Citat:
Ursprungligen postat av
mindstream
Det pratas mycket om huruvida olika vanliga knegarjobb kan ersättas av AI och robotar. Är det inte dags att tänka utanför boxen lite? Tänk om AI blir bättre än människor på att fatta ekonomiska beslut? Såhär tyckte en chattbot i frågan:
Man kanske kan kombinera detta med någon form av ekonomisk demokrati. Tänk något som Kickstarter, fast där även maskiner får komma med förslag på produkter.
Är det realistiskt att det blir tekniskt möjligt i framtiden? I så fall blir det ju onödigt och ineffektivt att låta ett litet antal privatpersoner ha enormt mycket ekonomisk makt.
Det är såklart möjligt att AI blir mer kreativ än människan en dag.
Men de som idag blir rika gör det ju genom att bli bättre än AI, och det är därför dom är rika.
Så mina tankar:
- Man blir inte "överklass" därför att man är innovativ och driven. Jag tycker din definition är konstig. Men låt gå.
- Om man är innovativ och driven så kan det hända att man lyckas med sitt projekt och därför tjänar en massa pengar. Om den som är innovativ och driven inte skulle få tjäna pengar på det, varför skulle du få tjäna pengar på det du gör? Varför skulle man inte ta din lön och fördela till "utsatta"?
Jag tror att du bara är avundsjuk för att andra har lyckats bättre än du.
- Men du har rätt i att många som är innovativa och drivna och tjänar pengar gärna vill behålla dem själva. Precis som du antagligen hade gjort, om du varit smart och arbetsam nog (och dessutom haft turen att lyckas).
- Om AI tar dom jobben, dvs är mer innovativ och driven än dagens entreprenörer, varför i hela världen tror du att AI skulle dela med sig av vinsten till DIG? Du förtjänar det ju lika lite idag, som igår och imorgon.
- AI skulle kunna göra mycket bättre med pengarna än att ge bort dem till fyrkantiga och lata. Bättre då att göra som dagens entreprenörer: Investera pengarna i något nytt och hoppas att det genererar ännu mer pengar.
Du kommer nog alltid vara så rik eller fattig som du själv förmår skapa förutsättningar för. Helikopterpengar är nog bara en våt dröm för dom som inte karar av att skapa sig sin egen framtid.