2026-07-13, 11:35
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merc123
Jag har en stationär och den uppgraderade jag senast förra året, den får BSOD typ en gång i månaden eller mindre så inget större besvär men undrar ändå vad det kan bero på.

Skit i AI-svaren.

Det är inte hårddisken om SMART-värdena är OK, även om det är en Skitgate-disk. Kolla med Crystaldiskinfo.

Det vanligaste problemet är RAM-minne. Testa att göra en re-seat på minnena, dvs bara ta ur dem och sätta in dem igen ordentligt. Annars, ta bort en sticka i taget och se om det hjälper för att leta efter fel. Memtest och liknande program kan du glömma, de hittar inte sånt här. Även Windows minnestest är oanvändbart om felet är så pass sällsynt. Ladda hem BlueScreenView, kör som administratör (högerklicka) och se vad den säger. Är det OLIKA skäl varje krasch så är det 100% minnet.

Annars kan det vara överhettning av t.ex. grafikkort men eftersom RAM-minne är det överlägset främsta hårdvaruproblemet på PC-datorer är det lämpligt att börja där.
Citera
2026-07-13, 11:40
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Jag har en stationär och den uppgraderade jag senast förra året, den får BSOD typ en gång i månaden eller mindre så inget större besvär men undrar ändå vad det kan bero på.
Jag har kollat system logg men ser inte vad det kan vara.
Jag har tagit hjälp av "Co-Pilot" för att kolla loggarna och hur bra det är vet jag inte.
Det kanske är något jag får leva med men tänkte ifall det kunde gå att fixa, kanske om jag åker till en dator firma men det har jag inte råd med just nu.
Tänkte ifall det kunde bero på min gamla mekaniska hårddisk som har 39613 timmar.

Får du BSOD och datorn startar om?
Är det så så ska du klicka bort "Automatic restart".

Du kan ändra detta i "Startup and Recovery" för jag förmodar du använder windows.
I sökfönstret så skriver du "Advanced system settings" starta den och i ADVANCED fliken så ska du hitta "System failure" och där så klickar du bort "Automatic restart". Aktivera också loggningen utav fel.

Vad som händer nu är att du får den klassiska BSOD vid system fel med ett nummer som kan se ut så här:
Stop code: 0x00001213.
Ta en bild med mobilen och sök på det numret.
Citera
2026-07-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Skit i AI-svaren.

Det är inte hårddisken om SMART-värdena är OK, även om det är en Skitgate-disk. Kolla med Crystaldiskinfo.

Det vanligaste problemet är RAM-minne. Testa att göra en re-seat på minnena, dvs bara ta ur dem och sätta in dem igen ordentligt. Annars, ta bort en sticka i taget och se om det hjälper för att leta efter fel. Memtest och liknande program kan du glömma, de hittar inte sånt här. Även Windows minnestest är oanvändbart om felet är så pass sällsynt. Ladda hem BlueScreenView, kör som administratör (högerklicka) och se vad den säger. Är det OLIKA skäl varje krasch så är det 100% minnet.

Annars kan det vara överhettning av t.ex. grafikkort men eftersom RAM-minne är det överlägset främsta hårdvaruproblemet på PC-datorer är det lämpligt att börja där.

Det står Hälsostatus: Varning, 05 Reallocated Sectors Count: akutellt: 100 Sämst: 100 Tröskelvärde: 10

C5 Current Pending Sector Count: Aktuellt: 99 Sämst: 98
C6 Uncorrectable Sector Count: Aktuellt 99 Sämst: 98

Så det ser inte helt bra ut så det kan nog vara det.
Senast redigerad av Merc123 2026-07-13 kl. 12:41.
Citera
2026-07-13, 12:59
Medlem
1FFs avatar
Citat:
jag installerade det programmet och den visade krachen som skedde senast den 11:e.

This is likely a software problem which means that it was probably caused by a bug in a driver.
There is a possibility that this is caused by memory corruption. Memory corruption can be caused by a faulty driver, faulty RAM, overheating and more. Read this article on memory corruption. Read this article on thermal issues
The crash took place in a file system driver. Since there is no other responsible driver detected, this could be pointing to a malfunctioning drive or corrupted disk. It's suggested that you run CHKDSK to check your drive(s) for errors.

Det känns som att det är min "ST3000DM001-1ER166" som har närmare 40 000 timmar, och den ska tydligen vara känd för problem. Dock har den fungerat bra för mig, men den börjar bli gammal nu dock.

Hur går det?

Gör enligt inlägg #13 samt uppdatera lite drivisar. Att köra andra verktyg än Windows egna denna gång är en bra idè och då få "en andra synpunkt".
Citera
2026-07-13, 13:37
Medlem
Hrass avatar
Vad exakt stod i händelseloggen?
Även om man inte kan tolka den helt kan man ofta få en ledtråd bara genom att se vilken drivrutin den stått i

e. Jaha, det fanns en sida två i tråden... okej, du hade redan kollat.
Citera
2026-07-13, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hur går det?

Gör enligt inlägg #13 samt uppdatera lite drivisar. Att köra andra verktyg än Windows egna denna gång är en bra idè och då få "en andra synpunkt".

Jag kopplade bort den gammla hårddisken, återstår att se om det hjälper.
Citera
2026-07-13, 15:07
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Prova att köra: Dism och "System File Checker" för att kontrollera och reparera ev. mjukvarufel i din PC.

Dessa finns inbyggda i Windows: https://support.microsoft.com/sv-se/topic/anv%C3%A4nd-systemfilsgranskaren-n%C3%A4r-du-ska-reparera-systemfiler-som-saknas-eller-%C3%A4r-skada de-79aa86cb-ca52-166a-92a3-966e85d4094e

"Öppna en kommandotolk som Admin.

Börja med att köra DISM: (Den kan ta några minuter..)

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth (Tryck Enter)

När den har kört klart så skriver du in i samma CMD-fönster: sfc /scannow (Tryck Enter)

Vänta tills den har kört klart...
Den kan finna och reparera ev. fel..
OBS! Logga ut innan du startar om..
Citera
2026-07-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specialmodell
Hur kan man se hur många timmar hårdskivan jobbat?
Crystaldiskinfo är bra
Citera
2026-07-13, 20:10
Medlem
bl-gr-ns avatar
Kolla i Aktivitetshanteraren om det är något med att något överhettas.
Eller om någon komponent går i taket.
Citera
2026-07-13, 21:07
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Det står Hälsostatus: Varning, 05 Reallocated Sectors Count: akutellt: 100 Sämst: 100 Tröskelvärde: 10

C5 Current Pending Sector Count: Aktuellt: 99 Sämst: 98
C6 Uncorrectable Sector Count: Aktuellt 99 Sämst: 98

Så det ser inte helt bra ut så det kan nog vara det.

Det som är intressant är det du inte tog med, dvs "Raw Values".

Några trasiga sektorer blåskärmar inte en dator, omöjligt. Följ mina andra råd.
Citera
2026-07-13, 21:23
Avslutad
Citat:
Jag har tagit hjälp av "Co-Pilot" för att kolla loggarna och hur bra det är vet jag inte.

Och den säger... vad?
Citera
2026-07-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Skit i AI-svaren.

Jag skulle gå på detta svaret, då jag tror detsamma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in