Jag föreslår en ceremoni där man kan dela ut nycklar till städer. Det finns knappt i Sverige! Jag skulle vilja få nycklarna till exempelvis Västerås och Stockholm för allt jag gjort för nämnda städer (i ett framtida scenario när jag lyckats nå ut med mina texter).
Med nycklarna bör man kunna låsa upp en lounge med bar i den aktuella staden med plockgodis och kyld dryck. Gärna ett vilrum med bäddad säng, som arbetsplatserna har. Det ska vara lifetime achievement award, efter ett liv i kulturens, idrotten, politikens tjänst. Nyckeln är personlig och kan inte överlåtas till kompisar eller familj.
Exempel jag hittat under en slagning i nyhetsarkivet visar att det är främst förekommande i utlandet:
I Sverige förekommer fenomenet med nycklar enkom i Borås.
Vem tycker du förtjänar nycklar?
Med nycklarna bör man kunna låsa upp en lounge med bar i den aktuella staden med plockgodis och kyld dryck. Gärna ett vilrum med bäddad säng, som arbetsplatserna har. Det ska vara lifetime achievement award, efter ett liv i kulturens, idrotten, politikens tjänst. Nyckeln är personlig och kan inte överlåtas till kompisar eller familj.
Exempel jag hittat under en slagning i nyhetsarkivet visar att det är främst förekommande i utlandet:
- Aktivist Greta Thunberg fick 2019 nycklarna till Montreal. Hoppas hon får användning för dem.
- Kompositören Rafael Serna tog emot spanska Sevillas nycklar efter att han skrivit fotbollslagets låt.
- Skräcksatansrockaren Alice Cooper fick nycklar till Alice, en tätort i North Dakota, USA.
- Speedwayföraren Tony Rickardsson har fått nycklar till polska staden Tarnow.
- Poporkestern Abba erhöll nycklar till Melbourne, Australien under en turné.
- Def Leppard äger nycklar till Sheffield, England. Bandets trumslagare har bara en stump att trumma med, det är makalöst. Armlös, benlös, makalös och en rocker med KLÖS!
- Miffoförfattaren Dan Brown har fått nycklar till Prag. Hans bok handlar om symboler i staden, trekanter och cirklar. Löjeväckande.
- Pattie Smith fick nycklar till New York.
- Hiphopens tidning Kingsize har en del om nycklar till städer. Då om gamla 90-talsrappare som hyllats på ålderns höst med nycklar till Queens, Bronx eller Portsmouth i USA.
I Sverige förekommer fenomenet med nycklar enkom i Borås.
- Shirley Clamp fick Boråsnycklarna 2024. Hennes kärlek till staden ska brinna! Så klart som en stjärna i natten!
- Muralmålaren Shai Dahan tog emot nycklar till staden 2019.
- Hans Rosenfeldt, brolik.
- Förrädarnadeltagaren och pk-polisen Nadim Ghazale fick sina välförtjänta nycklar till Borås.
- Ingvar Carlsson, statsminister är också en god ambassadör för Sveriges tråkigaste stad.. Och så vidare.

Vem tycker du förtjänar nycklar?