2026-07-15, 13:59
Medlem
enfindams avatar
Man blir påverkad av långvarig värme runt +30 grader i flera dagar. Hur ska man behålla sin ork efter tropiska nätter och stekheta dagar?
Senast redigerad av enfindam 2026-07-15 kl. 14:21.
Citera
2026-07-15, 14:04
Medlem
J.Doessons avatar
Genom att inte utsätta sig ute i solen samt värmen allt för långa stunder. Drick mycket, gärna vätskeersättning.
Citera
2026-07-15, 14:05
Medlem
Köp en fläkt på JULA eller biltema, hur svårt ska det vara att förstå en sån enkel sak. Nej man behöver inte AC bara för att solen skiner 10 dagar per år.
Citera
2026-07-15, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Man blir påverkad av långvarig värme runt +30 grader i flera dagar. Hur ska man behålla sin ork med tropiska nätter och stekheta dagar?
Ac, inte vara i solen, dricka ordentligt, sluta gnälla. Se till att det är fläktande runt omkring en.
Citera
2026-07-15, 14:20
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Ac, inte vara i solen, dricka ordentligt, sluta gnälla. Se till att det är fläktande runt omkring en.
Tack för tipset, det fläktar rejält från min fläkt här och jag ska sluta gnälla!
Senast redigerad av enfindam 2026-07-15 kl. 14:26.
Citera
2026-07-15, 14:24
Medlem
Sunimods avatar
Det brukar vara några dagar varje år. Inte mer och nästa vecka är det ingen som klagar på värmen.
Äldre och de som kan bli dåliga av värmen bör skaffa AC och hålla sig hemma.

Så långvarig värme brukar sällan vara i Sverige.
Men för att svara på frågan så brukade jag åka till Thailand 3-4 veckor och enbart skönt. Är man på badstranden så badar man rätt ofta och ser till att dricka rejält med vatten och kanske någon tablett vätskeersättning i vattnet om man svettas en del.

Spontant så verkar det mest vara tidningarna som drar upp skräckscenario så fort sommarvärmen är här.
Citera
2026-07-15, 14:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Tack för tipset, det fläktar rejält från min fläkt här och jag måste sluta gnälla!
Jag sitter i skuggan i en typ solstol utomhus. Fläktar rätt ok och har glömt snö och kyla vi hade i vintras.
Har du semester är en kall öl gott.
Citera
2026-07-15, 14:35
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Äldre och de som kan bli dåliga av värmen bör skaffa AC och hålla sig hemma.
Det är för sent att köpa AC nu. De är slut överallt, till och med på centrallagren.
AC bör man köpa innan värmen kommer. Då finns de på lager.
Citera
2026-07-15, 14:36
Medlem
Citat:
Man blir påverkad av långvarig värme runt +30 grader i flera dagar. Hur ska man behålla sin ork efter tropiska nätter och stekheta dagar?
Ät salt, drick mycket, ha ett blött lakan på dig när du sover. Vistas du mycket ute solhatt/mössa

Annars fungerar AC
Citera
2026-07-15, 14:37
Medlem
Onanikrems avatar
Tål inte värme, kör luftvärmepumpen på kyla, har en portabel AC och några fläktar. Håller mig inomhus när det är för varmt. Dra för alla gardiner/persienner.

Alla som tycker det är jätteskönt med värmen kan dra åt helvete!
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-15 kl. 14:43.
Citera
2026-07-15, 14:39
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är inte många dagar 30-strecket passeras i Sverige per år.
Förstår verkligen inte denna hysteri.

Men åter till frågan om hur detta påverkar mig. Lederna mår bättre, generellt verkar kroppen vara gjord för ett vart klimat. Jag blir slöare men vet ni, det är positivt. Vi är inte gjorda för att stressa runt 24/7. Det blir ett skönare tempo.
Det kan såklart vara svårt att sova i början men hade vi haft två veckor med 30+ hade vi varit vana och det hade inte varit några problem.
Citera
2026-07-15, 14:40
Medlem
Merwinnas avatar
Min hjärnkapacitet har gått ner. Jag har försökt i flera dagar nu att göra mitt halvårsbokslut, men jag kan inte hålla koll på siffrorna trots att det inte är något avancerat egentligen. Måste vänta tills det blir svalare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in