2026-07-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJonsson
Förlossningspsykos....

Fy för helvete vilken jävla ångest!

Tänkte också på de, men såklart är ens psyke komplext. Men tror ändå man måste ha något extra fel för att kunna göra sådant mot sitt egna barn. Är helt övertygad att man skadar sig själv eller tar sitt eget liv istället för att försöka dränka sitt barn. Men som sagt hjärnan är fan komplext och jävligt tragiskt för alla inblandade.
Citera
2026-07-13, 20:05
Medlem
Men det är väldigt tyst i media i denna händelse då tänker jag såklart på lokal nivå först. Helt tyst på SVT Dalarna och ingen annan har skrivit så mycket mer om händelsern mer än Mora Tidning som har en liten artikel.
Citera
2026-07-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukrov
Någon som vet hur det gick med barnet?

Efter omständigheterna bra som tur är.
Pappan klarade sig ganska bra också
Citera
2026-07-14, 10:02
Medlem
TaxenSixtens avatar
Verkar vara hon som dödar vackra djur och syr i deras päls och skinn. I så fall förstår jag att hon är galen.
Citera
2026-07-14, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Verkar vara hon som dödar vackra djur och syr i deras päls och skinn. I så fall förstår jag att hon är galen.

Hon jagar. Vilket väldigt många gör där uppe, och att då ta tillvara skinnet är inte direkt ovanligt.
Citera
2026-07-14, 22:11
Medlem
Mycket märkligt att det inte är mer omskrivet i media! Sånt här brukar ju vara huvudrubriker?

Också funderar jag på varför hon som läkare inte har sökt hjälp för problemen eller varför det inte har blivit fångat av vården i och med alla besök man väl får göra efter och i samband med en förlossning, rätta mig om jag har fel..

Fruktansvärt tragiskt är det iallafall.

Undrar även om någon kan spekulera i vad det kan bli för straff? Och om det är så att paret kommer att lappa ihop det eller är det kört efter en sådan händelse? Så mycket nyfikna frågor!
Citera
2026-07-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedania
Mycket märkligt att det inte är mer omskrivet i media! Sånt här brukar ju vara huvudrubriker?

Också funderar jag på varför hon som läkare inte har sökt hjälp för problemen eller varför det inte har blivit fångat av vården i och med alla besök man väl får göra efter och i samband med en förlossning, rätta mig om jag har fel..

Fruktansvärt tragiskt är det iallafall.

Undrar även om någon kan spekulera i vad det kan bli för straff? Och om det är så att paret kommer att lappa ihop det eller är det kört efter en sådan händelse? Så mycket nyfikna frågor!

En förlossningspsykos är inget som syns förrän det sker..
Citera
2026-07-15, 03:03
Medlem
J.H.s avatar
Djup tragik för alla inblandade.
Konstateras förlossnings-psykos då lär det bli psykiatrisk vård tom tillfrisknande. Vilket inte behöver bli allt för lång tid. Ångesten efter lär inte bli lätt att handskas med.
Citera
2026-07-15, 05:25
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Djup tragik för alla inblandade.
Konstateras förlossnings-psykos då lär det bli psykiatrisk vård tom tillfrisknande. Vilket inte behöver bli allt för lång tid. Ångesten efter lär inte bli lätt att handskas med.
Hade jag varit pappan då hade jag aldrig mer någonsin vågat släppa barnen i händerna på en barnmördare hur "frisk" psykiatrin än påstår att hon har "blivit".
Citera
2026-07-15, 16:48
Medlem
Crimphris avatar
Hur mår de drabbade? Nån som vet?
Citera
2026-07-15, 18:21
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJonsson
En förlossningspsykos är inget som syns förrän det sker..

Skrev inte någon tidigare att yngsta barnet var ett år? Då kan vi avskriva teorin om förlossningspsykos direkt. En sån smäller till inom några veckor efter förlossningen, inte ett år senare.

Hoppas psykiatrin kollar upp hennes tidigare medicinering ordentligt. Om hon haft psykiska problem tidigare och gått på tyngre psykofarmaka, så kan en plötslig utsättning, felaktig dosering eller byte av mediciner absolut trigga en akut psykos. Men de måste även kolla fysiska grejer, allt från starkt kortison (som är ökänt för att ge steroidpsykoser) till akut sköldkörtelstrul eller autoimmun hjärninflammation som kapar systemet helt.

Sen underlättar det inte att hon är läkare. Vårdpersonal drar sig i det längsta för att söka hjälp eftersom de är livrädda att IVO ska ta legget. De är experter på att maskera hur dåligt de mår, självmedicinera i hemlighet och bita ihop. Lägg till den brutala utmattningen och sömnbristen med en ettåring och en treåring i huset, så har du en tickande bomb. Till slut säger hjärnan bara upp sig helt utan förvarning.
Senast redigerad av whoisduck 2026-07-15 kl. 18:29.
Citera
2026-07-15, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Skrev inte någon tidigare att yngsta barnet var ett år? Då kan vi avskriva teorin om förlossningspsykos direkt. En sån smäller till inom några veckor efter förlossningen, inte ett år senare.

Hoppas psykiatrin kollar upp hennes tidigare medicinering ordentligt. Om hon haft psykiska problem tidigare och gått på tyngre psykofarmaka, så kan en plötslig utsättning, felaktig dosering eller byte av mediciner absolut trigga en akut psykos. Men de måste även kolla fysiska grejer, allt från starkt kortison (som är ökänt för att ge steroidpsykoser) till akut sköldkörtelstrul eller autoimmun hjärninflammation som kapar systemet helt.

Sen underlättar det inte att hon är läkare. Vårdpersonal drar sig i det längsta för att söka hjälp eftersom de är livrädda att IVO ska ta legget. De är experter på att maskera hur dåligt de mår, självmedicinera i hemlighet och bita ihop. Lägg till den brutala utmattningen och sömnbristen med en ettåring och en treåring i huset, så har du en tickande bomb. Till slut säger hjärnan bara upp sig helt utan förvarning.

Dom hade ett nyfött barn med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in