2026-07-15, 16:07
Medlem
Jag är väldigt imponerad, har aldrig tidigare upplevt ett sådant sylvasst träffsäkert igenkännande av bilden som klistrats på stora hemsidan bredvid alla filmer.

Vi ser en högupplöst och inzoomad bild på en svensk människas ansikte.

Svensken håller händerna mot kinderna, med fingrarna placerade längs sidorna av ansiktet, och munnen är öppen som om personen uttrycker förvåning, chock eller stark känsla. Bilden är beskuren ovanför näsan.

Texten på bilden är:

"Känslor är störst på bio"
"Nu alla filmer från 99 kr"

Bilden använder ett dramatiskt, typiskt svenskt färgtema med starkt fokus på den öppna munnen där tungan syns tydligt, för att förmedla att biofilmer väcker starka känslor hos svenskarna som besöker biograf Filmstaden.

Diskussionsfrågeställningar:

Har Filmstaden lyckats fånga själva kärnan i varför människor fortfarande går på bio – den där fysiska, omedelbara känsloreaktionen som inte går att ersätta hemma i soffan?

Är detta ett exempel på ovanligt effektiv marknadsföring där man inte säljer en film, utan själva känslan av att uppleva film?

Kan en enda bild förmedla hela bioupplevelsen bättre än traditionella affischer med skådespelare och filmtitlar?

Är styrkan i bilden att den är så enkel? Ett ansiktsuttryck, en kroppslig reaktion och budskapet att bio handlar om känslor – är det därför den fastnar?

När reklam ofta försöker vara smart, ironisk eller spektakulär – är det här ett exempel på att ren emotionell kommunikation fungerar bättre?

Har Filmstaden lyckats skapa en bild där nästan alla svenskar kan känna igen sig: ögonblicket när en film verkligen träffar en och man tappar kontrollen över sin reaktion?

Är detta en av få svenska reklamkampanjer där man faktiskt känner något innan man ens har läst texten?

Vilka andra svenska reklamkampanjer från de senaste tio åren har haft samma omedelbara genomslagskraft? Finns det någon som slår denna?

Är det här kanske den perfekta representationen av dagens bio som kulturform – att filmen inte bara ses utan upplevs med hela kroppen?

Har Filmstaden lyckats positionera sig som mer än en biografkedja – som en plats där människor får starka emotionella upplevelser?

Ingen lång slogan. Ingen överdriven CGI. Ingen "cool" reklam som försöker vara smartare än publiken. Bara: det här är vad bio handlar om.

Det intressanta är att bilden egentligen inte säljer en film alls. Den säljer idén om att det finns en skillnad mellan att sitta hemma och halvtitta på något medan man scrollar mobilen – och att faktiskt bli uppslukad av en upplevelse tillsammans med andra svenskar i en trygg gemenskap.

Ni kan se bilden genom att gå in på hemsidan eller klicka här: https://ibb.co/RT0LdZPQ
Senast redigerad av GlassBilsGlass 2026-07-15 kl. 16:09.
Citera
2026-07-15, 16:17
Medlem
Annonsering är inte tillåtet på FB, och 99 kr är fortfarande för mycket för att se en film med en massa skrikande babbar.

Edit: Såg nu att deras reklam är just en skrikande neger
Citera
2026-07-15, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Annonsering är inte tillåtet på FB, och 99 kr är fortfarande för mycket för att se en film med en massa skrikande babbar.

Nej, det handlar inte om att säga "gå på bio på Filmstaden", utan om att analysera varför en bild kan lyckas förmedla en känsla så effektivt. Jag tycker bara att det är ovanligt när en reklambild faktiskt lyckas fånga en hel upplevelse i en enda sekund. Sen får folk gärna säga att jag har fel – det är ju därför man startar en diskussion.
Citera
2026-07-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn

Vem minns tiden då man fick va vit? Och filmerna handlade om vita människor.
Citera
2026-07-15, 16:33
Medlem
Full-Retards avatar
Ser ut som att hen suktar efter snorrar i munnen
Citera
2026-07-15, 16:33
Medlem
Mytenlegendes avatar
Nej. För det spelar ingen roll vad för kampanj Filmstaden använder sig av när filmerna som spelas där är helt värdelösa.

Det jämfört med ett ställa som Bio Rio som spelar gamla filmer och där är det alltid folk.
Citera
2026-07-15, 16:38
Medlem
Hur länge ska dom ha 99kr för filmerna då?

För när det höjs igen kommer dom tapppa massa folk
Citera
2026-07-15, 17:29
Medlem
Är det verkligen effektivt att annonsera på sin egen hemsida?
De som har gått in på hemsidan har ju oftast redan bestämt sig för att gå på bio.
Citera
2026-07-15, 17:32
Medlem
Europes avatar
Men kom igen, TS, du vet mycket väl att all svensk reklam ska innehålla en neger. Så ser reglerna ut. Annars blir det anmälan till Reklamombudsmannen.

Fast de mörkare får inte ha vilken roll som helst i reklamen, då blir det också anmälan och Reklamombudsmannen brukar fälla sådana reklam.
Citera
2026-07-15, 18:30
Moderator
Nospheratus avatar
Det är inte så primitivt enkelt att bildidén är någon sorts pastisch på den synnerligen välkända bilden av Macaulay Culkin i filmen Home Alone? Jag tänker att Filmstaden säljer trots allt film. Bara det att det inte går att använda den klassiska bilden av Culkin i reklam, eller åtminstone hade det blivit satan så dyrt.

Så troligen har de tagit en stock image från iStock eller Shutterstock med "Person som gapar med händerna på kinderna och uttrycker förvåning".

Det är väl inte konstigare än att butiker som Guitar Center eller Rockwalk ofta har en helt random lirare i cylinderhatt som håller en gitarr i sin reklam. Vän av ordning kan man ju nämligen fråga sig vad en lirare med hatt har med gitarrer att göra.
Citera
2026-07-15, 20:05
Medlem
hockexs avatar
Ja bilden förmedlar en känsla, hur horribelt det är att gå på bio i dagens läge, man blir helt jävla chockad.
Hellre betalar jag 99kr för en magspark då slipper man genomlida 90 min iaf.

Aldrig att jag går på bio i Sverige igen, ett minne blott
Citera
2026-07-15, 20:18
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag misstänker att film-affischen till Jaws/hajen är bättre.

Precis alla som läser tråden vet vilken jag menar.

Har vi haft någon tråd om filmaffischer vi minns? Borde vi kanske ha?

alien är väl en annan klassisk filsm-affisch, clockwork orange en annan...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in