2026-07-16, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Vad mycket nu handlar om är att säkra valen 2026 från fusk. Möjligheten för Trump att sätta in insurrection act skulle stoppa möjligheten till fusk på många sätt och därmed bana väg för en Republikansk seger.

....Och visst Trump slår på stora trumman ibland för mycket.

Men det hade ju varit intressant om det man släpper är bevis för att de kommunistiska demokraterna konspirerade med Kinas kommunistiska parti för att undergräva valet 2020 och störta USA:s sittande president, och Covid 19 släpptes avsiktligt för att bana väg för storskaliga poströster.

Ted Cruz: Its deliberate
https://x.com/i/status/2077483483056804171

Men Xi är ju enligt Trump hans kompis och de har ömsesidig respekt för varandra och besöker varandras land med jämna mellanrum.

Menar du att Xi lurar världens bästa förhandlare Donald J Trump?
Citera
2026-07-16, 09:26
Medlem
Citat:
Du menar att mainstream media via AP.som var instrumentala i hanteringen av att valfusket ej exponerades i media eller hanterades på rätt sätt av journalistkåren skulle medgivit de fakta som ger Trump rätt, redan 2020 ? En grundläggande faktor i detta är att det inte bara är valen som är korrupta, media är det också. De kliar vara dras ryggar.

Jag och många valanalytiker mfl påstår att antalet aktiva röstande vid ett amerikanskt val, vilket som helst inte uppgår till samma antal som du har registrerade. Folk flyttar, dör utan att tas bort ur röstlängd (Kalifornien mfl) etc. Man behöver därmed rensa i röstlängden. I de demokratiska staterna och vissa Republikanska göra ej detta tillräckligt varpå man kan låta dessa individer rösta igen.

Miljontals felaktiga röster las i valet 2020. Färre 2024, och det bla dessa man vill strypa 2026. Allt för att valet skall bli ärligare.

För det första, jag tror inte att det är någon som motsäger att antalet röstberättigade och antalet lagda röster skulle vara detsamma.

För det andra, så verkar du dock numera se dig själv som en källa. Du har transformerats från någon som återberättar vad andra påstår, till att vara en av de som rättmätigt sprider ”faktacheckad” information.

Om jag får fråga, vilka undersökningar har du gjort på det du påstår eller vilka forskningsresultat lutar du dig emot, för det är väl inte bara som så att du dragit det du påstår ur röven på dig själv?
Senast redigerad av Master.Palm 2026-07-16 kl. 09:35.
Citera
2026-07-16, 09:48
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
För det första, jag tror inte att det är någon som motsäger att antalet röstberättigade och antalet lagda röster skulle vara detsamma.

För det andra, så verkar du dock numera se dig själv som en källa. Du har transformerats från någon som återberättar vad andra påstår, till att vara en av de som rättmätigt sprider ”faktacheckad” information.

Om jag får fråga, vilka undersökningar har du gjort på det du påstår eller vilka forskningsresultat lutar du dig emot, för det är väl inte bara som så att du dragit det du påstår ur röven på dig själv?

Du matchar ju Pew Researchs data perfekt. En tokvänster "demonkrat" som inte vill se ärligare val, precis så som deras undersökning visade.

Varför är ni tokvänster så starkt emot ärligare val där folk röstar med ett giltigt ID?
Citera
2026-07-16, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Du matchar ju Pew Researchs data perfekt. En tokvänster "demonkrat" som inte vill se ärligare val, precis så som deras undersökning visade.

Varför är ni tokvänster så starkt emot ärligare val där folk röstar med ett giltigt ID?

Aha, du menar att de som lägger fram vidimerad information som tagits fram på vetenskaplig väg tillhör tokvänstern.

Medan de som drar fram sina argument från röven tillhör…..?

De siffror jag redovisar kommer ifrån U.S. Election Assistance Commission (EAC).

Jag tror inte att det är någon från den s.k vänstern (själv betraktar jag mig som Liberal-Konservativ) som är emot ett ID kort vid röstning. Men så länge som det inte finns ett nationellt godtagbart ID kort, och så länge som exempelvis inte ett körkort utfärdat i en specifik delstat räknas som ett nationellt giltigt ID kort så finns det mer problem med att införa ID krav vid val, än att inte göra detta. Respektive delstat har därför löst hur de identifierar sina röstberättigade på lite olika sätt.

