2026-07-12, 21:16
Medlem
KonstigSaxs avatar
Var är paniken? Har svensken tröttnat på domedagsrubrikerna?

Citat:
I Danmark har ”larven från helvetet” skapat panikstämning i flera veckor.

Nu har tusentals giftiga larver upptäckts vid ett vindkraftverk på östra Gotland.

Länsstyrelsen varnar allmänheten: Håll er borta.

Citat:
Den kallas ”larven från helvetet”. Larvens hårstrån har en giftig substans som kan ge utslag, klåda och luftvägsproblem – och stråna kan spridas av vinden.

Ska finnas många larver på Gotland nu.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/skracklarven-sprider-sig-nu-slar-lansstyrelsen-larm/

Har ni panik? Vad gör ni för att undvika larven från helvetet?
Citera
2026-07-12, 21:28
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstigSax
Var är paniken? Har svensken tröttnat på domedagsrubrikerna?

Ska finnas många larver på Gotland nu.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/skracklarven-sprider-sig-nu-slar-lansstyrelsen-larm/

Har ni panik? Vad gör ni för att undvika larven från helvetet?

När jag läste om det kändes jag obehag.
Larvhår som sprids med vinden och kan orsaka stor smärta låter "sådär".

Skulle de komma till den del av landet jag bor skulle jag undvika de områden de upptäckts i.
Jag vet ej hur långt dessa larvhår kan flyga.
Citera
2026-07-12, 21:37
Medlem
StoreSvartes avatar
Det är väl denna som menas?
https://en.wikipedia.org/wiki/Pine_processionary

Jo en mycket otrevlig larv.

Om du har hund så bör du vara extra försktig. Alla som bott i södra Europa känner till denna larv och vilka tider på året man måste vara försiktig. Och då är det hunden man måste kontrollera. Speciellt runt skogar med tallar.

Men vilken domedagsartikel. För människor är den inte så farlig om du inte har problem med allergi i vanliga fall.

En ganska gullig filur. Man vill ju röra den när man ser den men det kliar rejält.
Citera
2026-07-12, 21:39
Medlem
Rumpkorvens avatar
Ekprocessionsspinnare är en jävla fitt-larv.

Den är här för att stanna med tanke på klimatomställningarna. Det är bara att vänja sig. Den har funnits i centrala och södra delarna av Europa länge.
Citera
2026-07-12, 21:41
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstigSax
Har ni panik?

Nä, det är bara larv.
Citera
2026-07-12, 21:48
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Ekprocessionsspinnare är en jävla fitt-larv.

Den är här för att stanna med tanke på klimatomställningarna. Det är bara att vänja sig. Den har funnits i centrala och södra delarna av Europa länge.

Har Du personlig erfarenhet av den?
Citera
2026-07-12, 22:02
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Har Du personlig erfarenhet av den?
Nej. Men jag läste om den här om dagen. Inget man dör av. Därför oroar jag mig inte så mycket. Folk har haft med den att göra i massvis av år. Klarar de det, klarar vi det.
Citera
2026-07-12, 22:20
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Nej. Men jag läste om den här om dagen. Inget man dör av. Därför oroar jag mig inte så mycket. Folk har haft med den att göra i massvis av år. Klarar de det, klarar vi det.

På beskrivningen lät det som flygande bitar av brännässlor.
Oskönt.
Citera
2026-07-12, 22:44
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
På beskrivningen lät det som flygande bitar av brännässlor.
Oskönt.
Det är ju ungefär vad det är dock.
Citera
2026-07-12, 23:21
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Jag tänker samma sak. Hur många dödsfall orsakar denna förfärliga larv? Även om det kan bli en rejäl släng att åka på så är dödsfall tydligen ovanliga. Däremot är hundar i farozonen för liv och lem.

I Frankrike, Tyskland och Nederländerna så har den nämnts redan på 1700-talet. Men på den tiden och tidigare var många skogar betade och brukade så att ekbestånden inte var lika täta och sammanhängande som i många moderna parker, vägkanter och planteringar. Utbrotten blev mer lokala.
Citera
2026-07-12, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag tänker samma sak. Hur många dödsfall orsakar denna förfärliga larv? Även om det kan bli en rejäl släng att åka på så är dödsfall tydligen ovanliga. Däremot är hundar i farozonen för liv och lem.

I Frankrike, Tyskland och Nederländerna så har den nämnts redan på 1700-talet. Men på den tiden och tidigare var många skogar betade och brukade så att ekbestånden inte var lika täta och sammanhängande som i många moderna parker, vägkanter och planteringar. Utbrotten blev mer lokala.

Visingsö och Blekinge är fucked. 😂
Citera
2026-07-13, 00:19
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Hur kom den in i landet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto