Citat:
Ursprungligen postat av
mohnomishe
Jag har bott i Moçambique och besökt Swaziland/eSwatini fler gånger än jag kan räkna, så man kan nog säga att jag har hyfsad koll på länderna. Lite hårddraget är din fråga lite som att välja mellan San Marino eller Italien. Moçambique har så mycket mer att erbjuda i form av kultur, mat och inte minst havet (om du tittar på kartan har Swazi inget vatten, förutom några floder och uppdämda sjöar).
Ett förslag till upplägg är att starta med 3-4 dagar i Maputo. Sen dra ner till Ponta do Ouro (precis vid gränsen till Sydafrika) för strandhäng, surfing, dykning, valsafari. Sen kan du besöka Swazi några dagar också. Det finns många supertrevliga lodger där, de flesta längs "huvudstråket" Ezulwini Valley mellan Mbabane och Manzini, men även på mer avsides platser. Att cykla (med guide) i reservatet Mlilwane är en höjdare.
Swazi tog för övrigt officiellt tillbaks sitt förkoloniala namn eSwatini i samband med att de firade 50 år av självständighet 2018. Men det har inte riktigt slagit igenom internationellt.
Stort tack för den infon, den bokmärker jag.
Skulle du säga att Ponta do Ouro har mer att erbjuda än det du beskrev, eller är det mest en turiststad på det sättet?
Citat:
Ursprungligen postat av
mohnomishe
Sen 2017 pågår ett lågintensivt inbördeskrig i den nordligaste provinsen Cabo Delgado. En islamistisk rebellrörelse har alltsedan dess terroriserat lokalbefolkningen. Moçambiques illa utrustade och utbildade militär har ännu inte lyckats kväsa upproret, trots hjälp från Rwandas armé och sydafrikanska säkerhetsföretag (läs: legoknektar). En period var även Wagnergruppen inblandade.
Hur som helst påverkar det inte säkerhetsläget i övriga landet. Där finns bara de vanliga problemen med vardagskriminalitet och en genomkorrupt regim.
När du säger genomkorrupt, kan du ge något exempel på vad som kan hända?