2026-07-20, 17:07
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
112.000 är din egen siffra och alltså clownmatte.

Och så att man inte behöver bry sig.

Vill tipsa om att expressen och bryggeriföretagen också citerar clownmatte och är emot EU-förslaget.

Nej, din matte, som gav dig svaret "340 000 extra lastbilar" är clownmatte, av tidigare förklarad anledning. Men nu när jag inser att läsförståelen inte funkar för dig heller så förstår jag varför det inte sjunker in.
Citera
2026-07-20, 17:53
Medlem
Ingen olja eller aluminium och därtill blir det ingen bismak. Tomglaset kan de hämta upp när de levererar nytt.
Citera
2026-07-21, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ingen olja eller aluminium och därtill blir det ingen bismak. Tomglaset kan de hämta upp när de levererar nytt.
Hämtar nytt? Det innbebär alltså nära på 100% viktökning i frakt, och 50% vikt i retur. Grovt räknat, Petflaskor och returburkar krossas, och tar inte mycket plats. Och sen ska det bäras en del med. En 33 cl glasflaska väger ungefär lika mycket som innehållet. Och det ska tvättas ur med kemikalier.
Är ni helt tossiga i huvet här?

Jag har nämnt det tidigare, alla pappersförpackningar som innehåller vätska, mjölk tex är täckt av ett lager plast invändigt.
Men det verkar bara gälla plastimpregnerade aluminiumburkar och Petflaskor som ni miljömuppar opponerar er emot.

Faktum är att ni kommer att dö i förtid pga oro samt klimatångest, inte innehållet i förpackningar.
Senast redigerad av allvar66 2026-07-21 kl. 04:40.
Citera
2026-07-21, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Hämtar nytt? Det innbebär alltså nära på 100% viktökning i frakt, och 50% vikt i retur. Grovt räknat, Petflaskor och returburkar krossas, och tar inte mycket plats. Och sen ska det bäras en del med. En 33 cl glasflaska väger ungefär lika mycket som innehållet. Och det ska tvättas ur med kemikalier.
Är ni helt tossiga i huvet här?

Jag har nämnt det tidigare, alla pappersförpackningar som innehåller vätska, mjölk tex är täckt av ett lager plast invändigt.
Men det verkar bara gälla plastimpregnerade aluminiumburkar och Petflaskor som ni miljömuppar opponerar er emot.

Faktum är att ni kommer att dö i förtid pga oro samt klimatångest, inte innehållet i förpackningar.
Aluminiumburkar är vad det låter och pet-flaska är olja. Glas är grus. Vilket tror du belastar mest?
Citera
2026-07-21, 04:55
Medlem
semen.12s avatar
Jag tycker att alla glasflaskor under 50 cl borde ge pant och kunna återvinnas.
Plastflaskor är inte bättre miljömässigt än glas
Citera
2026-07-21, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Aluminiumburkar är vad det låter och pet-flaska är olja. Glas är grus. Vilket tror du belastar mest?
Utsläppen vid transporten, återvinningsbart är inte nytillverkning. Samt energiåtgången för att tillverka glasflaskor.
Citera
2026-07-21, 06:38
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12

Burk är överlägset båda. 90% av all dryck som säljs borde vara på burk.
Citera
2026-07-21, 08:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Plast är betydligt mer miljövänligare.
Citera
2026-07-21, 11:22
Medlem
bunnyboys avatar
Enligt Systembolagets hållbarhetssida är returglas bäst (förutom papp och box). Detta antagligen för att returglas diskas minst 40 gånger innan det återvinns. Svinnet på engångsglas och PET finns ändå där.

Kul att det verkar finnas mer returglas nu i butikerna, bland annat ales och roliga blanddrycker. ett tag fanns det bara lager i "internationell stil"
Citera
2026-07-21, 11:26
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Fast om vi ska prata glas måste vi diskutera och bestämma om vi ska ha engångsglasflaskor eller diskbara. Engångs av glas är ju väldigt energi och resurskrävande. Innan vi fastställer det går det ju inte att ha en diskussion om glasflaskor med pant.

Detta är perfekt: fasa ut engångsglas är ju det vettigaste. Långburkar är inte det stora problemet här.
Citera
2026-07-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
"Men på åtminstone en punkt brister förordningen. Kravet på förpackningar för öl, cider, läsk och vatten riskerar att skada både miljö och klimat.

År 2030 ska 10 procent av dryckerna tappas i återfyllnadsbara förpackningar (i praktiken returglasflaskor), och år 2040 är planen att kravet ska höjas till 40 procent. Det kan kanske låta framsynt i Bryssel. I en nordisk verklighet är det tyvärr en återvändsgränd."

https://www.svd.se/a/8pOz7d/bryggeriforeningar-nya-eu-regler-for-forpackningar-slar-helt-fel-inorden

Vad tycker ni om detta? Själv tycker jag att det är oerhört positivt att glasflaskor kan komma att bli vanligare. Visserligen skiter jag i miljön, men läsk i glasflaska smakar oerhört mycket bättre.än läsk i plastflaska eller burk. Kanske jag äntligen kan få smaka på Trocadero i glasflaska igen under min livstid. Senast jag drack den var 2013.

För en gångs skull driver EU bra politik!
Glas är jävligt tungt att frakta runt på=dåligt för miljön när lastbilar måste anpassa sig och köra mindre laster. En glasflaska 33cl är nästan DUBBELT så tung som 33cl aluminiumburk. Lastbilar kommer behöva köra 2 vändor för att få med samma volym

Likaså är det tungt att frakta hem glasflaskor från butiken. Tänk på 75-åriga Magda som cyklar eller går till och från matbutiken exempelvis…
Senast redigerad av DrillBitTTT 2026-07-21 kl. 11:56.
Citera
2026-07-21, 11:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Glas är jävligt tungt att frakta runt på=dåligt för miljön

Likaså är det tungt att frakta hem glasflaskor. Tänk på 75-åriga Magda som cyklar eller går till och från matbutiken exempelvis…

Då kanske det återgår till hur läskkonsumtionen var innan pet tog över, 33-cl flaskor i back och om man hade tur 1-liters cola i glasflaska. Endast på fredag-lördag givetvis. Det fungerade med transporter för att folk inte drack i närheten av de mängderna onyttigheter som dricks idag.

Det sagt så borde Eu fokusera på unionsgemensamt pantsystem snarare än att styra vilka material förpackningarna skall vara av så får konsumenterna själva välja (och panta flaskorna oavsett om de är köpta i sverige eller frankrike för den delen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in