2026-07-15, 07:44
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Vid 18.30-tiden på tisdagen inkom ett larm om en singelolycka på länsväg 711, nordväst om Kristdala.
Det var en motorcyklist som hade kört av vägen.
en man i 25-årsåldern, hade förts till sjukhus med ambulans där han avled.

Någon som vet vem det var?

https://www.oskarshamns-nytt.se/olycka-motorcyklist-korde-av-vagen-2/
Citera
2026-07-15, 08:39
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Är det långa raksträckor där? Där unga förare lockas att gasa på lite extra, men sedan glömma bort att bromsa tillräckligt mot slutet av rakan?

Jag skiter väl i vem det var (vila i frid unge man), däremot är det intressant att veta anledningen till olyckan. Eller om det var självmord.
Citera
2026-07-15, 10:04
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Är det långa raksträckor där? Där unga förare lockas att gasa på lite extra, men sedan glömma bort att bromsa tillräckligt mot slutet av rakan?

Jag skiter väl i vem det var (vila i frid unge man), däremot är det intressant att veta anledningen till olyckan. Eller om det var självmord.

Det ser ut att vara en "rolig" mc-väg om man kollar kartan, en 55-åring dog där i slutet på maj i år kanske är lite lömska kurvor och för hög fart?
Har aldrig åkt där så kan inte svara på det.
Citera
2026-07-15, 10:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Det brukar vara i kurvor de kör av vägen.
Citera
2026-07-15, 11:51
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det brukar vara i kurvor de kör av vägen.

När en raksträcka tar slut kommer det en ...?
Citera
2026-07-15, 11:53
Medlem
Den aktuella kurvan är lömsk från båda håll men speciellt i södergående riktning. Raksträckan innan lockar till omkörning eller bara gasa på lite om man finner tjusning i detta. Doseringen är obefintlig och den nyper åt med skymd sikt i kurvans riktning. Den är alltså skarpare än vad den ser ut att vara.

Den har alltid varit olycksdrabbad men jag tycker personligen att den har blivit värre sedan vägen asfalterades om för några år sedan.
Tillägas kan också att det mynnar ut en grusväg i kurvan också där traktorer och skogsmaskiner ofta drar upp grus på asfalten.
Citera
2026-07-15, 12:45
Medlem
Om nu en kurva/väg är svår och olycksdrabbad är det ju konstigt att folk inte lär sig något av det. Sen börjar man i måttlig fart och höjer efter hand när man lär sig kurvan och vad vägen fö bjuder på. Alltid tråkigt att många varje år förolyckas av ren dumhet.
Citera
2026-07-15, 14:45
Medlem
Citat:

FB-are kan inte skapa en tråd utan att fråga. Dels för att de är lite efter men också för att de vet att om de inte har en frågeställning så kastas tråden. Detta ständiga "VEM VARE!?" gör det enkelt för de att skapa trådar som kan få ligga kvar.

Jag vet heller inte vem det är men misstänker också att personen kanske varit vårdslös i trafiken och lekt lite för mkt med gasen. Tråkigt att det sker men å andra sidan var det ingen annan som tog skada.
Citera
2026-07-15, 15:06
Medlem
Barbords avatar
Singelolycka = skillissue. För många yngre förare som TROR att dem kan.
Citera
2026-07-15, 15:14
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
FB-are kan inte skapa en tråd utan att fråga. Dels för att de är lite efter men också för att de vet att om de inte har en frågeställning så kastas tråden. Detta ständiga "VEM VARE!?" gör det enkelt för de att skapa trådar som kan få ligga kvar.

Jag vet heller inte vem det är men misstänker också att personen kanske varit vårdslös i trafiken och lekt lite för mkt med gasen. Tråkigt att det sker men å andra sidan var det ingen annan som tog skada.

Grejen är den att jag kör/körde ihop med flera från mellersta Kalmar län, därav min undran, har inte sociala medier så hänger inte med där heller.
Jag vet att garanterat så låg han på som fan och blev överraskad av kurvan som enligt tidigare postare i tråden är lömsk.
Citera
Igår, 00:40
Medlem
Trist att det alltid ska utmålas att personer varit vårdslösa. Kan faktiskt ha väjt för vilt.
Citera
Igår, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1231290
Trist att det alltid ska utmålas att personer varit vårdslösa. Kan faktiskt ha väjt för vilt.

Jo, men vilt är en av alla de faktorer du måste ha med i kalkylen för att komma levande hem på MC.

Kör du så hårt att du inte kan hantera ett möte med vilt så har du varit:
Aningslös?
Oerfaren?
Fantasilös?
Oskicklig?

...eller "vårdslös" - välj det du tycker passar bäst själv. Att "väja för vilt" är varken en ursäkt eller ens en egentlig olycksorsak.
Att "väja för vilt" och dö på kuppen är ett resultat av en lång rad felbeslut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in