2026-07-18, 14:51
Medlem
Nu har ju Marek cirka 25-30 år kvar till pension men hur gör han söker ett nytt jobb nu? Ska han fortsätta med förfalskningarna, eller?

Såg att han är gift med en svensk kvinna. Huuvaa, undrar hur hon känner sig nu?
Citera
2026-07-18, 16:49
Medlem
Nu hamnar vi snett i diskussionen.
1. Att svamla om att det är typiskt för en person från Vänsterpartiet att överdriva det som står i hans/hennes CV blir helt fel. Vi har Tidö-partister som både ljuger om sanningshalten i sin CV, t.ex Littorin, och Kristersson som myglar till sig en lägenhet som var avsedd för utsatta kvinnor. De flesta som har ett vandel-beteende i Riksdagen är fram tills idag Sverigedemokrater och det hindrar inte att de får både kramar och kindpussar från Moderater, Kristdemokrater och Liberaler.

Sammantaget: det är fel att ha en CV som inte är sanningsenlig och det är arbetsgivarens uppgift att använda sin personalavdelning som kollar upp sådant. Om personen fått jobb på felaktiga meriter så är det upp till arbetsgivaren att avsluta anställningen. Enligt min mening så ska en person som förfalskat sin SV avskedas direkt.

2. Att börja dra upp rasistargumenten om att det är typiskt zigenare som ljuger och har ett ohederligt leverne, luktar 1930-talet då nazisterna förföljde och till slut utrotade zigenare och judar, efter att ha avhumaniserat dom som råttor.
Att mannen var kriminell tidigare, sonat sina brott och sedan ångrat sig och förändrat sitt liv är för mig ett bra steg. Men han/hon ska vara öppen om det eftersom det kommer alltid att finnas i bakhuvudet hos omgivningen för att se så att personen fortsätter på den raka vägen.
Sammantaget: Etnicitet saknar relevans i detta ämne, eftersom inget beteende sitter i blodet.Alla kan ändra sig från en stökig tid i sitt tidigare live, men de ska veta att han/hon kommer att ha extra ögon på sig.

3. Jag tycker att Vänsterpartiet gjorde det bra med att efter avslöjandet omedelbart plocka bort personen från listorna inför valet. Det har de ”lärt sig” från Sverigedemokraterna som gör samma sak när det kommer avslöjanden om deras kandidater och förtroendevalda på lägre nivåer, men tyvärr ser de med fingrarna när det gäller avslöjanden om partiets ”hövdingar”, dvs de på de allra högsta nivåerna.
Citera
2026-07-18, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Det håller inte jag med om. Titta på en person som Mona Sahlin. När hon pratar hör man att hon saknar helt basala kunskaper om hur man hanterar information korrekt. Hur skulle hon kunna göra ett professionellt jobb? Hela hennes karriär sedan tidigt 80-tal har hon varit i blåsväder ungefär en gång om året. Finns en lista med över 30 tabbar hon gjort som varit uppe i media. Ändå har hon om och om igen fått nya chanser och uppdrag, ibland som chef.

Mona Sahlin- hon varit sakkunnig?? I vadå?
Hon kanske varit politisk sakkunnig, men då är det ju utifrån att hon varit politiker i många år..

En sakkunnig är ju en expert på de specifika frågorna/områden som avhandlas, t.ex inom regeringen och rättsväsendet. Personer som handplockas just för att de har djupa kunskaper/mycket stor erfarenhet i komplexa frågor och för att ta fram rätt underlag eller ge råd till bland annat ministrar som inte själv kan lägga flera år på att bli experter på varje sak de beslutar om.

Å när Marek skrivit i sitt CV att han varit sakkunnig åt socialdepartementet är det en rejäl merit. Det är väldigt mycket mer utmärkande att vara en av få som blivit utvald som sakkunnig åt socialdepartementet än att ha gått socionomprogrammet i alla fall.. Men också något som en potentiell arbetsgivare borde ha reagerat på och kollat upp då det både är uppseendeväckande och lätt att kontrollera.
Citera
2026-07-18, 19:35
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalia83
Ja det är ju tyvärr inte första gången politiker lämnar falska uppgifter om ens studiebakgrund. Nedan kan man läsa/höra lite om nämnda granskning.. Erik Slottners försvar när hans ”kryddade” CV visas upp- ”det är inte jag som har skrivit detta, säger han till UG och menar att han inte är ansvarig för det som har skrivits.” Vilket är helt absurt… Är det något man har 100% eget ansvar för så är det väl vad som framkommer på ens CV, även om man skulle ha tagit hjälp med det… 😅

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ugs-reporter-om-felaktigheterna-i-minstrarnas-cvn-klart-det-har-betydelse

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LlJ98p/flera-ministrar-uppgav-felaktigheter-i-sina-cv

Det kan kallas både statsvetenskap och statskunskap på högskolenivå och på universiteten i Örebro och Uppsala kallas det just för statskunskap.

Seriöst inlägg hela vägen fram till sista meningen- vad hände där??

Kan man skriva något negativt om Strandhäll så passar man på att göra det. Hon drev även sin andra man till självmord genom slösaktigt leverne (de hade Kronofogden efter sig trots statsråds- och vice GD-lön), beställde arkitektritningar på lyxiga uterum de inte betalade samt stal projektorlampor på Media Markt. Det krävdes dock ingen utbildning för att driva mannen till att hänga sig.
Citera
2026-07-21, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Bara att maila universitetet och be om att de skickar hans utbildningsintyg. Det är en offentlig handling.

Det här gör många journalister slentrianmässigt på politiker för att kunna hitta något gräv.

Det låter inte helt fel. Att journalister gör det kan jag förstå, men gör inte arbetsgivaren det också?
Eller som arbetsgivare, tar man för givet att den sökande är ärlig med sina betyg/cv m.m?

Jävla skämt!
På mitt jobb är det en massa clowner som söker hela tiden, och läser man deras CVn kan man tro de varit CEOs för Microsft!
Alla ljuger I sina CV...
Citera
2026-07-26, 12:26
Medlem
Marek Lakatos har varit/är(?) kurator på Höjaskolan i Malmö stads regi. Det är en grundskola med försvarslösa minderåriga barn. Jag vet att han tagit föräldraledigt samt tjänstledigt pga ”politisk karriär”.

Det är en anställning som han har fått på falska grunder. Jag hoppas Malmö stad tar tag i denna resande tjuven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in