2026-07-13, 13:40
Medlem
Specialmodells avatar
Säga vad man vill om ryssarna men visst är de påhittiga och har humor, nu har de börjat tillverka piratkopior av BMW. https://www.realtid.se/bors-finans/makro/bmw-varnar-piratkopior-saljs-dyrt-i-ryssland-utan-garanti/
Bilarna saknar märkets kvalitetskontroll, certifiering och digitala system – men köps ändå av ryska kunder.
Vilken kvalitetskontroll undrar jag? BMW och kvalité hör inte ihop.
Får vi se dessa i Sverige? Hade du köpt en?
Citera
2026-07-13, 14:01
Medlem
Citat:
Produktionen sker dels med komponentlager som blev kvar efter att BMW 2022 valde att lämna Ryssland, och dels med delar som tillverkats lokalt men som saknar den kvalitetskontroll som bilmärket står för.

Det skulle inte förvåna mig om de håller högre kvalitet än originalen. Det är inga kvalitetsbilar till att börja med.
Citera
2026-07-13, 14:01
Avstängd
ansluts avatar
En och annan kanske letar sig hit efter kriget. Men ingen normalbegåvad människa skulle väl köpa en importerad BMW från Ryssland?
Citera
2026-07-13, 14:08
Medlem
Onanikrems avatar
Gammal rysk taktik. Efter andra världskriget stal de och kopierade tysk teknik hej vilt. Problemet var bara att de aldrig utvecklade eller förnyade den tekniken.

Nej, hade självklart inte köpt en rysk "BMW" Som någon antydde har jag svårt att se jag skulle ens köpa en tysk. De stod för kvalité och premium för 30 år sedan, idag är de omsprungna av japanerna.
Citera
2026-07-13, 14:09
Medlem
Specialmodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Det skulle inte förvåna mig om de håller högre kvalitet än originalen. Det är inga kvalitetsbilar till att börja med.
Så kan det vara, ryssarna är trots allt kända för att tillverka rejäla grejer som tål ett och annat.
Citera
2026-07-13, 14:11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
En och annan kanske letar sig hit efter kriget. Men ingen normalbegåvad människa skulle väl köpa en importerad BMW från Ryssland?
Tror nog en hel del blattar skulle kunna göra det, men ok, du skrev normalbegåvad.
Citera
2026-07-13, 14:12
Avstängd
ansluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specialmodell
Så kan det vara, ryssarna är trots allt kända för att tillverka rejäla grejer som tål ett och annat.

Du talar väl inte om militär fordon? Dom verkar ju tveksam kvalitet. Eller beror det enbart på soppatorsk?
Citera
2026-07-13, 14:13
Medlem
Hur äkta har albanernas mercor och BMWs varit i tre decennier? Kan man få en ryssbeamer för kebabpengar så finns det säkert en marknad.
Citera
2026-07-13, 14:16
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Undrar hur många Vaz och Lada från 60 och 70 talet som rullar i dag?
Om jag minns rätt byggde den tekniken på tyska DKW som ryssarna stal.
Citera
2026-07-13, 14:19
Medlem
Specialmodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Undrar hur många Vaz och Lada från 60 och 70 talet som rullar i dag?
Om jag minns rätt byggde den tekniken på tyska DKW som ryssarna stal.
De var en kopia av Fiat 124.
Citera
2026-07-13, 14:20
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
De var en kopia av Fiat 124.
Menade Trabant, det är en kopia på DKW.
Hur som.. inte många av de som finns kvar i dag i trafik medan du kan hitta massor av Cadillac, Ford, Volvo och en och annan SAAB från 60 och 70 talet som fortfarande lever.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-13 kl. 14:23.
Citera
2026-07-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Gammal rysk taktik. Efter andra världskriget stal de och kopierade tysk teknik hej vilt. Problemet var bara att de aldrig utvecklade eller förnyade den tekniken.

Nej, hade självklart inte köpt en rysk "BMW" Som någon antydde har jag svårt att se jag skulle ens köpa en tysk. De stod för kvalité och premium för 30 år sedan, idag är de omsprungna av japanerna.

Alla länder har stulit av varandra.
Tyskland var ledande inom många områden och alla ville vara med o norpa åt sig av kakan.
Hur tror du amerikanarna lyckades med atombomben eller hamnade i rymden? Det var tyska forskare som de kidnappat som ordnade detta.

Att man nu gör en bil som liknar BMW är lite tråkigt. Det är en ful bil.
Frågan är varför man valde just BMW?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in