Men detta är det inget problem och har aldrig varit. Så länge ALLA som röstar registreras och så länge vi inte har tusentals och åter tusentals potentiella väljare som påstår att de försökte rösta, men någon hade redan röstat i deras namn - så är detta ett icke-problem. Jag vet att detta vid varje val sägs ha hänt en handfull personer, men då visar det sig vanligen att det är en närstående som haft tillgång till respektive röstsedel och lyckas rösta i dennes namn. Jag vet att detta hände för koger stycken som röstat på Republikanerna vid senaste Presidentvalet.
Citera
2026-07-16, 10:27
Medlem
Citat:
Att ni reagerar så här på ren fakta från Pew Research säger allt. Ni bevisar ju bara mitt påstående om att ni är helt faktaresistenta på er kant. Ni sorterar aktivt bort all information som inte gynnar er egen begränsade världsbild och vägrar envist att lyssna. Det är fascinerande hur man kan välja att vara så medvetet felinformerad i ett modernt samhälle.

Citat:

De som inte vill ha ärliga val slår knut på sig själva för att få det att framstå som att det vore något konstigt att medborgare i ett land självklart bör kunna legitimera sig i ett val, man undrar då vad de tycker om valsystemet i Sverige.

Citat:

En sån enkel sak som att man legitimerar sig med ID vid röstning för att undvika fusk, måste det krävas undersökningar och forskningsresultat som bekräftar det?
Citera
2026-07-16, 10:31
Medlem
mearshimers avatar
Citat:

– Trump ljuger
– Valfusk har redan prövats och avfärdats i domstol
– Ny bevisning saknar grund
– Det här är bara ett försök att påverka valet 2026

Fakta kring valet 2020:
Faktum är att det finns en del som tror att en tysk server styrde valsiffror. Och att amerikaner dog på Frankfurts gator i 2020.

Med det sagt, nixter... Är det inte dags att göra avbön?
Citera
2026-07-16, 11:25
Medlem
Africagonzos avatar
Gissar på att det blir något om påstått valfusk 2020 där Trump kommer orera utan substans.
Hoppas det blir uppgifter om JFK eller konkreta bevis om UFO.

Spännande iaf och jag kommer se live
Citera
2026-07-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
De som inte vill ha ärliga val slår knut på sig själva för att få det att framstå som att det vore något konstigt att medborgare i ett land självklart bör kunna legitimera sig i ett val, man undrar då vad de tycker om valsystemet i Sverige.

En sån enkel sak som att man legitimerar sig med ID vid röstning för att undvika fusk, måste det krävas undersökningar och forskningsresultat som bekräftar det?

Nej, men det måste kräva att det finns nationella ID kort.

Men jag förstår att har man inte bott i, eller under en längre tid vistats i, USA, då är det också svårt att förstå hur långt efter man ligger i USA när det gäller denna typ av frågor. Exempelvis så gäller ett körkort utfärdat av en viss delstat, automatiskt i andra delstater.
Citera
2026-07-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.

Så här är det: i Sverige är pass, statliga ID-kort och uppgifterna i våra röstlängder direkt förankrade i folkbokföringen, med personnumren som nyckel. Alla svenska medborgare, utan undantag, har ett personnummer, och alla barn som föds som medborgare tilldelas ett personnummer kort efter födseln. Detta är obligatoriskt. Det har dessutom länge varit enkelt och ganska billigt att skaffa pass eller ID-kort, ifall man är just medborgare. Vi använder våra ID-kort till en mängd olika saker i vardagen.

I många europeiska länder har man ett liknande upplägg. Statliga ID-kort är enkla att få ut, uppgifterna på dem är matchade mot 'folkbokföringen och man använder också sina ID-kort i mängder av situationer.

USA är av tradition ett mycket mindre "ID-kortsmässigt" samhälle. Man förväntas inte identifiera sig med leg stup i kvarten, och när folk behöver visa ett ID använder de ofta körkortet (om de har) eller liknande. Det fungerar bra till vardags, men det är inte lika mycket "Hard ID" som ett (hypotetiskt) statligt/federalt ID-kort, det visar t ex inte snabbt och tydligt ifall man är amerikansk medborgare.

