2026-09-06, 22:35
Medlem
pungsorks avatar
Tror man kan länka till sitt transaktionskonto i annan bank. Men det här påhittet från Klarna att gå från 0 till mer än dubbelt mot dom giriga storbankerna kommer nog glra att dom tappar 95% av kunderna i ren ilska.
Citera
2026-09-07, 10:01
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är klart det dras från Klarna-kontot, hur skulle det kunna dras från ditt lönekonto (som jag tar för givet inte är hos Klarna).
Varför skulle det inte kunna dras från mitt lönekonto, det är ju så det fungerar idag?

Men jag misstänker att Klarna vill lura mig att betala 49 kr. per månad eller att sätta in pengar på konto hos dem.
Citera
2026-09-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Varför skulle det inte kunna dras från mitt lönekonto, det är ju så det fungerar idag?

Du har autogiro?
Reglerna för autogiro är att kunden måste aviseras i förväg om belopp och när det dras (för månadsvisa betalningar med fast belopp räcker det att avisera om beloppet ändras)

Med kreditkortet så får du ju en månadsräkning, sen har du en tid mellan månadsräkningen tills pengarna dras.

Med debetkort har man ingen kredit och då skulle ju varje transaktion omgående behöva dras från ditt lönekonto utan att aviseras i förväg vilket inte är okej.

Men hållet med.om.attvdet är väldigt otydligt då det bara står att det dras från "ditt lönekonto".

Men på denna sida:
https://www.klarna.com/se/hjalp/klarnakortet/vad-ar-klarnakortet/
Står det att det är Klarna-privatkonto som det dras ifrån.
Senast redigerad av Engineer 2026-09-07 kl. 11:36.
Citera
2026-09-07, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungsork
Tror man kan länka till sitt transaktionskonto i annan bank. Men det här påhittet från Klarna att gå från 0 till mer än dubbelt mot dom giriga storbankerna kommer nog glra att dom tappar 95% av kunderna i ren ilska.

Hur skulle det gå till?
Citera
2026-09-07, 18:10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Du har autogiro?
Reglerna för autogiro är att kunden måste aviseras i förväg om belopp och när det dras (för månadsvisa betalningar med fast belopp räcker det att avisera om beloppet ändras)

Med kreditkortet så får du ju en månadsräkning, sen har du en tid mellan månadsräkningen tills pengarna dras.

Med debetkort har man ingen kredit och då skulle ju varje transaktion omgående behöva dras från ditt lönekonto utan att aviseras i förväg vilket inte är okej.

Men hållet med.om.attvdet är väldigt otydligt då det bara står att det dras från "ditt lönekonto".

Men på denna sida:
https://www.klarna.com/se/hjalp/klarnakortet/vad-ar-klarnakortet/
Står det att det är Klarna-privatkonto som det dras ifrån.

Nej, jag får ingen månadsräkning för mitt kreditkort eftersom jag valt "betala direkt". I praktiken använder jag kreditkortet som ett debetkort. Avisering får jag direkt i appen vid köp.

Gissar att detta slutar med att jag byter till debetkort, öppnar ett konto hos Klarna och gör en mindre insättning. Det är ju trots allt bara en backup till mitt vanliga bankkort.
Citera
2026-09-07, 20:36
Medlem
pungsorks avatar
Genom att folk säger upp korten! Vad annars...

Citat:
Hur skulle det gå till?
Citera
2026-09-10, 22:35
Medlem
Kanske har missat om detta redan har diskuterats här, men om inte så inför klarna nu avgift på sina fysiska Klarna-kort. Jag har ett men använder det i princip aldrig eftersom jag tycker att vardagliga köp ska man göra med pengar man har. Men jag har det mest för kris eller backup. Just nu har jag nog inte använt det alls i år och om jag har gjort det så var det kanske i början av året.

Nu ska dom ta ut runt 50 kronor i månaden för att jag ska få behålla kortet och det kommer jag så klart inte betala eftersom jag knappt använder det. Skulle bli en direkt förlust.

Så adjö klarna kortet! Så fort det slutar fungera så klipper jag det.
Citera
2026-09-10, 22:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kanske har missat om detta redan har diskuterats här, men om inte så inför klarna nu avgift på sina fysiska Klarna-kort. Jag har ett men använder det i princip aldrig eftersom jag tycker att vardagliga köp ska man göra med pengar man har. Men jag har det mest för kris eller backup. Just nu har jag nog inte använt det alls i år och om jag har gjort det så var det kanske i början av året.

Nu ska dom ta ut runt 50 kronor i månaden för att jag ska få behålla kortet och det kommer jag så klart inte betala eftersom jag knappt använder det. Skulle bli en direkt förlust.

Så adjö klarna kortet! Så fort det slutar fungera så klipper jag det.

Ja, det var ingen populär förändring, men de tjänar väl inga pengar på oss som har kortet som reserv
(FB) Klarna-kortet går från gratis till 49 kr/mån
Citera
2026-09-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza
Ja, det var ingen populär förändring, men de tjänar väl inga pengar på oss som har kortet som reserv
(FB) Klarna-kortet går från gratis till 49 kr/mån

Nej dom gör ju inte det och samma sak ser man i kontantkortsvärlden (mobiler). Där har folk tidigare kunnat ha ett kontantkort och kunna bli nådda när som helst, men kanske sällan eller aldrig ringer.

Nu kommer dom införa avgifter på det också som innebär att man måste tanka på minst en gång per månad.

För kunde man ha ett kontantkort i ett år utan att behöva lägga in några pengar.
Så en 12 gångers försämring så att säga.
Citera
2026-09-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

För kunde man ha ett kontantkort i ett år utan att behöva lägga in några pengar.
Så en 12 gångers försämring så att säga.

Telia var ännu bättre, räckte att ha någon debiterad aktivitet dvs utgående samtal eller sms för att få ett år till.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in