2026-07-13, 08:06
Medlem
Intimkontakts avatar
Hej alla glada!

Rätta mig om jag har fel, men den svenska doktrinen har alltid varit att vi ska försvara oss i närmiljö och hemlandet.

Nu tar Ukraina kriget till Ryssland, i vad som tidigare benämndes som en "specialoperation"

Dom attackerar viktiga energidepåer med hjälp av drönare.

Med det sagt borde kanske den gamla ordstäven "Anfall är bästa försvar" råda framöver?
Citera
2026-07-13, 08:12
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intimkontakt
Hej alla glada!

Rätta mig om jag har fel, men den svenska doktrinen har alltid varit att vi ska försvara oss i närmiljö och hemlandet.

Nu tar Ukraina kriget till Ryssland, i vad som tidigare benämndes som en "specialoperation"

Med det sagt borde kanske den gamla ordstäven "Anfall är bästa försvar" råda framöver?
Vi kanske skall vänta och se hur det går innan vi drar slutsatser?

Ukraina har bombat oljedepåer. Ryssland har svarat med att slå ut varenda bensinstation i Ukraina.

Vi väntar och ser kanske...
Citera
2026-07-13, 08:14
Medlem
Gubbens avatar
Svenskt flyg skulle anfalla utskeppningshamnar på andra sidan östersjön under kalla kriget vid ett angrepp på Sverige.
Citera
2026-07-13, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ryssland har svarat med att slå ut varenda bensinstation i Ukraina.
Långt ifrån varenda.
Citera
2026-07-13, 08:45
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:

Ukraina har bombat oljedepåer. Ryssland har svarat med att slå ut varenda bensinstation i Ukraina.

https://bulletin.nu/putin-slar-tillbaka-mot-ukraina-i-bensinkriget?utm_source=chatgpt.com

Citat:
Det är viktigt att förstå att Ryssland knappast har som mål att fysiskt förstöra alla ukrainska bensinmackar. Ett sådant mål framstår som omöjligt, eftersom landet har åtminstone 5 000–6 000 bensinmackar. Av dessa är omkring 75–80 procent i drift. I de västra regionerna – Lviv, Ternopil, Zakarpattia, Ivano-Frankivsk – finns inga objektiva förutsättningar för att mackarna ska försvinna, och det kommer sannolikt inte heller att ske.

Så lätt var det att visa att du hade fel.
Citera
2026-07-13, 09:21
Medlem
Anybodykillers avatar
Det beror på hur opinionen ser ut.

Jag tror att kommunisterna i Vietnamkriget tjänade på att inte utföra terrordåd mot Amerika då det hade legitimerat interventionen ännu mer. Folk som Muhammed Ali och hippies var snarare mer kritiska till sin egen stats ageranden.

Tvärtom såg man hur opinionen blev i USA efter terrordåden som ledde till att USA gick in i Irak och Afghanistan. War against terror.

Så följd frågan är då hur opinionen i Ryssland är/var i början och under kriget? Jag tror att ta striden till Ryssland i det fallet har fungerat då de har en betydligt mer repressiv statsmakt som slår till vid uppror.
Senast redigerad av Anybodykiller 2026-07-13 kl. 09:26.
Citera
2026-07-13, 09:27
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Det beror på hur opinionen ser ut.

Jag tror att kommunisterna i Vietnamkriget tjänade på att inte utföra terrordåd mot Amerika då det hade legitimerat interventionen ännu mer. Folk som Muhammed Ali och hippies var snarare mer kritiska till sin egen stats ageranden.

Tvärtom såg man hur opinionen blev i USA efter terrordåden som ledde till att USA gick in i Irak och Afghanistan. War against terror.
Det är ju stor skillnad på att köra in kapade flygplan i kontorsbyggnader och att (om man ska försöka översätta "drönare" till 60-talet) köra in en radiostyrd motorbåt lastad med sprängämnen i ett hangarfartyg i Pearl Harbour..
Citera
2026-07-13, 09:54
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Hej alla glada!

Det som borde råda är:
”Jag vill vara kompis med dig varenda dag, inte slåss å bråka för de e inte bra”

(En väl inövad ramsa från dagis)
Citera
2026-07-13, 09:57
Medlem
Citat:

Det nämndes framskjutet "försvar" i någon försvarsprogram innan 2020. Att vi skulle anfalla ock avstyra anfall genom att ta striden till anfallande land. Med anfall mot viktiga punkter och hamnar. Det presenterades då att vårt försvar behövdes inte byggas ut så mycket. Då nämndes bl.a. att det skulle räcka med 18 st ytstridsfartyg mot önskemålet 24 st. Nu var det länge sedan vi var uppe ens i 18 st. Utan med Luleå kommer vi upp 13 st under några år möjligen.

Så för oss var Nato alternativet till en lösning.

Förslaget var då bl.a. kryssningsrobotar som vi nu slutligen har beställt som är från 2005 eller tidigare. Samt andra typer av robotar för lång räckvidd. Nu får vi även RBS 15 med markmålsförmåga och räckvidd 300 km. Utan i så fall behövs mer. Sverige är med i ELSA projektet med olika lösningar. Där markbunda ballistiska robotar är ett alternativ.
Senast redigerad av slurppen 2026-07-13 kl. 10:05.
Citera
2026-07-13, 11:24
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
https://bulletin.nu/putin-slar-tillbaka-mot-ukraina-i-bensinkriget?utm_source=chatgpt.com

Så lätt var det att visa att du hade fel.
Det är ju vad ukrainare rapporterat. Det finns ingenstans att köpa bensin. Beror säkert på var man bor också.

Men det har väl även du uppmärksammat att man nu håller på och slår ut alla bensinstationer? Men det tar nog en stund?
Citera
2026-07-13, 11:40
Medlem
Strategiskt försvar kräver ofta offensiva motanfall för att ta initiativet och slå ut fiendens resurser vid källan. Flygplanet AJ 37 Viggen utvecklades specifikt som ett renodlat anfallsvapen för att slå ut en invasionsstyrka innan den ens nådde svensk mark.
Citera
2026-07-13, 12:32
Medlem
Citat:
Hej alla glada!

Försvaret av Sverige börjar i Afghanistan. Det var det jag fick indrillat i mig i början av 10-talet. Under den tiden var doktrinen snarare tvärtom. Om kriget kom till Sverige var det för sent. Glöm inte påskincidenten 2013.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in