ronganes horra!

På bokens baksida kan man läsa utdrag ur en mängd recensioner - Anders Österling skriver i Svenska Dagbladet: " Han är äkta. Han sjunger efter egen näbb och i en anspråkslös tonart, men ingen ska säga att han sjunger som en alika."
Jag kan dock inte hitta några uppgifter om en tonsättning / insjungning av Visa för skåningar, vare sig hod Discogs eller i Svensk mediedatabas.

https://www.discogs.com/
https://smdb.kb.se/
Senast redigerad av Ördög 2026-07-15 kl. 21:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in