2026-07-13, 21:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merc123
Jag har en stationär och den uppgraderade jag senast förra året, den får BSOD typ en gång i månaden eller mindre så inget större besvär men undrar ändå vad det kan bero på.
Jag har kollat system logg men ser inte vad det kan vara.
Jag har tagit hjälp av "Co-Pilot" för att kolla loggarna och hur bra det är vet jag inte.
Det kanske är något jag får leva med men tänkte ifall det kunde gå att fixa, kanske om jag åker till en dator firma men det har jag inte råd med just nu.
Tänkte ifall det kunde bero på min gamla mekaniska hårddisk som har 39613 timmar.
Kör https://www.resplendence.com/whocrashed
så får du svar direkt på vad det är som orsakar kraschen.
Citera
2026-07-14, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merc123
Jag har en stationär och den uppgraderade jag senast förra året, den får BSOD typ en gång i månaden eller mindre så inget större besvär men undrar ändå vad det kan bero på.
Jag har kollat system logg men ser inte vad det kan vara.
Jag har tagit hjälp av "Co-Pilot" för att kolla loggarna och hur bra det är vet jag inte.
Det kanske är något jag får leva med men tänkte ifall det kunde gå att fixa, kanske om jag åker till en dator firma men det har jag inte råd med just nu.
Tänkte ifall det kunde bero på min gamla mekaniska hårddisk som har 39613 timmar.

har du en ssd som os disk? det finns hmb alloc bugg i vissa styrkretsars firmware eller npt sånt.

mata din ai med den infon aå kanske du löser detta enkelt!
Citera
2026-07-14, 00:09
Medlem
vad säger loggboken?

kernel power event?
Citera
2026-07-14, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det som är intressant är det du inte tog med, dvs "Raw Values".

Några trasiga sektorer blåskärmar inte en dator, omöjligt. Följ mina andra råd.

Jag är ingen expert på datorer så just därför följde inte det med.
Citera
2026-07-17, 05:18
Medlem
pyro860s avatar
Har haft massa möjliga BSOD genom åren med varierade problem som orsakat dessa

Vad står det när du får själva BSOD:n? Brukar stå något i stil med THIS_BLABLABLA_FAILED och en kod i form av något i stil med 0x00000

Systemloggen, BlueScreenView, WhoCrashed och WinDbg var riktigt bra när man körde Windows XP och Windows 7 och fick blåskärmar stup i kvarten minns jag. Vet inte hur pass aktuella dom är idag men testa att söka runt lite. Du vill veta på ett ungefär vad det är för problem, sen får du göra uteslutningar när du felsöker. Ändra för guds skull inte femtioelva olika parametrar samtidigt

Har du filer i mappen "C:\Windows\Minidump" så kör in dom i WinDbg och se om du blir klokare. Kan vara en rackarns massa text där dock så man får sålla..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in