2026-07-14, 12:35
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Jag föreslår en ceremoni där man kan dela ut nycklar till städer. Det finns knappt i Sverige! Jag skulle vilja få nycklarna till exempelvis Västerås och Stockholm för allt jag gjort för nämnda städer (i ett framtida scenario när jag lyckats nå ut med mina texter).

Med nycklarna bör man kunna låsa upp en lounge med bar i den aktuella staden med plockgodis och kyld dryck. Gärna ett vilrum med bäddad säng, som arbetsplatserna har. Det ska vara lifetime achievement award, efter ett liv i kulturens, idrotten, politikens tjänst. Nyckeln är personlig och kan inte överlåtas till kompisar eller familj.

Exempel jag hittat under en slagning i nyhetsarkivet visar att det är främst förekommande i utlandet:
  • Aktivist Greta Thunberg fick 2019 nycklarna till Montreal. Hoppas hon får användning för dem.
  • Kompositören Rafael Serna tog emot spanska Sevillas nycklar efter att han skrivit fotbollslagets låt.
  • Skräcksatansrockaren Alice Cooper fick nycklar till Alice, en tätort i North Dakota, USA.
  • Speedwayföraren Tony Rickardsson har fått nycklar till polska staden Tarnow.
  • Poporkestern Abba erhöll nycklar till Melbourne, Australien under en turné.
  • Def Leppard äger nycklar till Sheffield, England. Bandets trumslagare har bara en stump att trumma med, det är makalöst. Armlös, benlös, makalös och en rocker med KLÖS!
  • Miffoförfattaren Dan Brown har fått nycklar till Prag. Hans bok handlar om symboler i staden, trekanter och cirklar. Löjeväckande.
  • Pattie Smith fick nycklar till New York.
  • Hiphopens tidning Kingsize har en del om nycklar till städer. Då om gamla 90-talsrappare som hyllats på ålderns höst med nycklar till Queens, Bronx eller Portsmouth i USA.

I Sverige förekommer fenomenet med nycklar enkom i Borås.
  • Shirley Clamp fick Boråsnycklarna 2024. Hennes kärlek till staden ska brinna! Så klart som en stjärna i natten!
  • Muralmålaren Shai Dahan tog emot nycklar till staden 2019.
  • Hans Rosenfeldt, brolik.
  • Förrädarnadeltagaren och pk-polisen Nadim Ghazale fick sina välförtjänta nycklar till Borås.
  • Ingvar Carlsson, statsminister är också en god ambassadör för Sveriges tråkigaste stad.. Och så vidare.

Vem tycker du förtjänar nycklar?
Citera
2026-07-14, 13:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Det låter lite passivt och vimsigt, rent av nyck-fullt. Istället skulle man kunna plocka in personer som gjort något särskilt och visat extra driv under en tid till att vara remissinstans i något ärende. Så får de jobba lite extra och eventuellt ha möjlighet att påverka ytterligare. Lounge, dricka och sova gör ingen glad.
Citera
2026-07-14, 13:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Aktivist Greta Thunberg fick 2019 nycklarna till Montreal.

Hoppas för deras egen del att de bytt lås sedan dess.

Men nä, jag tycker vi hoppar över att införa sånt trams här i Sverige.
Citera
2026-07-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag föreslår en ceremoni där man kan dela ut nycklar till städer. Det finns knappt i Sverige! Jag skulle vilja få nycklarna till exempelvis Västerås och Stockholm för allt jag gjort för nämnda städer (i ett framtida scenario när jag lyckats nå ut med mina texter).

Med nycklarna bör man kunna låsa upp en lounge med bar i den aktuella staden med plockgodis och kyld dryck. Gärna ett vilrum med bäddad säng, som arbetsplatserna har. Det ska vara lifetime achievement award, efter ett liv i kulturens, idrotten, politikens tjänst. Nyckeln är personlig och kan inte överlåtas till kompisar eller familj.

Exempel jag hittat under en slagning i nyhetsarkivet visar att det är främst förekommande i utlandet:
  • Aktivist Greta Thunberg fick 2019 nycklarna till Montreal. Hoppas hon får användning för dem.
  • Kompositören Rafael Serna tog emot spanska Sevillas nycklar efter att han skrivit fotbollslagets låt.
  • Skräcksatansrockaren Alice Cooper fick nycklar till Alice, en tätort i North Dakota, USA.
  • Speedwayföraren Tony Rickardsson har fått nycklar till polska staden Tarnow.
  • Poporkestern Abba erhöll nycklar till Melbourne, Australien under en turné.
  • Def Leppard äger nycklar till Sheffield, England. Bandets trumslagare har bara en stump att trumma med, det är makalöst. Armlös, benlös, makalös och en rocker med KLÖS!
  • Miffoförfattaren Dan Brown har fått nycklar till Prag. Hans bok handlar om symboler i staden, trekanter och cirklar. Löjeväckande.
  • Pattie Smith fick nycklar till New York.
  • Hiphopens tidning Kingsize har en del om nycklar till städer. Då om gamla 90-talsrappare som hyllats på ålderns höst med nycklar till Queens, Bronx eller Portsmouth i USA.

I Sverige förekommer fenomenet med nycklar enkom i Borås.
  • Shirley Clamp fick Boråsnycklarna 2024. Hennes kärlek till staden ska brinna! Så klart som en stjärna i natten!
  • Muralmålaren Shai Dahan tog emot nycklar till staden 2019.
  • Hans Rosenfeldt, brolik.
  • Förrädarnadeltagaren och pk-polisen Nadim Ghazale fick sina välförtjänta nycklar till Borås.
  • Ingvar Carlsson, statsminister är också en god ambassadör för Sveriges tråkigaste stad.. Och så vidare.

Vem tycker du förtjänar nycklar?

Din bild av ett avslappnat rum är lite komiskt men dessa "nycklar" är väl mer symboliska än ngt praktiskt? Även där detta fenomen kommer ifrån är det väl ingen som faktiskt kan "öppna upp" ngt? Det är bara ett sätt att hedra bra medmänniskor? Lite som att få medalj?

Men rent principiellt så visst borde vi hedra bra människor som faktiskt gör ngt för samhällets goda. Inget konstigt alls att vilja belysa detta. Speciellt inte i tider där enbart dåliga nyheter säljer så allt är bara "WAAAAH sverige går utför waaaaah!".
Citera
2026-07-14, 14:26
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Din bild av ett avslappnat rum är lite komiskt men dessa "nycklar" är väl mer symboliska än ngt praktiskt? Även där detta fenomen kommer ifrån är det väl ingen som faktiskt kan "öppna upp" ngt? Det är bara ett sätt att hedra bra medmänniskor? Lite som att få medalj?

Nycklar vore för många med mig en morot till att handla gott och göra ett avtryck i många städer. En sådan saknas idag. En lounge vore ytterlige en morot som grädde på första moroten.

En annan morot är Vegomagasinet som delar ut Årets morot till framstående vegetarianer som Per Ragnar och såna.
Citera
Igår, 19:33
Medlem
kyrkstockens avatar
Nycklar kräver att man har en mur och en port.

Visby har kanske en portnyckel att dela ut. Och även halmstad har en port kvar.

Nyckelt till montreal har samma värde som ett årskort till östersjön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in