2026-07-17, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Har iof inget med att göra vilken betalmetod man använder vid onlineköp

Läs min diskussion med Leif-o-billy här i tråden så utvecklar jag min tanke litegrann. Du får gärna svara sen när du läst inläggen så tar vi diskussionen vidare därifrån
Citera
2026-07-17, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Läs min diskussion med Leif-o-billy här i tråden så utvecklar jag min tanke litegrann. Du får gärna svara sen när du läst inläggen så tar vi diskussionen vidare därifrån

Vad fan ska diskuteras? Du sitter och är präktig och försöker ge sken av du har nån "princip" du kommit på själv, men som typ majoriteten av folk lever efter

Om det är svar på någon annans inlägg får du ju citera det så att man ser det, och inte bara dra ett random inlägg i tråden. Ska man varje gång någon skriver ett inlägg göra detektivarbete för att se om det går att härleda till någon annans inlägg hade du tänkt dig ???

Amatör.
Citera
2026-07-17, 12:53
Medlem
Citat:
Vad fan ska diskuteras? Du sitter och är präktig och försöker ge sken av du har nån "princip" du kommit på själv, men som typ majoriteten av folk lever efter

Om det är svar på någon annans inlägg får du ju citera det så att man ser det, och inte bara dra ett random inlägg i tråden. Ska man varje gång någon skriver ett inlägg göra detektivarbete för att se om det går att härleda till någon annans inlägg hade du tänkt dig ???

Amatör.

Lite får du nog engagera dig om du vill ha en diskussion. Det jag skrev om är ett område som jag själv jobbar med på heltid och gjort i flera år. Jag hoppas att jag någorlunda vet vad jag pratar om annars borde jag kanske få sparken. Kanske ska fråga min chef vad hon tycker att de går, hon har inte påpekat att det går åt pipsvängen men vissa chefer är ju konflikträdda så kanske får ta ansvar.

Jag förväntar mig inte att du sätter in dig i detta, det här är bara Flashback och du, precis som jag, skriver nog i många andra trådar. Ibland är jag mer trollig av mig och ibland är jag mer seriös som i denna tråd. När jag är seriös så förväntar jag mig att folk är seriösa tillbaka i diskussionen, annars ledsnar jag för det mesta då det är waste of time. Så om ditt svar är att du inte orka och kallar en professionell amatör så är jag inte intresserad av att fortsätta skriva. Är du intresserad så diskuterar jag vidare. Om du har förslag på hur jag kan framstå som mindre präktig så tar jag gladerligen emot det. Jag vill föra bra diskussioner och är det ett hinder så vill jag försöka undvika det i möjligaste mån.

PS. Självklart lever de flesta efter någon slags liknande princip så och tack lov för det. Phew!

I vilket fall, önskar dig en trevlig helg! Ska passa på att flexa ut lite tidigare idag och njuta av vädret då det tydligen ska bli skit i helgen. Med andra ord kanske jag svarar lite segt.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-07-17 kl. 12:56.
Citera
2026-07-17, 12:58
Medlem
Varför använder folk Klarna öht? Finns väl inga som helst fördelar. Bara risker att få förseningsavgifter.
Citera
2026-07-17, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Varför använder folk Klarna öht? Finns väl inga som helst fördelar. Bara risker att få förseningsavgifter.

1. För att man slipper ge ut kortuppgifter till varje ställe man handlar på.

2. Har man dina pengar på annat konto än de som är kopplat till kortet behöver man inte för över varje gång, utan han göra det en gång i månaden (köper man med kreditkort kan man iof göra likadant)

3. Man slipper ligga ute med pengar om det blir en retur eller annan ändring (samba dock med kreditkort)

Så främst punkt 1 för min del.
Citera
2026-07-17, 17:19
Medlem
Citat:
1. För att man slipper ge ut kortuppgifter till varje ställe man handlar på.

2. Har man dina pengar på annat konto än de som är kopplat till kortet behöver man inte för över varje gång, utan han göra det en gång i månaden (köper man med kreditkort kan man iof göra likadant)

3. Man slipper ligga ute med pengar om det blir en retur eller annan ändring (samba dock med kreditkort)

Så främst punkt 1 för min del.

