2026-07-13, 19:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Stenballe föreslog det lite högre upp. Men det borde väl ändå vara ganska lätt att införa det valet i dropdownmenyn kan man tycka.

Det påstod jag heller inte i mitt originalinlägg. Om nu inlägget potentiellt bryter mot KFK-regeln borde det ju underlätta för alla om valet faktiskt fanns i den menyn som kommer upp när man trycker på rapportera. Det är fan inte hjärnkirurgi det här.

Alla möjligheter kan missbrukas; det är inte ett skäl bra nog att avstå, anser jag.

Finns ingen nytta i att ha det i dropdownmenyn då det inte hanteras av moderatorer.

Det är inget nytt forumföslag det här och ett bra inlägg i den befintliga tråden var:

Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
KFK är en regel som är till för att Admins ska kunna stänga av forumsförstörande användare. Till skillnad från andra regler så röstas det inte om KFK bland mods. Det handlar inte om enskilda inlägg utan baseras mer på en helhetssyn av användarens aktivitet.

Befintlig tråd:

(FB) Användare borde kunna anmäla enskilda inlägg för 2.02 (KFK)
Senast redigerad av tempeZZt 2026-07-13 kl. 19:26.
Citera
2026-07-13, 19:32
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Finns ingen nytta i att ha det i dropdownmenyn då det inte hanteras av moderatorer.

Det är inget nytt forumföslag det här och ett bra inlägg i den befintliga tråden var:

Befintlig tråd:

Tack, den tråden hade jag missat. Ska in och läsa.

Jag visste inte att KFK är upp till varje enskild moderator att (godtyckligt) tillämpa. Trodde det var en regel som alla andra. Men okej, då har man lärt sig något nytt.

Jag vidhåller att det inte är fel att förvänta sig lite ansträngning från forumdeltagare såväl i det de postar som i viljan att hålla en viss standard i de efterföljande diskussionerna, hur subjektiv den nu än må vara.
Citera
2026-07-13, 20:11
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Att svara vad jag "exakt" menar kräver att jag kommer med ett exempel, och då blir jag väl varnad för att jag hänger ut en enskild användare. Men låg mig säga så här: Om känslan man får av en användare att han eller hon i princip bara är intresserad av att "komma först" med att skapa en tråd påverkar det förutsättningarna för diskussionerna negativt.

Att starta trådar man sedan inte deltar i själv är ett jävla ofog. Visst, man har väl ingen skyldighet att posta i tråden tills man dör, men lite interaktion kan man väl förvänta sig, särskilt som många kommer att citera en som trådstartare.
När jag fått till riktigt bra frågeställningar som tar fart så försöker jag medvetet ta ett steg bakåt för att inte styra diskussionen.
Jag kommer in senare när den tappar fart.

Jag tycker det har varit mina bästa trådar.
Citera
2026-07-13, 22:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
”Tillför väldigt lite”. Vad menar du exakt med detta?
Och bara för att man startar en tråd, behöver man inte delta själv.

Finns folk som startar trådar och sen inte skriver något mer eller är med i diskussionen som blir.
Det är nig vad TS menar.
Citera
2026-07-13, 22:37
Medlem
Kanske det TS menar indirekt men det borde gå att anmäla alla inlägg som en medlem gjort i en tråd för Trams och off topic.
Varje inlägg i sig kanske inte är trams men alla inläggen tillsammans blir till trams.
Citera
2026-07-13, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Kanske det TS menar indirekt men det borde gå att anmäla alla inlägg som en medlem gjort i en tråd för Trams och off topic.
Varje inlägg i sig kanske inte är trams men alla inläggen tillsammans blir till trams.

Det finns en del riktiga skolexempel på KFK som får härja fritt här på Flashback, inte minst på politikforumen. Och som nästan aldrig åker på några tydliga disciplinära åtgärder, än mindre avstängningar.
Citera
2026-07-13, 22:55
Medlem
Galejans avatar
Tramstråd. Det TS efterfrågar är snarast ännu ett sätt att skärma bort icke önskvärda åsikter från den mysiga brunskimrande Flashbackska runkbubblan. Det har under framförallt senaste året blivit alltmer tydligt att många användare försöker Redditifiera Flashback, fast åt brunhögerhållet. Man vi skapa ett safe space där åsikter som inte delas av kollektivet helt enkelt inte ska få förekomma. Därför försöker man komma med olika typer av forumförslag om nya regler. Att nystartade konton inte ska få starta trådar. Begränsningar i antalet kommentarer vissa ska få göra. Utökade restriktioner för att få delta i vissa delforum etc. Och nu här möjligheten att rapportera oliktänkande som ”lågkvalitativa inlägg”.

Det är verkligen en rutten syn på yttrandefriheten som många flashbackare besitter. Skrämmande.
Citera
2026-07-13, 23:01
Medlem
Tarmstuvnings avatar
gillar 👍 då skulle ja kunna få bort några av mina egna
Det har jag försökt med men det går inte.
Citera
2026-07-13, 23:03
Medlem
Pinoputchins avatar
Äsch....!
Citera
2026-07-13, 23:08
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Befintlig tråd:

Hur tror du KFK-kandidater kommer till en admins kännedom?
Citera
2026-07-13, 23:30
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy

Ja. Man skulle då behöva anmäla ett visst inlägg och bifoga ett meddelande om hur man anser att användaren bryter mot regeln, men då ur ett större perspektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Tramstråd. Det TS efterfrågar är snarast ännu ett sätt att skärma bort icke önskvärda åsikter från den mysiga brunskimrande Flashbackska runkbubblan. Det har under framförallt senaste året blivit alltmer tydligt att många användare försöker Redditifiera Flashback, fast åt brunhögerhållet. Man vi skapa ett safe space där åsikter som inte delas av kollektivet helt enkelt inte ska få förekomma. Därför försöker man komma med olika typer av forumförslag om nya regler. Att nystartade konton inte ska få starta trådar. Begränsningar i antalet kommentarer vissa ska få göra. Utökade restriktioner för att få delta i vissa delforum etc. Och nu här möjligheten att rapportera oliktänkande som ”lågkvalitativa inlägg”.

Det är verkligen en rutten syn på yttrandefriheten som många flashbackare besitter. Skrämmande.

Nej, det gör jag inte. Jag vill inte skrämma bort "icke önskvärda åsikter". Jag anser att alla åsikter är önskvärda, men man får allt anstränga sig lite för att få igång en diskussion. Att bara kasta ur sig en länk eller ett påstående om något utan bakgrund som stödjer utsagan är slött och drar ner kvaliteten. Sedan kan inlägget handla om hur man på bästa sätt gör sig av med lupiner, trimmar en Suzuki K50, eller lurar hem en platinablond influencer, fyller henne med prosecco och stesolid, bajsar i hennes ansikte när hon är medvetslös och sedan lägger ut det på TikTok till allmänhetens båtnad. Det är irrelevant.

För övrigt vill jag inte bli ihopblandad med exemplen på förbud du just drog ur ditt söta arsel. Att ens bli omnämnd i samma mening som Reddit får mig nästan att spräcka ett blodkärl, bara så du vet.
Citera
Igår, 04:55
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Finns folk som startar trådar och sen inte skriver något mer eller är med i diskussionen som blir.
Det är nig vad TS menar.

Måste TS vara med i diskussionen då? Klarar ni inte att fortsätta en diskussion utan TS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in