Naturligtvis har staten koll på vilka som är medborgare, men det framgår inte direkt av t ex ett amerikanskt körkort.

Det har under åren drivits flera förslag om att införa en mer generell databas över hela befolkningen i USA, personnummer och lättillgänglig utgivning av federala ID-kort, med foto - som alltså inte bara skulle vara till för valdagen. Dessa förslag har tryckts tillbaka av, just det, republikanerna - som alltid ropat "Nej, nej, nej, det blir ett Big Brother Society!"", "det är kommunism" osv. Att kräva foto-ID'-kort av en speciell typ just för val, utan att först ha rullat ut ett system där man ser till att dessa ID-kort verkligen är lätt tillgängliga för alla medborgare i landet, det är inget annat än hyckleri, och ett sätt att försöka begränsa röstandet inom vissa grupper (läs: svarta, native Americans/indianer, folk med låga inkomster etc).
Senast redigerad av HepCat-X 2026-07-16 kl. 12:53.
Citera
2026-07-16, 14:23
Medlem
Vance var ute nu idag och pratade om hur Israel påverkat kriget i Iran - att vissa grupper i Israel vill dra ut på kriget.

https://www.wsj.com/world/middle-east/vance-ramps-up-criticism-of-israel-00535d84

Kan det vara ett skifte? Trump går ut och förbereder för ett avbrott med Israel?
Citera
2026-07-16, 14:25
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Det märks verkligen att MAGAkonspirationsteoretikerna inte förstår hur verkligheten fungerar. De tror på fullaste allvar att det i ett val i en demokrati kan lämnas in flera miljoner fler röster än vad det finns röstberättigade medborgare, och att detta bara leder till en axelryckning hos valmyndigheter, media, politiker och allmänheten. Ingen i hela landet tycker att det är konstigt!

Är det någon som på riktigt tror att detta är vad som skett?
Citera
2026-07-16, 14:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Att ni reagerar så här på ren fakta från Pew Research säger allt. Ni bevisar ju bara mitt påstående om att ni är helt faktaresistenta på er kant. Ni sorterar aktivt bort all information som inte gynnar er egen begränsade världsbild och vägrar envist att lyssna. Det är fascinerande hur man kan välja att vara så medvetet felinformerad i ett modernt samhälle.
Mest innehållslösa inlägget man kan göra.
Och det som berättar att kaninhålet inte accepterar viss fakta.
Och påståenden om ID kort visade ju sig vara felaktigt påstående, och det var bara en lögn, så varför tror du en så dålig projicering skulle funka?

Det är så fascinerad så lättlurad du är av kaninhålet att du inte ens klarar av fakta som berättar annat.
Annars finns det ett bra sätt att veta om de medier man är på är bra eller dåliga, och dåliga är de som anser sig aldrig någonsin att R gör några fel eller donalds.
Det är säkert tecken på att de ljuger mest hela tiden.

Så kanske detta donalds ska ge sig på, och skapa yttrandefrihets begränsningar, rätt komiskt om det blir så med tanke på hur de brôlat om yttrandefrihet, och så är det dom själva som begränsar den.(Men det är lugnt, det har jag och många till vetat om i åratal att det är bara en patetiskt medioker projicering det med.)
Citat:

Utan att du ger saklighet, så är dina ord innehållslösa och bara ord på en rad utan faktiskt betydelse.
Och det intressanta är om du visste fakta hade varit annan och den ger stöd till det du påstår, så hade du gett länkar och forcerat detta, än skriva ingenting som nu och en svårt medioker ad homniem i inbillan det var saklighet.
Citat:
Aha, du menar att de som lägger fram vidimerad information som tagits fram på vetenskaplig väg tillhör tokvänstern.

Medan de som drar fram sina argument från röven tillhör…..?

De siffror jag redovisar kommer ifrån U.S. Election Assistance Commission (EAC).