Finns ju många alternativa betalsätt än betal-/kreditkort. Tex swish, banköverföring, faktura. Helst handlar man inte online öht då butikhandelsmöjligheter finns.
Citera
2026-07-17, 17:59
Medlem
Citat:
Finns ju många alternativa betalsätt än betal-/kreditkort. Tex swish, banköverföring, faktura. Helst handlar man inte online öht då butikhandelsmöjligheter finns.

Faktura tar de ofta kreditkoll på, swish funkar bara i Sverige, banköverföring är också lite mer knappande, även om jag kan mitt bankkonto utantill

Klarna är smidigt och går fort, och funkar på många ställen utanför Sverige också

Men naturligtvis funkar andra alternativ också.

Men du frågade varför man använder det, och jag svarade. Det är smidigt och enkelt. Aldrig betalt en spänn i avgift, man får ju tom ett mail 3 dagar innan sista betalning om man nu glömt att schemalägga den.
Citera
2026-07-17, 18:40
Medlem
Citat:
Faktura tar de ofta kreditkoll på, swish funkar bara i Sverige, banköverföring är också lite mer knappande, även om jag kan mitt bankkonto utantill

Klarna är smidigt och går fort, och funkar på många ställen utanför Sverige också

Men naturligtvis funkar andra alternativ också.

Men du frågade varför man använder det, och jag svarade. Det är smidigt och enkelt. Aldrig betalt en spänn i avgift, man får ju tom ett mail 3 dagar innan sista betalning om man nu glömt att schemalägga den.

Ok, vi har olika uppfattning. Jag tycker alla betalalternativ som jag nämnde är minst lika smidiga som Klarna. Och varför blanda in en "mellanpart" i en affärstransaktion om det inte behövs och ändå dela med sig av personuppgifter?
Citera
2026-07-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ok, vi har olika uppfattning. Jag tycker alla betalalternativ som jag nämnde är minst lika smidiga som Klarna. Och varför blanda in en "mellanpart" i en affärstransaktion om det inte behövs och ändå dela med sig av personuppgifter?

Om du swishat och sen av någon anledning får problem med varan, (tex är slut i lager och tar 3 månader att leverera) hur lätt är det då att få pengar tillbaka om företaget sätter sig på tvären?

Om du gjort en banköverföring, samma sak.

Betalt med debitkort? Inte lätt då heller.
Citera
2026-07-17, 19:09
Medlem
Citat:
Om du swishat och sen av någon anledning får problem med varan, (tex är slut i lager och tar 3 månader att leverera) hur lätt är det då att få pengar tillbaka om företaget sätter sig på tvären?

Om du gjort en banköverföring, samma sak.

Betalt med debitkort? Inte lätt då heller.

Handlar endast i butiker så mig bekymrar det inte alls. Skulle dock alltid betala via faktura (efter godkänd leverans) och om inte det alternativet finns avstår jag affären. Tror dock inte att det är lättare att ha Klarna som mellanhand vid ev leverantörskonflikt.
Citera
2026-07-17, 19:21
Medlem
Citat:
Handlar endast i butiker så mig bekymrar det inte alls. Skulle dock alltid betala via faktura (efter godkänd leverans) och om inte det alternativet finns avstår jag affären. Tror dock inte att det är lättare att ha Klarna som mellanhand vid ev leverantörskonflikt.

Ja, vid köp i butik ser jag inte syfte alls heller, men vid onlineköp tycker jag det är smidigt i vart fall.

Som tur är är det helt valfritt att nyttja Klarnas tjänster

Många företag gör en kreditkoll vid köp på faktura, och många slagningar kan påverka en kreditscoren, vilket kan påverka räntor vid bolån osv.

Men bor man i lägenhet kvittar ju det...
Citera
2026-07-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ja, vid köp i butik ser jag inte syfte alls heller, men vid onlineköp tycker jag det är smidigt i vart fall.

Som tur är är det helt valfritt att nyttja Klarnas tjänster

Många företag gör en kreditkoll vid köp på faktura, och många slagningar kan påverka en kreditscoren, vilket kan påverka räntor vid bolån osv.

Men bor man i lägenhet kvittar ju det...

Du menar alltså att Klarna inte gör någon kreditkoll? Nu spelar iofs inte mig någon kreditkoll någon roll. Förmodligen skulle det bara gynna mig om jag mot förodan skulle söka ett bolån. Sist någon gjorde en kreditkoll på mig blev resultatet 99,5%. Tydligen kunde man inte få 100%.

Jag förstår fortfarande inte varför någon nyttjar Klarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in