Jag tror inte att det är någon från den s.k vänstern (själv betraktar jag mig som Liberal-Konservativ) som är emot ett ID kort vid röstning. Men så länge som det inte finns ett nationellt godtagbart ID kort, och så länge som exempelvis inte ett körkort utfärdat i en specifik delstat räknas som ett nationellt giltigt ID kort så finns det mer problem med att införa ID krav vid val, än att inte göra detta. Respektive delstat har därför löst hur de identifierar sina röstberättigade på lite olika sätt.

Men detta är det inget problem och har aldrig varit. Så länge ALLA som röstar registreras och så länge vi inte har tusentals och åter tusentals potentiella väljare som påstår att de försökte rösta, men någon hade redan röstat i deras namn - så är detta ett icke-problem. Jag vet att detta vid varje val sägs ha hänt en handfull personer, men då visar det sig vanligen att det är en närstående som haft tillgång till respektive röstsedel och lyckas rösta i dennes namn. Jag vet att detta hände för koger stycken som röstat på Republikanerna vid senaste Presidentvalet.
Det är ju den klassiska, allt är tokvänster och om R och donalds tas med byxorna nere, saklighet och fakta är som bortblåst då, och attackerna kommer istället.

Så lättgenomskådat också.

Men det är fascinerande att hen inbilla sig dom orden skulle ändra fakta som var given, att dom aldrig lär sig att vi går inte på sånt skräp.
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Gissar på att det blir något om påstått valfusk 2020 där Trump kommer orera utan substans.
Hoppas det blir uppgifter om JFK eller konkreta bevis om UFO.

Spännande iaf och jag kommer se live
Tror inte jag kommer göra, orkar inte lyssna på fetknoppen.
Men tror detta med valfusk är en av de mer troliga, eller kanske någon som pratade om en myndighet som ska jaga journalister som inte skriver som de vill.
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Så här är det: i Sverige är pass, statliga ID-kort och uppgifterna i våra röstlängder direkt förankrade i folkbokföringen, med personnumren som nyckel. Alla svenska medborgare, utan undantag, har ett personnummer, och alla barn som föds som medborgare tilldelas ett personnummer kort efter födseln. Detta är obligatoriskt. Det har dessutom länge varit enkelt och ganska billigt att skaffa pass eller ID-kort, ifall man är just medborgare. Vi använder våra ID-kort till en mängd olika saker i vardagen.

I många europeiska länder har man ett liknande upplägg. Statliga ID-kort är enkla att få ut, uppgifterna på dem är matchade mot 'folkbokföringen och man använder också sina ID-kort i mängder av situationer.

USA är av tradition ett mycket mindre "ID-kortsmässigt" samhälle. Man förväntas inte identifiera sig med leg stup i kvarten, och när folk behöver visa ett ID använder de ofta körkortet (om de har) eller liknande. Det fungerar bra till vardags, men det är inte lika mycket "Hard ID" som ett (hypotetiskt) statligt/federalt ID-kort, det visar t ex inte snabbt och tydligt ifall man är amerikansk medborgare.

Naturligtvis har staten koll på vilka som är medborgare, men det framgår inte direkt av t ex ett amerikanskt körkort.

Det har under åren drivits flera förslag om att införa en mer generell databas över hela befolkningen i USA, personnummer och lättillgänglig utgivning av federala ID-kort, med foto - som alltså inte bara skulle vara till för valdagen. Dessa förslag har tryckts tillbaka av, just det, republikanerna - som alltid ropat "Nej, nej, nej, det blir ett Big Brother Society!"", "det är kommunism" osv. Att kräva foto-ID'-kort av en speciell typ just för val, utan att först ha rullat ut ett system där man ser till att dessa ID-kort verkligen är lätt tillgängliga för alla medborgare i landet, det är inget annat än hyckleri, och ett sätt att försöka begränsa röstandet inom vissa grupper (läs: svarta, native Americans/indianer, folk med låga inkomster etc).
Innan dom gör detta arbete USA, så är ett sånt här ID-kort för dåligt, man måste göra arbetet och det fattar inte fascisterna.
Och hur de inte kan fatta det är en gåta, för det är ju grundläggande för ett korrekt och bra ID.kort, är deras tanke att det ska vara ett mediokert ID-kort så de kan fortsätta påstå att det inte har kontrollerats på flera nivåer redan med nuvarande system?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in